Media16.06.2008

Online op Cannes Lions 2008?


online-op-cannes-lions-2008.jpg
online-op-cannes-lions-2008.jpg

Cannes Lions, al jaren geroemd om de creativiteit,passie voor marketing en uiteraard de feesten die worden gevierd met veel bureaumensen, cocktails en gezelligheid. Cannes Lions, het fenomeen waar je je CV als marketeer heel graag mee versiert.

Online wint ook hier aan populariteit. Op de presentatielijsten staan grote bureaus vermeld die allen hun best doen om hun kennis te etaleren maar helaas vaker vervallen in salespitches dan werkelijke kennis. Er zijn honderden vierkante meters expositieruimte ingericht voor de weergave van alle marketingkanalen denkbaar.

Voor de online of geintegreerde marketeer is de reis door deze gangen echter kort en niet krachtig.

Het blijft beperkt tot een handvol cases die getoond worden op printouts. Daar waar Apple met een tiental IMAC’s het hele portfolio aan kanshebbers in beeld brengt zijn in de categorie Cyber lions en integrated marketing alleen titels, bureaus en opdrachtgever tekstueel opgenomen.

Hoe bedoel je online is hot, tientallen procenten groeiend in media uitgaven elk jaar? Wat zeg je? Is zelfs in landen als Spanje al 40 procent van de populatie 2-5 uur per dag online? Kortom ik ben cynisch na een kleine dag rondlopen en laat me graag verrassen. Vanmiddag en morgen nog seminars.

Van de beschikbare online cases komt Mastercard met de Priceless.com campagne en Social Media platform Mixi in China er erg goed uit. priceless heeft tot nu toe 3.3 miljoen priceless video’s geserveerd, een gemiddelde site bezoek van meer dan 7 minuten, 90.000 sms berichten afgeleverd. Dit alles naast de views die bijvoorbeeld op Youtube zijn gerealiseerd(1.2 miljoen) en andere virale acties.

Mixi heeft met een campagne genaamd “Goo Home” een dubbele doelstelling behaald. Voor iedere menselijke connectie wordt er geïnvesteerd in de natuur door het planten van koraal9die natuurlijk ook doorgroeid en het water blijft “schonen”. De virale campagne resulteerde in meer dan 50.000 nieuwe leden, een free publicity waarde van 1.2 miljoen gerealiseerd en totaal meer dan 1700 koraalplanten zijn uitgezet tot nu toe.

Verder is het helaas erg moeilijk om online te komen ondanks een cyber cafe gesponsord door Microsoft.

Donderdag horen we wie er gewonnen heeft in de Cyber lions categorie.

More coverage to come!

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.