WhatsApp Zakelijk: What’s in it for everybody?

WhatsApp Zakelijk: What’s in it for everybody?

Vorig artikel Volgend artikel

De groei van social platformen zoals Instagram (1.8 miljoen gebruikers), Pinterest (1.6 miljoen gebruikers) en Facebook (9,4 miljoen gebruikers) zal wellicht ook jou niet zijn ontgaan. Met alle content die zich daarop verspreidt in de vorm van foto’s en filmpjes, vervagen grenzen en is de wereld nauwer met elkaar verboden dan ooit tevoren. De groei van deze platformen valt echter in het niets vergeleken met de groei van chat-applicatie WhatsApp, die alleen al in Nederland ruim 9.5 miljoen gebruikers telt (wereldwijd 1,19 miljard maandelijkse gebruikers). Met deze groei heeft WhatsApp ‘Facebook’ binnen no time ingehaald en wordt de tool inmiddels ook zakelijk succesvol ingezet.

Laten wij hier even bij stilstaan, want waarin ligt zakelijk gezien nou de kracht en meerwaarde van deze ‘dark social’ tool? Dat heeft simpelweg vier redenen:

1. Jouw doelgroep is actief op WhatsApp (top-of mind).

2. Zij kunnen hier goed mee overweg (gemak en eigen terrein).

3. Berichten worden vaak gelezen en je hebt hier ook altijd inzicht in.

4. (de naam zegt het eigenlijk al); het gesprek speelt zich privé af, is daarmee verborgen voor de buitenwereld en dus laagdrempelig. Dit werkt niet alleen conversieverhogend, maar het wekt ook veel vertrouwen bij de groep klanten die zich niet comfortabel genoeg voelt om vragen of klachten ‘en plein public’ te delen via Facebook of Twitter.

Kortom: WhatsApp brengt je dichter bij de doelgroep en stelt je in staat snel, eenvoudig en persoonlijk met hen te communiceren. En dat willen we uiteindelijk als organisatie toch allemaal, zijn waar zij zijn?

Maar hoe zet je WhatsApp als organisatie dan vervolgens in? Dat is afhankelijk van je eigen doelstelling. Zo is de SaySimple WhatsApp Manager uitermate geschikt voor webcare en ondersteuning van de klantenservice. Het zorgt namelijk voor een call-reductie en de ‘extra’ vragen die via WhatsApp gesteld worden (omdat er ruimte is om door te vragen), kun je effectiever en eenvoudiger afhandelen door deze vragen te bundelen. Dit versterkt eveneens de klantrelatie, omdat je meer empathie kunt tonen. Grote namen zoals Nutricia, Transavia, Eurocamp, Daikin, Omoda en Roompot maken hiervoor op dit moment al gebruik van de WhatsApp Mananger van SaySimple, die het voor afdelingen mogelijk maakt om vanuit een webomgeving of de eigen software via de SaySimple API met klanten te communiceren.

Daarnaast kun je WhatsApp ook kunt inzetten als extra marketingcommunicatietool voor het informeren van de doelgroep of voor campagnematige doeleinden, zoals stichting Dedicon, 1Limburg en Metro-nieuws dit doen. En vergeet niet dat het ook kan bijdragen aan de versterking van de interne communicatie. Maar voordat je begint aan het uitbreiden van je communicatiekanalen, stel jezelf de volgende vraag: voorziet een extra kanaal in de behoeften van mijn klanten en ben ik relevant? Is dat het geval? Dan kun je starten met de veilige implementatie van de SaySimple WhatsApp Manager!

Daarvoor noemen wij nog wel wat aandachtspunten voor de implementatie hiervan, want met de tool ben je er nog niet. Hoe je WhatsApp ook wilt inzetten: manage verwachtingen in de breedste zin van het woord, zorg vóór gebruik voor een goede interne organisatie, zoek naar de juiste tone-of-voice en houd rekening met het privacybeleid van jouw organisatie. Maar bovenal: schakel een bewezen expert in voor een succesvolle implementatie. Is WhatsApp de revolutionaire social tool van 2015? Wij denken van wel!

Deze blogpost is geschreven door Joey Drieskens, Online marketeer.

whatsapp

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies