Zo voorkom je tijdens de feestmaand een DDoS-catastrofe

Zo voorkom je tijdens de feestmaand een DDoS-catastrofe

Vorig artikel Volgend artikel

De dagen voor sinterklaas en kerst zijn traditioneel de belangrijkste winkeldagen van het jaar. Winkeliers gaan tot het uiterste om aan de grote pieken in vraag - zowel online als in de winkels - te voldoen. Maar zijn ze ook voldoende voorbereid om zich te kunnen verdedigen tegen DDoS-aanvallen?

Cybercrime catastrofe voorkomen

Nu de decembermaand is begonnen neemt de druk op (online) retailers enorm toe. Sinterklaas inkopen gebeuren steeds vaker last-minute, dat komt door de - beloofde - korte bezorgtijden, en het wordt ook hoog tijd om aan kerstcadeaus te gaan denken. Zoals altijd gaan klanten massaal naar winkels en websites, op zoek naar de laagste prijzen. Dit leidt tot een grote omzetstijging voor zowel fysieke als online winkels.

December mag dan wel een feestmaand zijn, het is ook een periode van extra kwetsbaarheid waar cybercriminelen van kunnen profiteren. Aangezien de sinterklaas- en kerstinkopen goed zijn voor een aanzienlijk deel van de jaaromzet van de meeste winkeliers, is dit dé ideale tijd voor criminelen om een cyberaanval te lanceren.

En omdat systemen al flink onder druk staan door de hoge volumes, is er mogelijk maar een hele kleine druppel nodig om de emmer te doen overlopen. Het laatste waar je als winkelier op zit te wachten is dat het bedrijf op spectaculaire en zeer zichtbare wijze tot stilstand komt omdat ze een grote DDoS-aanval niet kunnen afslaan of beperken.

Dreiging neemt echt toe

De verhalen over cyberaanvallen zijn echt niet alleen maar bangmakerij, de dreiging is reëel. In september nog opende de publicatie van de Mirai-code - malware die IoT-apparaten infecteert zodat ze ingezet kunnen worden voor DDoS-aanvallen - een doos van Pandora vol mogelijkheden voor cybercriminelen.

Deze code geeft criminelen de mogelijkheid om grote aantallen onbeveiligde Internet of Things (IoT)-apparaten ongemerkt in te zetten bij een gerichte DDoS-aanval. Deze objecten kunnen van alles zijn; van simpele hubs en routers tot printers, slimme thermostaten en beveiligscamera's, zolang ze maar verbonden zijn met het internet. De recente grote DDoS-aanvallen maakten gebruik van dit soort botnets — wat aantoont dat het aantal criminelen toeneemt en dat ze, mogelijk, grotere aanvallen voorbereiden.

Voorkomen beter dan genezen

Er is geen simpel antwoord op de vraag hoe je slimme IoT-apparaten moet beveiligen, en dat geldt vooral in het voordeligere segment van de markt. Daarom is de verwachting dat het aantal DDoS-aanvallen toe zal blijven nemen. In de toekomst zullen er dus vrijwel zeker steeds vaker en ook steeds grotere gerichte DDoS-aanvallen plaatsvinden. Maar hoe kan jij jezelf als winkelier nou beschermen tegen een dergelijke aanval? Dat kan door een combinatie van maatregelen te nemen, waaronder:

1) De impact van een aanval beperken door het DDoS-verkeer dat gericht is op de applicatie-laag te ‘scrubben', al het DDoS-verkeer gericht op de netwerk-laag om te leiden en het authentiseren van regulier verkeer.

2) Een internetprovider kiezen die rechtstreeks verbinding maakt met grote carriers, andere netwerken en internetknooppunten — zodat het verkeer efficiënt door kan stromen.

3) Gebruikmaken van de services van een anti-DDoS provider — met een aantoonbare staat van dienst op het gebied van DDoS-aanvallen afwenden en het beschermen tegen significante hoeveelheden ongewenste data. Dit stelt specifieke IP-adres reeksen veilig die organisaties willen beschermen.

Deze blogpost is geschreven door Guus van Es, general manager Security Consulting, Global Services, BT.

[Afbeelding © daliu- Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies