What Design Can Do

Vorig artikel Volgend artikel
What Design Can Do

Om het wakker worden voor mijzelf iets aangenamer te maken, stel ik het geluid van mijn wekker in op: ‘hemelse harp’. Een ontvangen sms’je herken ik door glasgerinkel en mail ‘zoeft’ hoorbaar mijn laptop uit. Ergens op deze wereld heeft een team van ontwerpers deze geluiden bedacht en ontworpen.

Vanaf het moment dat we opstaan zijn we elke dag in contact met design. De douchekraan die we opendraaien, de koffie die we drinken, de kleding die we dragen. Ontwerp is van grote invloed op onze manier van leven. Over alles om ons heen is nagedacht. In meer of mindere mate. In de kleine dagelijkse dingen heeft design een groot effect.

Door de mogelijkheid om mijn mail en agenda te checken via mijn iPhone kan ik op een efficiëntere manier mijn tijd indelen. En volgens de verpakking van mijn tandenborstel hebben de borstelharen van deze tandenborstel een speciale vorm, waardoor ik hagelwitte, gezonde tanden krijg! Allemaal heel handig natuurlijk. Naast deze praktische ontwerpoplossingen kan design ook een bepaalde status aangeven, of een imago versterken. Rijd je in een BMW 640i Coupé naar je werk of in een oude Citroën DS? Is je spijkerbroek er één van Kuyichi of van Levi’s? Tegelijkertijd kan slim design ook kosten beperken, logistiek verbeteren of bijdragen aan een groenere wereld. Door ‘designdenken’ kunnen oplossingen gevonden worden voor uiteenlopende vraagstukken van verschillende grootte.

Op 26 en 27 mei 2011 vindt What Design Can Do plaats in de Stadsschouwburg in Amsterdam. What Design Can Do is een internationale conferentie over de kracht van design. Samen met meer dan twintig Nederlandse en internationale professionals gaat het publiek op zoek naar oplossingen en strategieën voor sociale vraagstukken. De sprekers zijn afkomstig uit verschillende disciplines; architectuur, grafisch design, product design, en fashion design. Het idee is dat een veelzijdigheid aan mensen ook een veelzijdigheid aan antwoorden zal geven.

In het tweedaagse programma zijn verschillende sessies opgenomen: discussies, workshops en brainstorms, een expositie en een boek. Het thema dit jaar is ‘Access’; Access to cultures, Access to the city en Access to the Public. Over de inrichting van megacities, veranderende sociale infrastructuren en voedselvraagstukken. Meer over het programma vind je op de website.

Deze jaarlijkse internationale conferentie richt zich op designers, bedrijven en overheden. Het initiatief voor dit event is genomen door designers die vanuit hun professie een maatschappelijke verantwoordelijkheid voelen. Een prachtig en vooral vernieuwend initiatief. Ik ben wel benieuwd in hoeverre de wetenschapper is vertegenwoordigd. Om daadwerkelijk realistische oplossingen te kunnen bedenken is de aanwezigheid van ‘veldwerkers’ in mijn ogen noodzakelijk. Desondanks ben ik nu al enthousiast over deze ambitieuze conferentie!

Tickets zijn te koop via: http://www.whatdesigncando.nl/tickets
Tickets zijn ook te winnen via Twitter of Facebook.
En ook hier op Dutchcowboys zijn kaarten te winnen: http://www.dutchcowboys.nl/events/22278

Dit was mijn eerste post voor Dutchcowboys. Binnenkort meer over de impact van design en designdenken.

Anne van Riet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies