Stijging netto mediabestedingen

Vorig artikel Volgend artikel
1149146934nielsem

Voor het eerst in vier jaar zijn de netto mediabestedingen vorig jaar weer gestegen, met 1,6 procent tot 4,3 miljard euro. Daarmee zijn de bestedingen bijna terug op het niveau van het topjaar 2000. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De stijging is vooral toe te schrijven aan het herstel van de economie.

Van alle mediumtypen hadden alleen dagbladen (-1,8 procent), vak- en publieksbeurzen (-0,3 procent) en ongeadresseerde reclame (-4,9 procent) te maken met een daling van de advertentie-inkomsten. Bij de dagbladen lijkt wel herstel op te treden. Vorig jaar bedroeg de daling nog 5,2 procent en in 2003 zelfs 8,1 procent.

Televisie herstelde zich na een zwak eerste halfjaar waarin de bestedingen met 1,2 procent daalden. Uiteindelijk bleef de teller staan op plus 3 procent in een televisiejaar dat zich kenmerkte door discussies over overvolle reclameblokken en de komst van Talpa. De advertentie-inkomsten van de radiozenders stegen met 1,2 procent. Na de plussen van 9 procent in 2003 en 2,1 procent in 2004 lijkt de groei van dit mediumtype afgeremd te zijn. Teruglopende bezoekersaantallen bij bioscopen hebben niet geleid tot een daling van de mediabestedingen in dit mediumtype: + 7,6 procent.

Op dagbladen na zagen alle printmedia hun advertentie-inkomsten voor het eerste sinds jaren weer stijgen. In 2005 werden 72 nieuwe publiekstijdschriften gelanceerd, de bestedingen namen toe met 2,2 procent. De vak- en managementbladen noteerden een plus van 1,6 procent, zij profiteerden onder andere van een toename van het aantal personeelsadvertenties. Grootste stijger was internet: online display advertising nam toe met 46,5 procent. De magische grens van honderd miljoen euro zal in 2006 doorbroken worden. Bron Adformatie

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies