Events12.03.2011

Zynga’s vier geheimen voor een succesvolle social game


zynga-s-vier-geheimen-voor-een-succesvol.jpg
zynga-s-vier-geheimen-voor-een-succesvol.jpg

Aansluitend op de sessie rond “gamification” van Thor Muller en Buster Benson betrad gamedesigner Brian Reynolds het SXSW-podium. Zijn naam doet wellicht geen belletje rinkelen, zijn werk voor Zynga is echter niet te ontwijken.

Als designer werkte Reynolds mee aan grote successen als Farmville en Frontierville, de bekendste “social games” van Zynga. Wie nog twijfelt aan de kracht van deze lichtere spellen: dagelijks spelen meer dan 60 miljoen mensen wereldwijd een game van Zynga, maandelijks zijn dat er zo’n 250 miljoen – bijna de helft van Facebook’s online populatie. Wat is nu het geheim achter de successen van Zynga?

Reynolds deelt even vluchtig de statistieken: 60+ miljoen spelers per dag, 250+ miljoen per maand. Per dag spelen 15 miljoen mensen virtueel boer in “zijn” Farmville, terwijl er slechts 2 miljoen echte boeren zijn in de Verenigde Staten. volgens de geruchten zou zijn werkgever Zynga door deze successen inmiddels groter zijn dan Electronic Arts, toch vooral gezien als dé gamesontwikkelaar van de laatste decennia.

Intussen is Reynolds al 20 jaar werkzaam als designer in de gamesindustrie. Hij zag de industrie de afgelopen jaren een drastische wending nemen: “games aren’t for geeks anymore”. Daarnaast kregen games steeds meer een sociaal tintje in de vorm van samenwerkingen (wat naadloos aansluit op het eerdere verhaal van Muller/Benson). Volgens Reynolds zijn sociale netwerken uitermate geschikt voor “light social touches”, kleine sociale interacties die je in staat stellen om in contact te blijven met een grote groep mensen. Dit mechanisme is een uitstekende katalysator voor Zynga’s games, waar je speelt tegen of met mensen die daadwerkelijk dicht bij je staan. En voor spelers is alle sociale interactie ineens niet meer virtueel, maar echt.

Maar wat zijn dan de geheime factoren achter het succes van Zynga en de talloze social games? Volgens Reynolds komt het neer op 4 simpele punten:

  • Ontwikkel een spel dat iedereen kan spelen
    Houd je concept simpel en toegankelijk voor een grote demografische groep. Sociale netwerken staan bol van diversiteit en zelfs oma’s spelen Mafia Wars
  • Maak je game (deels) gratis
    Een zogenaamd “freemium” model, waarbij een deel van je game gratis te spelen is, zorgt ervoor dat je een veel grotere doelgroep bereikt. Wanneer je mensen te snel om geld gaat vragen, minimaliseer je direct je doelgroep. Daarnaast zorgen deze gratis leden voor een hoop “sociale liefde”, ze delen graag hun voorliefde voor een gratis game. Zoals Reynold omschreef: “give away the razor, sell the blades”.
  • Geef je spelers de vrijheid zich uit te drukken
    Wanneer een game de ruimte biedt om te personaliseren, zal deze langer gespeeld worden door nieuwe spelers. Daarnaast staan spelers meer open voor “ingekochte integraties” wanneer zij daarmee hun eigen domein verder kunnen personaliseren.
  • Maak het deelbaar
    Zorg ervoor dat je spelers hun voortgang kunnen delen met hun vrienden en ze makkelijk met collega-spelers in contact kunnen komen én blijven. Deze “shareables” verspreiden je spel ook weer onder een bredere demografie.

Maar het belangrijkste segment is volgens Reynolds toch wel “de fun-factor”. Er zijn daarin drie elementen te herkennen die mensen leuk vinden: interessante keuzes maken, herkenning- en educatieve patronen en als laatste: verrassing.

De vraag is nu: wie steekt Zynga in de nabije toekomst naar de kroon? Met óf zonder deze geheime tips.

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer