Online16.04.2008

Dear God: ‘one prayer at a time’


dear-god-one-prayer-at-a-time.jpg
dear-god-one-prayer-at-a-time.jpg

Sinds vorige week is de website Dear-God.net, een initiatief van de makers van TheCoolHunter.net live. Met een modern design en diverse invalshoeken tracht men gebruikers te inspireren door het laten delen van elkaars religieuze overpeinzingen. ‘Godzijdank’ wordt dit keer gekozen voor een frisse en luchtige manier die er voor moet zorgen dat mensen van over de hele wereld, ongeacht welk geloof zij belijden, samen kunnen komen om hun hoop en angst met elkaar te delen.

De site is gebouwd met de nodige luchtigheid en humor (‘Get on God’s mailinglist’…). Mensen die iets kwijt willen aan ‘The Big Guy’ kunnen dit doen per mail, waarna de post door de redactie op de site geplaatst wordt. Lezers kunnen ook reageren op de artikelen. Ik kon geen vreemde of kwetsende reacties vinden. Enerzijds kan dit getuigen van scherpe redactie, maar aan de vele leuke, respectvolle en goedbedoelde reacties is te zien dat dit initiatief inderdaad veel mensen serieus inspireerd. En dat is nu net de bedoeling.

De makers zelf leggen hun idee alsvolgt uit:

“Dear God is a global project for people around the world to share their innermost hopes – and fears – through prayer.

It doesn’t matter what your version of God is…Jesus, Allah, Buddha or simply a spiritual universal energy… praying to a higher power soothes and heals. It’s scientifically proven that people who pray are healthier, happier and more resilient.

Share your prayers here and help us create hope one prayer at a time. Simply send us your personal letter to your God and/or a picture that sums up your message visually.”

Evenals bij TheCoolHunter.net (daar maakt het wat mij betreft het verschil met andere art/design websites) wordt de content van de website gecompleteerd door prachtige foto’s en plaatjes.

Dat er behalve onderwerpen als onder meer geloof, dood, hoop, dromen, familie, vriendschap en sex, ook ruimte is voor humor blijkt uit de bijdrage in dit voorbeeld, waarin de pr en het imago van ‘het merk’ waar God voor staat besproken wordt.

Al met al een leuk initiatief, dat mij een beetje deed denken aan ‘WeFeelFine.org‘, dat bedenker Jonathan Harris op PICNIC in Amsterdam presenteerde. Leuk idee!