Waarom startups geen rockstars zijn (en bloggers wel)?

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom startups geen rockstars zijn (en bloggers wel)?

[Lucien Burm] Na onze laatste post als startup van de maand, hier nog een aller-allerlaatste post ;-) We hebben naast allerlei bedrijfsmatige zaken namelijk nog iets ontdekt in de 'startup van maand' periode: Echte Startups zijn helemaal geen Rockstars!

We vroegen ons namelijk nog één ding af naar aanleiding van onze vorige post. "Hebben we (kimengi/f»dforward) ons zelf voldoende geprofileerd in deze 'startup van de maand' maand", zo vroegen we ons af? We hebben de publiciteit eigenlijk niet veel gezocht. Zeker niet buiten de deelnemende blogs en de blog08 actie. Misschien dat we daardoor zelf niet heel veel in beeld zijn gekomen. Is dat erg?

Tegenwoordig lijkt het namelijk wel alsof "branding" het belangrijkste is waar je je als startup mee bezig hoort te houden. Dit komt dicht bij het tegenwoordig nog meer populaire "personal branding" in de blogosphere. En alhoewel we dat voor blogs begrijpen en een prima ontwikkeling vinden, betekent dit niet dat, omdat je als startup een blog hebt, je ook als rockstar moet gaan gedragen.

We zijn ondernemers, geen bloggers, alhoewel we beseffen dat er bloggers zijn die er van kunnen leven, maar die groep is klein. En dat zijn dan ook wel de echte rockstars denken we. Maar ondernemers zijn als het goed is bezig met een passie, een gat in de markt, hebben een bepaalde visie en zetten alles op alles om die te realiseren.

PR en promotie is belangrijk, maar voor je product en niet je persoon. Als succesvol bedrijf kom je niet heen om bekende personen aan het roer, maar voor startups? Dit personal branding lijkt zichzelf te versterken in de markt. Wij vragen ons af hoe lang het duurt en/of wanneer deze bubble barst. Het kan ook een verkeerd beeld geven voor toekomstige internet ondernemers. Bloggen om het bloggen is goed, startuppen om het startuppen lijkt ons een zeer dunne basis voor een succesvol bedrijf. Al met al krijgen we hier toch een sterk Idols of 'So you wannabe a startup/blogger' gevoel bij.

Ons motto is doen wat bij je past, wat betekent dat we wel aanwezig zijn, maar misschien in minder spotlight. We willen vooral in contact blijven. We werken hard aan een product, praten veel met onze eerste gebruikers en hopen daardoor snel een niveau verder te komen. Klinkt logisch, niet? Maar is dit nog verstandig in deze 2.0 tijd...?

Succesvolle startups in of uit Nederland?
Want misschien hebben we ongelijk. Tijdens een diner na een dag PICNIC met wat 'cowboys/-girls', startups en adviseurs ontstond namelijk een behoorlijk stevige discussie: Noem eens een paar Nederlandse (internet) startups die vanuit een Nederlands succes internationaal zijn doorgebroken. Dat bleek zeer dun gezaaid.

We concludeerden dat er wel Nederlandse startups zijn die internationaal succesvol waren, maar die waren vaak in het buitenland eerst succesvol voordat ze dat in Nederland werden. Hoe zit dit? We noemden het een Famke Janssen syndroom. Als je in het buitenland beroemd bent geworden, wordt je vervolgens gekoesterd als 'Nederlandse' actrice. Probeer je als bekend Nederlands actrice in het buitenland succesvol te worden, dan krijg je een extra drempel van Nederland erbij (Carice van Houten syndroom?). Ditzelfde zie je ook met Nederlands bands en artiesten. De vraag rees uiteraard of het wel verstandig was in Nederland te beginnen als starter. Moet je niet gelijk naar het buitenland om overal succesvol en geaccepteerd te raken en vervolgens ook in Nederland?

Is dit een cultureel probleem? Als dat het geval is, dan vinden we de nieuwe rockstar cultuur van personal branding toch wel interessant. Met name omdat deze personen bijna allemaal beseffen dat ze iets grensoverschrijdens moeten doen voor succes (anders is er immers geen droog brood meer te verdienen met een blog).

Deze bloggers/startups bewegen dus gelijk internationaal en nemen Nederland en passant mee. Kunnen deze nieuwe Rockstars of the web het Nederlands cultuurtij keren en er voor zorgen dat er een klimaat komt waarin internetstarters in Nederland wel een logisch opstap vanuit dit land gaan maken? Misschien wel. we hopen het, want jullie zouden startups zoals wij in ieder geval een handje helpen ;-)

Nu aandacht voor jouw commentaar! Is 'personal branding' onzin, overdreven of juist the way to go? Komen er straks toch succesvolle internationale startups (eerst) uit Nederland of zijn die er wel wat jou betreft? Hebben we een cultuur verandering nodig of keert het tij al? En zijn het de personal-branding-rockstarring-startups van het web die dit doen?

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies