Betamax, Segway, FourSquare en Farmville: slechte innovaties

Vorig artikel Volgend artikel
Betamax, Segway, FourSquare en Farmville: slechte innovaties

TIME magazine is de koning der gemotiveerde toplijsten. Eind mei 2010 publiceerde TIME (het magazine is een partner van CNN trouwens) een lijst van de 50 slechte innovaties. In deze lijst vinden wij gedateerde oplossingen zoals de befaamde Ford Pinto, de gangstarrapper-auto met 'ontploffingsneigingen' als je van achter wordt aangereden. We vinden -en die is niet zo opmerkelijk- de jaren tachtig videotapes van Betamax. Wij leren uit de lijst dat dit videoformaat reeds in 1975 door Sony is ontwikkeld maar strandde op de beperkte opnameduur van deze relatief kleine videoband.

We maken een sprong in de tijd en stappen over de Virtual Boy van Nintendo, Pop-Up advertenties, de CD-protectie van Sony, de Pet Spa en de lelijke luchtige schoenen genaamd Crocs. TIME zegt niets over de Zune, de minidisc of de Potty Putter. 

In de top 50 -waarin willekeurig keurig 50 slechte innovaties worden toegelicht- vinden wij in het Web 2.0-tijdperk het negatieve oordeel over Foursquare, Segway en FarmVille.

Segway: voor luie touristen

De opvallende tweewieler Segway(uit 2001) zou te duur zijn en zo ongeschikt voor enige vorm van massaproductie dus ook voor een massasucces. TIME kent maar twee geschikte gebruikers: mannelijke agenten en luie touristen. Na bijna tien jaar lukt het Segway niet om een normale consumentenmarkt te bereiken.

Foursquare: nutteloos inklokken

Alsof het continu pushen van jouw levenservaring via Twitter en Facebook niet genoeg is, zegt TIME over Foursquare:'the next generation of creepy social networking'. Foursquare bouwt een nutteloze virtuale laag over ons sociaal medialen en kent 'maar' 1 miljoen gebruikers (Facebook: 500 miljoen). Toch blijft de populariteit van deze op lokatie gebaseerde inklokker doorstijgen.

Farmville: gebruik je boerenverstand

Eindeloos klikken op een virtuele boerderij om je oogst te laten lukken. Farmville is een verslavend (Facebook) social spel van uitvinder Zynga. Zo een tien procent van de Amerikanen verliezen nutteloos veel tijd aan deze 'mindless' game.

Bekijk de hele top 50 op www.time.com     

Maar.. wat vinden júillie nu eigenlijk slèchte uitvindingen?

Patrick Petersen

Patrick is auteur, internet-ondernemer, spreker, docent en fanatiek blogger.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies