Bol.com merkt weinig van crisis

Vorig artikel Volgend artikel
Bol.com merkt weinig van crisis

Webwinkel bol.com heeft over het boekjaar 2008 een recordomzet geboekt van 224 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden, toen de omzet 107 miljoen euro bedroeg. Het afgelopen jaar hebben alle productcategorieën (boeken, cd’s, dvd’s, games en elektronica) dubbele groeicijfers laten zien. Elektronica (laptops, digitale camera’s, mp3 spelers en accessoires) was in 2008 de snelstgroeiende productgroep. In totaal kochten vorig jaar meer dan 2 miljoen consumenten bij bol.com. Zij waren goed voor meer dan 11 miljoen aankopen.

De maanden november en december waren vorig jaar veruit de meest succesvolle perioden met een omzetstijging van bijna 50%. Verder is de directie, ondanks de huidige kredietcrisis en het verminderde consumentenvertrouwen, zeer positief als het gaat over de verwachtingen voor 2009.

"Ik reken ook dit jaar op een nieuw omzetrecord. Doel is onze inmiddels verworven marktpositie in de productcategorieën boeken, entertainment en elektronica verder te versterken en onze klanten op een eigentijdse wijze te blijven inspireren en te binden met een steeds weer zichzelf vernieuwend en innovatief winkelconcept. We zullen in 2009 tegen het huidige marktsentiment in meer dan ooit investeren om bol.com te verbeteren en de beste winkel van Nederland te zijn", aldus Algemeen directeur Daniel Ropers.

Het afgelopen jaar was er een van records bij bol.com. In totaal bezochten meer dan 80 miljoen consumenten de website van de mediawinkel. De online winkel behoort daarmee tot de best bezochte websites van Nederland. Op 1 december 2008 behaalde het bedrijf met ruim 80.000 aankopen de hoogste dagomzet ooit. Op piekuren in november en december werden er zelfs meer dan twee producten per seconde besteld. Bol.com heeft met de recordgroei in 2008 zijn marktpositie duidelijk verstevigd en behoort inmiddels tot de grootste winkels van Nederland op het gebied van boeken, entertainment en elektronica. De waardering vanuit consumenten bleek afgelopen jaar naast de toename in bezoeken en verkopen ook uit de vele toegekende publieksprijzen, waaronder die voor beste winkel en beste webwinkel van Nederland. Daarnaast verkozen consumenten bol.com voor de tweede keer tot een van de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland.

Algemeen directeur Daniel Ropers spreekt van een uitstekend jaar waarin bovendien een solide basis is gecreëerd voor verdere groei: "Het is inmiddels duidelijk dat we een business model hebben dat echt van deze tijd is. Dankzij onze investeringen in 2008 in een geheel nieuw technologieplatform zullen we komend jaar sneller dan ooit tevoren de uitstraling van onze winkel en het totale assortiment permanent kunnen blijven vernieuwen, om onze klanten te inspireren en een nog betere winkel te worden voor onze miljoenen klanten."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies