Mobile22.07.2015

WhatsApp Zakelijk: What’s in it for everybody?


De groei van social platformen zoals Instagram (1.8 miljoen gebruikers), Pinterest (1.6 miljoen gebruikers) en Facebook (9,4 miljoen gebruikers) zal wellicht ook jou niet zijn ontgaan. Met alle content die zich daarop verspreidt in de vorm van foto’s en filmpjes, vervagen grenzen en is de wereld nauwer met elkaar verboden dan ooit tevoren. De groei van deze platformen valt echter in het niets vergeleken met de groei van chat-applicatie WhatsApp, die alleen al in Nederland ruim 9.5 miljoen gebruikers telt (wereldwijd 1,19 miljard maandelijkse gebruikers). Met deze groei heeft WhatsApp ‘Facebook’ binnen no time ingehaald en wordt de tool inmiddels ook zakelijk succesvol ingezet.

Laten wij hier even bij stilstaan, want waarin ligt zakelijk gezien nou de kracht en meerwaarde van deze ‘dark social’ tool? Dat heeft simpelweg vier redenen:

1. Jouw doelgroep is actief op WhatsApp (top-of mind).

2. Zij kunnen hier goed mee overweg (gemak en eigen terrein).

3. Berichten worden vaak gelezen en je hebt hier ook altijd inzicht in.

4. (de naam zegt het eigenlijk al); het gesprek speelt zich privé af, is daarmee verborgen voor de buitenwereld en dus laagdrempelig. Dit werkt niet alleen conversieverhogend, maar het wekt ook veel vertrouwen bij de groep klanten die zich niet comfortabel genoeg voelt om vragen of klachten ‘en plein public’ te delen via Facebook of Twitter.

Kortom: WhatsApp brengt je dichter bij de doelgroep en stelt je in staat snel, eenvoudig en persoonlijk met hen te communiceren. En dat willen we uiteindelijk als organisatie toch allemaal, zijn waar zij zijn?

Maar hoe zet je WhatsApp als organisatie dan vervolgens in? Dat is afhankelijk van je eigen doelstelling. Zo is de SaySimple WhatsApp Manager uitermate geschikt voor webcare en ondersteuning van de klantenservice. Het zorgt namelijk voor een call-reductie en de ‘extra’ vragen die via WhatsApp gesteld worden (omdat er ruimte is om door te vragen), kun je effectiever en eenvoudiger afhandelen door deze vragen te bundelen. Dit versterkt eveneens de klantrelatie, omdat je meer empathie kunt tonen. Grote namen zoals Nutricia, Transavia, Eurocamp, Daikin, Omoda en Roompot maken hiervoor op dit moment al gebruik van de WhatsApp Mananger van SaySimple, die het voor afdelingen mogelijk maakt om vanuit een webomgeving of de eigen software via de SaySimple API met klanten te communiceren.

Daarnaast kun je WhatsApp ook kunt inzetten als extra marketingcommunicatietool voor het informeren van de doelgroep of voor campagnematige doeleinden, zoals stichting Dedicon, 1Limburg en Metro-nieuws dit doen. En vergeet niet dat het ook kan bijdragen aan de versterking van de interne communicatie. Maar voordat je begint aan het uitbreiden van je communicatiekanalen, stel jezelf de volgende vraag: voorziet een extra kanaal in de behoeften van mijn klanten en ben ik relevant? Is dat het geval? Dan kun je starten met de veilige implementatie van de SaySimple WhatsApp Manager!

Daarvoor noemen wij nog wel wat aandachtspunten voor de implementatie hiervan, want met de tool ben je er nog niet. Hoe je WhatsApp ook wilt inzetten: manage verwachtingen in de breedste zin van het woord, zorg vóór gebruik voor een goede interne organisatie, zoek naar de juiste tone-of-voice en houd rekening met het privacybeleid van jouw organisatie. Maar bovenal: schakel een bewezen expert in voor een succesvolle implementatie. Is WhatsApp de revolutionaire social tool van 2015? Wij denken van wel!

Deze blogpost is geschreven door Joey Drieskens, Online marketeer.

whatsapp
whatsapp

Verder lezen over WhatsApp

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

WhatsApp heeft net de mogelijkheid uitgerold om meer chats te kunnen pinnen. Dat had het al voor 3 chats, maar nu zijn dat er 5. Er komen binnenkort meer nieuwe mogelijkheden naar de messenger, waarbij de focus van Whats...

Mobile28.03.2024

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

WhatsApp heeft al jaren mogelijkheden om je tekst er net even anders uit te laten zien. Helaas kun je geen ander lettertype kiezen dat andere mensen dan ook zien (dit is namelijk altijd het lettertype dat mensen voor hun...

Social Media22.02.2024

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

WhatsApp komt met enorm veel vernieuwingen voor de messenger, waaronder de kanalen. Hartstikke puik, maar er valt nog wel veel te wensen aan deze nieuwe functie die nog in de kinderschoenen staat. 1. Meer zichtbaarheid...

Social Media16.02.2024

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

WhatsApp gaat in Europa veranderen. De messenger heeft mede door de ‘poortwachter’-status die het ontving van de Europese Unie de taak om te zorgen dat WhatsApp-berichten ook in andere apps kunnen worden gelezen. Dat...

Social Media12.02.2024

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

Wat is jouw gebruikersnaam?
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Je kent ze wel, die bordjes in woonwijken waar op staat: “Attentie! WhatsApp-buurtpreventie”. Je weet dan dat de bewoners fanatiek genoeg zijn om met zijn alleen een WhatsApp-groep te hebben waarin bijvoorbeeld wordt...

Social Media07.12.2023

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code

Of het nou je kinderen zijn die af en toe je telefoon gebruiken om spelletjes te doen, of je partner die het gebruikt om jullie smarthome aan te sturen: soms wil je liever niet dat iemand in je berichten kijkt. En dat ho...

Social Media01.12.2023

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code