Portalen en e-commerce sites domineren

Vorig artikel Volgend artikel
1134078139Top10

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft op basis van haar websitebereiksmetingsysteem Visiscan een analyse gemaakt van segmenten van websites. Uit de analyse blijkt dat ‘Portalen’ en ‘E-commerce’ websites de meeste bezoekers trekken. Daarnaast wordt de e-commercecategorie verder belicht in een zogenaamde ‘Web Segment Grid’, een nieuwe methodiek van Multiscope waarmee in één oogopslag de grootte en groei van een websitesegment kan worden geïdentificeerd.

Multiscope categoriseert alle websites welke door Visiscan gemeten worden. In totaal wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen 11 categorieën met daaronder 52 segmenten. Onderstaande tabel toont de grootste segmenten, welke zijn gesorteerd op het aantal bezoekers dat de top 10 sites binnen dit segment maandelijks trekt .

Portals, zoekmachines en indexen trekken veruit de meeste bezoekers. De top 10 websites in dit segment zijn samen goed voor 37,2 miljoen bezoekers. De overige segmenten liggen dicht bij elkaar. De e-commercecategorie is met de segmenten ‘Thuiswinkelen’, ‘Particuliere Handelsplaats’ en ‘Loyalty en sales promotion’ zeer ruim vertegenwoordigd.

Er zijn vier segmenten die sneller groeien dan de markt. Het segment ‘Supermarkten’ groeit daarbij het hardst. Marktleiders binnen dit segment zijn Ah.nl, Aldi.nl en C1000.nl.

Het segment ‘Thuiswinkelen’ is het grootst. Marktleiders hier zijn Nl.bol.com, Vistaprint.nl en Wehkamp.nl. Particuliere handelsplaatsen volgen op de voet. Toonaangevende sites zijn Marktplaats.nl, Ebay.nl en Speurders.nl.

Het segment ‘Productvergelijking’ maakt een goede kans om verder door te groeien. Websites in dit segment trekken samen meer dan 10 miljoen bezoekers per maand en groeien ook nog eens met 36% per jaar. De top 3 binnen dit segment wordt gevormd door Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl.

De segmenten ‘Energie en water’ en ‘Automotive2’ worden door slechts een klein deel van de Nederlandse internet populatie bezocht. Daarbij komt nog eens dat dergelijke sites duidelijk minder snel groeien dan de markt.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies