Online02.09.2008

Duurzaamverantwoord clubben


duurzaamverantwoord-clubben.jpg
duurzaamverantwoord-clubben.jpg

Overal waar je komt moet je er aan geloven: bushokjes, billboards, radio/tv commercials, magazines, dagbladen, winkels en supermarkten. Iedereen doet er aan mee, je wordt doodgegooid met de duurzaamheids- en groengekte. We kunnen ons dus afvragen; worden we er niet moe van? Blijkbaar niet, want de eerste Sustainable Dance Club zal op 4 september 2008 haar deuren openen. De eerste concerten die gepland staan zijn al uitverkocht.

Wat voorheen het (onder Rotterdammers) populaire Nighttown was zal vanaf 4 september door het leven gaan als WATT.

Duurzaamheid speelt een sleutelrol in de bedrijfsvoering van WATT. Sustainable spectaculars zijn in de club verwerkt om het thema duurzaamheid op een unieke manier bij het uitgaanspubliek onder de aandacht brengen. WATT krijgt onder meer een mobiele, energieopwekkende dansvloer.

Deze zet de beweging van de dansende menigte om in elektrische energie die vervolgens gebruikt wordt om de vloer te verlichten. De minimal-waste bars staan voor minimal zero waste of energy, time & money. De bars verbruiken een minimum aan elektriciteit en water. En als klap op de vuurpijl geeft WATT je een zogeheten pee experience waarbij zichtbaar wordt gemaakt hoe de toiletten doorgespoeld worden met regenwater: de transparante leidingen waar regenwater doorheen stroomt zijn zichtbaar gemaakt. Met andere woorden; je hoeft alleen maar heel hard te feesten om bij te dragen aan een beter milieu.

Het is eigenlijk best bizar dat dit concept nu pas bedacht is, aangezien de groengekte (mede dankzij Al Gore met ‘The Inconvenient Truth’) in 2006 al is begonnen. Ik vraag me af hoe lang zij met dit concept succes zullen boeken omdat ik mijzelf en vele anderen er op betrap toch een beetje duurzaamheidsmoe te zijn. Maar met een namenlijst als Alain Clark, Krezip, BLØF en Pete Philly op de agenda kan er niet al te veel misgaan…

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.