Gamification: maak van samenwerking een spel

Vorig artikel Volgend artikel
Gamification: maak van samenwerking een spel

Op de vierde verdieping van het Austin Convention Center loopt zaal 12 gestaag vol. SXSW gaat nu echt van start! Ondanks de grote concurrentie weten Buster Benson (Health Month) en Thor Muller (Get Satisfaction) toch een behoorlijke massa bij elkaar te krijgen voor hun sessie over "gamification" en groepsprocessen. De heren analyseerde de opkomende trend van spelelementen in ons dagelijks leven vanaf de klassieke bordspelen tot het heden en presenteerde hun verhaal in de vorm van - uiteraard - een game. En dus kwam de zaal niet meer tot rust.

Na hun introductie presenteerde beide heren hun nieuwste game: "Heat". Een drie-delige cooperatieve game, speciaal bedacht voor SXSW. Het spel werd helaas nooit helemaal uitgespeeld, voornamelijk omdat het grootste deel van de zaal de eerste ronde niet wist te halen: binnen 5 minuten moest de zaal zorgen dat ze aan een set van regels voldeden, waardoor de hele zaal in een soort van oversized stoelendans belandde.



Wat de heren voornamelijk duidelijk wilde maken is dat zelfs een situatie waarin eigen belang voorop staat (iedere speler moest voldoen aan de eis om te overleven) de speler kan dwingen tot intense communicatie en samenwerking. Het spelelement bevorderde in dit geval het groepsproces.

Volgens Muller en Benson is er te weinig aandacht voor zogenaamde "cooperatieve games", spelletjes die de nadruk leggen op samenwerking. Veel nieuwe initiatieven zijn zogenaamde "competitive games", spelletjes die zich richten op onderlinge strijd. Muller ontkent het succes van deze opzet niet, maar waarschuwt het buitensluiten van potentiele spelers: "leaderboards and badges do the trick, but keep in mind that you're excluding or demotivating some people based on either skill or score". Maar ook aan "coop games" kleeft een nadeel: ze hebben een overduidelijke beperking in mogelijke speel momenten.

Wie om zich heen kijkt ziet in allerhande vormen al game-elementen terug, maar ook in het bedrijfsleven zien we games terugkomen. Meest recente voorbeeld is de, in Amerika razend populaire, brainstormtechniek "Gamestorm". Teams worden middels allerhande mini-games uitgedaagd om na te denken over situaties binnen hun bedrijf, vereniging of organisatie.

Benson liet vervolgens aan de hand van zijn startup Health Month zien dat de beste combinatie van elementen behoorlijk finetunen is. Zo is Benson zelf nu actief aan het testen gegaan moet 3  verschillende elementen. Wél alledrie met een cooperatief karakter, want Benson gelooft in één ding: "if we want to make a lasting change, our friends need to change with us".

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies