Beatport.com regelt auteursrechten

Vorig artikel Volgend artikel
Beatport.com regelt auteursrechten

Buma/Stemra, de muziek-auteursrechten organisatie die in Nederland de belangen van binnen- en buitenlandse muziekauteurs en –uitgevers behartigt, en Beatport, ’s werelds grootste online muziekretailer op het gebied van elektronische muziek, hebben een pan-Europese licentie gesloten voor de muziekauteursrechten.

Het Beatport - Buma/Stemra licentiemodel biedt online muziekproviders een one-stop-shop voor alle muziekauteursrechten in 27 Europese landen. Het onderwerp ‘multi-territoriale licenties van muziekrechten’ is de afgelopen dagen veel in het nieuws geweest, volgend op de uitspraak van de Europese Commissie in de zogenaamde CISAC competitie zaak. Door deze uitspraak wordt grensoverschrijdende licensering van muziekwerken mogelijk.

De grootste bedreiging voor de opbrengsten van rechthebbenden zit hem niet in de multi-territoriale licentie zelf, maar in de concentratie van de meest succesvolle muziekrechten in de handen van de drie grootste muziekauteursrechtenorganisaties. (voor meer info lees het volledige persbericht of bezoek de website)

--- Persbericht ---

Beatport, wereldwijd de belangrijkste online muziekwinkel op het gebied van electronische muziek heeft een licentieovereenkomst gesloten met Buma/Stemra voor het afdekken van de muziekauteursrechten. Deze licentie dekt het gehele wereldrepertoire en geldt voor de hele Europese Unie. Buma/Stemra is tot nu toe de enige muziekauteursrechtenorganisatie die een dergelijke pan-Europese licentie verstrekt. Deze licentie maakt het voor online muziekaanbieders mogelijk om via één loket de muziekauteursrechten te regelen voor 27 Europese landen.“Beatport werkt in samenwerking met wereldberoemde artiesten en platenlabels aan de ontwikkeling van een snel groeiende online community waar DJs en liefhebbers op een legale manier elektronische muziek kunnen kopen in een premium ongecodeerd format zonder de beperkingen van DRM”, aldus Jonas Tempel, CEO van Beatport.

Het bedrijf heeft een voorschot genomen op de vele en snelle veranderingen in Europa op het gebied van het muziekauteursrecht en haar bedrijfsprocessen aangepast aan de eisen die de nieuwe Europese marktsituatie aan muziekgebruikers buiten Europa stelt. Vanaf haar oprichting heeft het in Denver (USA), gevestigde Beatport, alle rechten aan de labels waar ze zaken meedoen overeenkomstig de Amerikaanse wetgeving afgedragen. Echter, de Europese labels waar Beatport mee samenwerkt, hebben aangegeven moeilijkheden te ondervinden bij de uitkering van deze auteursrechten aan de juiste rechthebbenden. Om dit probleem te verhelpen, heeft Beatport de afgelopen 18 maanden grondig alle mogelijkheden onderzocht om ervoor te zorgen dat de auteursrechten uit de verkoop in Europa efficiënter worden uitbetaald en aan de juiste rechthebbenden. Na uitgebreid onderzoek en vele gesprekken, heeft Beatport in Buma/Stemra de perfecte partner gevonden om deze transitie aan te gaan.

“Niet alleen is Nederland de thuisbasis van ‘s werelds meest succesvolle producers and DJs op het gebied van electronische muziek,” aldus Jonas Tempel, “maar op dit moment is Buma/Stemra de enige muziekauteursrechtenorganisatie die inspeelt op deze behoefte aan innovatie en een pan-Europese licentie voor het volledig wereldrepertoire verstrekt, wat zorgt voor een enorme vereenvoudiging in het betalingssysteem voor muziekauteursrechten’.

Dankzij dit licentiemodel kan Beatport efficiënt door middel van één transactie de betaling van de muziekauteursrechten voor heel Europa regelen. Jonas Tempel: “Daar komt bij dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit van de dienstverlening van Buma/Stemra. De organisatie heeft, terwijl de markt in ijltempo verandert, substantieel geïnvesteerd in innovatie en loopt voorop in de ontwikkeling van nieuwe online licentiemodellen.” 

Het is niet de eerste keer dat Buma/Stemra een dergelijke pan-Europese licentie verstrekt. Eerder sloot de Amerikaanse online muziekwinkel eMusic een vergelijkbare overeenkomst met Buma/Stemra, die het mogelijk maakt hun online subscription model door middel van één transactie in 27 Europese landen te lanceren. Cees Vervoord, CEO Buma/Stemra, is enthousiast over de nieuwe overeenkomst: “Deze licentieovereenkomst met Beatport, die met grote interesse wordt gevolgd door vele internationale muziekgebruikers en rechthebbenden, zet Buma/Stemra internationaal op de kaart voor wat betreft de verdere uitrol en implementatie van een nieuwe concurrerend licentiemodel dat aansluit bij de behoeftes van de huidige markt. Dit stelt Buma/Stemra  in staat de belangen van alle muziekauteurs en uitgevers in de Dance-scene (zowel nationaal als internationaal), in de nieuwe marktsituatie effectief te blijven behartigen.”

Eén loket
De pan-Europese overeenkomsten van Buma/Stemra met Beatport en eMusic sluiten aan bij de wensen van de Europese Commissie, die een einde wil maken aan het traditionele systeem van
territoriaal beperkt collectief beheer waarbij muziekauteursrechtenorganisaties in hun eigen land het monopolie bezitten en de uitgifte van online licenties tot iedere EU-lidstaat afzonderlijk is beperkt. Zonder de optie die Buma/Stemra biedt, moeten online muziekaanbieders nu nog voor de online distributie langs 27 loketten om de muziekauteursrechten te regelen met alle administratieve en fiscale consequenties van dien. Buma/Stemra onderschrijft de noodzaak tot concurrentie tussen de verschillende muziekauteursrechtenorganisaties in Europa en heeft in lijn met de wensen van de Europese Commissie en de online muziekmarkt een one-stop-shop model ontwikkeld die het muziekgebruikers mogelijk maakt via een licentie alle auteursrechten voor Europa te regelen.

Het licentiemodel is gebaseerd op behoud van het wereldrepertoire voor elke Europese muziekrechtenorganisatie. De tarieven die worden toegepast in deze multi-territoriale licentie, zijn de tarieven zoals die gelden in het land waar het auteursrecht wordt geëxploiteerd (ook wel bekend als ‘het land van bestemming/consumpties). Als bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van muziek in Duitsland, dan gelden de tarieven zoals die worden gehanteerd door de Duitse muziekauteursrechtenorganisatie; muziekgebruik in Spanje zal worden afgerekend op basis van de tarieven zoals die door de Spaanse auteursrechtenorganisatie zijn bepaald. Het grote voordeel van dit model is dat er wordt geconcurreerd op kosten en diensten van de muziekauteursrechtenorganisaties en dus niet op de tarieven die worden uitgekeerd aan de rechthebbenden. Het inkomen van de auteurs, componisten en muziekuitgevers blijft op deze wijze gevrijwaard van neerwaartse druk die het gevolg zou kunnen zijn van ongebreidelde concurrentie. Op die manier zal zowel de muziekgebruiker als de rechthebbende voor de exploitatie van online muziekauteursrechten zaken kunnen doen met één loket.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies