De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Theo schrijft op Molblog: Wat we eigenlijk al wisten is nu door onderzoek weer eens gestaafd. We werken ons suf om een blog als dit in de lucht te houden en verdienen er niets mee.
Niets? Niet in harde euro’s, maar wel in lof en stijgende bezoekersaantallen. Maar of dat op termijn genoeg is?
Goed, eerst het onderzoek dan maar.
Uit onderzoek van KPMG en Thaesis onder 160 Nederlandse uitgevers blijkt dat we niet de enigen zijn.
Het bericht: ‘Hoewel uitgevers veel digitale producten aan hun assortiment toevoegen, slagen zij er niet in significante online omzet te genereren. Tweederde van de omzet van Nederlandse uitgevers komt nog altijd voor rekening van het traditionele boek en tijdschrift en de bedrijven verwachten dat hierin de komende twee jaar geen verandering zal optreden.
‘Hoewel digitale producten nog weinig omzet opleveren, verwachten de bedrijven dat het aantal online producten de komende twee jaar verder zal groeien. Vooral het aanbod van podcasting, e-books, printing on demand en gepersonaliseerde informatie zal volgens de uitgevers de komende twee jaar fors groeien.
‘Een beperkt aantal uitgevers slaagt er op dit moment in substantiële omzet te genereren uit online producten. Van de onderzochte uitgevers heeft 60 procent op dit moment minder dan 750.000 euro online omzet. Ruim 25 procent slaagt erin meer dan 750.000 euro om te zetten.’
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat er tussen de verschillende uitgevers aanzienlijke verschillen bestaan in het realiseren van de ambities op uitgeefgebied.
‘Deze verschillen uiten zich vooral in de strategie voor de komende twee jaar. Waar grote en middelgrote uitgevers samenwerking in strategische allianties hoog op de agenda hebben staan, zien kleine uitgevers hier veel minder in.
‘Ook per type uitgever zijn er opvallende verschillen. Vooral uitgevers van publiekstijdschriften denken dat het op het gebied van fusies en overnames onrustig zal blijven. De bedrijven voorzien de komende twee jaar een stijging in het aantal trasancties van 37 naar 67 procent. Daarnaast verwachten zij dat het aantal strategische allianties zal toenemen van 67 dit jaar tot 80 procent in 2009’.
De meeste uitgevers blijken zoekmachines zoals Google overigens niet langer als een vijand te beschouwen.
‘De helft van de uitgevers laat inmiddels content voor een deel ontsluiten door een zoekmachine. Naar verwachting zal binnen twee jaar 75 procent van de uitgevers hiertoe zijn overgegaan.
‘Bijna één op de vier uitgevers bouwt bovendien momenteel aan eigen zoeksystemen, een percentage dat binnen twee jaar zal oplopen naar bijna 50 procent, een signaal dat de wens om gepersonaliseerde en gesegmenteerde content aan te bieden steeds concreter wordt’.
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Mac
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Technology02.06.2023
Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni
Verder lezen over Weblog
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020
Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!
Nieuws08.06.2020
Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds
DC Business10.01.2020