Media01.12.2010

Richard Bransons Project: eerste iPad-only tijdschrift van Virgin


richard-bransons-project-eerste-ipad-onl.jpg
richard-bransons-project-eerste-ipad-onl.jpg

De traditionele uitgevers werpen zich enthousiast op hét nieuwe medium voor het gezin en de huiskamer: de iPad. Recent Zweeds onderzoek laat zien dat bijna 60% van de iPad-bezitters (overwegend mannen!) het apparaat deelt met andere leden van het gezin (dat moeten vooral dan vrouwen zijn!). En wat je graag doet op de bank in de huiskamer, doe je ook graag op de iPad: video’s kijken, nieuws raadplegen, je sociale media onderhouden. 20% zegt minder de kranten te lezen en 30% zegt minder televisie te kijken met de komst van de iPad in hun leven.

En we staan nog maar aan het begin van wat waarschijnlijk de belangrijkste media gaat worden van de toekomst: iPad en andere tablets die als sofa-device voor het grijpen liggen op de salontafel en heerlijk eenvoudig met wat vingerbewegingen te bedienen zijn. En op die salontafel dienen natuurlijk zoals gewoonlijk ook tijdschriften en kranten te liggen, dus uitgevers weten niet hoe snel ze aan de iPad willen. De meeste Apps zijn kopieën van de gedrukte tijdschriften/kranten.

Wat Murdoch nog slechts heeft aangekondigd (een iPad-only nieuws-product) heeft Richard Branson van de Virgin-group inmiddels in de Apple Store op de plank liggen: een iPad-only magazine onder de titel PROJECT.

De traditionele print uitgevers zullen zo snel mogelijk willen beginnen hun bestaande titels van een iPad versie te gaan uitgeven op de iPad. Ze hebben dan in principe drie mogelijke scenario’s:

(a) ze maken een exacte kopie (PDF) van de in druk verschenen uitgaven die op een bepaald moment gewoon verschijnt en daarna niet meer wordt aangepast. Deze uitgave moet worden gedownload door de lezer. Ze zorgen ervoor dat de kleine letters gelezen kunnen worden, eventueel wat voor de hand liggende extra functionaliteit: links naar video’s, extra foto’s, eventueel een link naar een website. Maar dat is het dan wel. In Nederland doet Elsevier, De Telegraaf, NRC, en NRC-next het nu zo. 

(b) de tweede mogelijkheid bestaat uit een interactieve en on-line applicatie die, gebruikmakend van het materiaal dat de redactie beschikbaar heeft, on-line wordt aangeboden. Het lijkt daarmee veel op een internetsite voor een iPad. Nadeel is dat je daar moeilijk geld voor kan vragen, totdat de Apple Store het mogelijk maakt een abonnement voor een bepaalde tijdsperiode te kopen. Op dit moment heeft De Telegraaf daar een sterk op de internet-site gelijkende iPad App voor op de markt.

(c) De uitgever kan ook kiezen voor een te downloaden versie van de titel, gemaakt zoals bij (b) uit het beschikbare materiaal, maar nieuw opgemaakt en met een speciaal op de iPad toegesneden navigatie. Wired brengt zo zijn nummer uit, en ook Esquire heeft daar voor gekozen. Ook de elektronische versie Autovisie heeft deze vorm en andere titels van Sanoma worden driftig ontwikkeld.

Dat het een onafhankelijke ondernemer Richard Branson moet zijn die – blijkbaar niet gehinderd door de reflexen van een traditionele uitgever – met een magazine komt die speciaal en alleen voor de iPad is ontwikkeld, is waarschijnlijk dus geen toeval. En ik kan u verzekeren – met de achtergrond van Branson in gedachte – het is zeker geen inflight-magazine! Het elektronische tijdschrift is met veel professie gemaakt!

De iPad app Project wordt op deze typische manier aangekondigd:

iPad-only? Ja, dat is waar, als het gaat om het feit dat er geen gedrukte versie van is, maar opvallend genoeg is er van het magazine wel een uitvoerige web-applicatie (blog) te raadplegen. Dat brengt gelijk het issue op hoe (betaalde) iPad applicaties zich gaan verhouden tot de daaraan onvermijdelijk gekoppelde en gratis internet-sites. Ik denk dat uiteindelijk de verstandigste manier is om van de internet-site vooral een teaser en dus marketing instrument te maken voor het vinden en kopen van de iPad App. Want als we straks miljoenen verschillende Apps hebben zal het een hele toer worden je product onder de aandacht te brengen. Hier kan Google dan nog gewoon z’n marketing functie blijven vervullen, vooral en te meer omdat de iTune store van Apple niet echt gebouwd lijkt om de gebruiker te helpen te shoppen tussen de aanwezige en interessante applicaties.

Veel plezier met deze nieuwe magazine app! Ik zou de iPad bezitter willen aanraden om het eerste nummer eens te downloaden. Er is een US, Canadian en UK-versie. De nummers kosten $2,39 per download. Het is de moeite waard om deze ontwikkelingen te volgen, maar bedenk, we staan nog maar aan het allereerste begin van een stortvloed aan nieuwe en verrassende tijdschriften en iPad only apps!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over iPad

Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen

iPads zijn inmiddels zo’n standaard geworden in de tabletwereld, dat we het vaker een iPad noemen dan een tablet. Ook als het helemaal geen tablet van Apple is. Ze bestaan: non-Apple-tablets, en die zijn lang niet alti...

Gadgets02.04.2024

Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen

​Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan

Apple heeft zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC 2024 gepland voor 10 juni. Je zou denken dat dat alleen voor ontwikkelaars is en verder niet zo boeiend, maar er komen juist veel aankondigingen vandaan voor het grote publi...

Technology27.03.2024

​Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

Deze populaire iPad-game komt binnenkort naar PlayStation 5

Goed nieuws voor mensen die dol zijn op de iPad-game What the Golf?: die komt namelijk nu ook naar PlayStation 4 en 5. Het spel was al verkrijgbaar op de PC en de Nintendo Switch, maar nu komt hij ook naar de consoles va...

Gaming14.02.2024

Deze populaire iPad-game komt binnenkort naar PlayStation 5

​Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app

We kijken gelukkig regelmatig op van de bijzondere technologische innovaties die er in de wereld worden gedaan, maar er zijn ook wel eens momenten dat je denkt: hoezo was dat er nog niet? Denk bijvoorbeeld aan Roblox op...

Social Media20.09.2023

​Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app

Alles wat je moet weten over iPad Pro 2024

Apple zal naar verwachting over een paar weken de nieuwe iPhone aankondigen, maar daar zijn we nu even niet mee bezig. Er zijn namelijk allerlei spannende geruchten over de nieuwe iPad Pro naar boven komen borrelen. Of z...

Mobile28.08.2023

Alles wat je moet weten over iPad Pro 2024

Kinderen hebben langer schermtijd door bug Apple

Apple zegt dat er een bug in zijn software zit, waardoor de schermtijd-functie niet goed werkt. Hierdoor hebben kinderen op de iPhone en iPad aanzienlijk meer schermtijd dan de ouders hebben ingesteld. De limieten bleken...

Gadgets31.07.2023

Kinderen hebben langer schermtijd door bug Apple

Apple WWDC 2023: alle grote aankondigingen op een rij

Apple heeft in een nogal lange, uitvoerige WWDC-presentatie heel veel aankondigingen gedaan, waarvan het paradepaardje natuurlijk die VR-bril is van 3.499 dollar, met scherm aan de voorkant om ‘ogen’ op te projectere...

Technology05.06.2023

Apple WWDC 2023: alle grote aankondigingen op een rij