Second Hype

Vorig artikel Volgend artikel
1171283999sl_16down

'Het lukt me niet. Ik heb geprobeerd om het leuk te vinden, maar het lukt me niet'. De meest gehoorde klacht over Second Life, en dan heb je het over de kleine groep mensen die de moeite heeft genomen om het medium überhaupt serieus te nemen.

De kritiek op bedrijven zoals ABN Amro, Toyota en Philips die de moeite namen een vestiging in de virtuele wereld te beginnen is bovendien niet van de lucht: 'op die plekken is over het algemeen namelijk geen hond te vinden'.

Afgelopen vrijdag meldde Talpa zich aan het SL firmament: in samenwerking met FabChannel, Magic Forest en Paradiso streamden zij het concert van de band 16Down (onder contract bij Talpa Music) live in Second Life. Vijftig enthousiaste aanwezigen deinden virtueel mee: Meer avatars op één locatie kan het toch al niet zo snelle systeem van Linden Labs nog niet aan.

Initiatiefnemer Edwin Tromp van Talpa Digital was enthousiast. Zelf is hij vervent Second Liver. Voor hem was de realisatie van Talpa’s Dropzone, het virtuele podium dat voor het concert werd gebouwd, dan ook een nieuwe mijlpaal voor zijn subonderneming binnen het Talpa concern. Tromp, afkomstig van Lost Boys, is medeverantwoordelijk voor de downloadshop Fuel for Travel op Schiphol, mobiele nieuwssite Skoeps.nl en datingportal Mundo.nl. Laatstgenoemde initiatieven worden dan ook op korte termijn ver-second-lived: Mundo begint er een 3D chatomgeving en Skoeps zal in de virtuele omgeving over SL nieuws gaan berichten.

Desalniettemin kon Tromp zelfs bij zijn eigen collega’s op de nodige scepsis rekenen. 'Want; wat schieten we hier nou mee op?'. In een artikel in de Intermediair van deze week wordt ook gezocht naar een antwoord op deze vraag. In een reactie laten Philips en ABN Amro weten dat ze niet eens zo zeer op zoek zijn naar directe interactie met de klant, maar het vooral belangrijk vinden om in een vroeg stadium ervaring op te doen met een nieuwe interface. Beide partijen houden er sterk rekening mee dat SL een goede indicatie is van hoe het Internet van de toekomst er uit zal gaan zien.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van deze pioniersdrift. Naast kennis en ervaring die men met dit soort projecten opdoet, vertegenwoordigt de media aandacht die er op dit moment aan wordt geschonken een flink bedrag aan mediawaarde. Wie had er voor vorige week ooit van de band 16 Down gehoord? En toch. Niemand loopt écht warm.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies