Automotive19.02.2013

Saab deed zichzelf de das om in Nederland [deel 1]


saab-deed-zichzelf-de-das-om-in-nederlan.jpg
saab-deed-zichzelf-de-das-om-in-nederlan.jpg

[Erwin Wijman] Saab wordt een merk voor elektrische auto’s, waarmee het zichzelf in een nog krapper gaatje van de automarkt parkeert. Maar Saab deed zichzelf in Nederland al 30 jaar geleden de das om door zichzelf in een niche te wringen. Als René Froger maar niet in een Saab gaat rijden, zeiden ze bij Saab.

Het is doodstil rond Saab. Het lijkt haast of er een permanente stille tocht voor Saab aan de gang is. Precies een jaar geleden, op 15 januari 2012, organiseerden Saab Club Nederland, Saabforum en Saabsunited.com nog een meeting op vliegveld Valkenburg in Leiden, waar ruim 1.500 Saab-rijders op afkwamen. Het was een maand na het faillissement van Saab in december 2011. ‘Door zoveel mogelijk liefhebbers bij elkaar te brengen, willen wij de wereld laten zien dat Saab misschien wel failliet is, maar het merk nog springlevend’, zei een van de initiatiefnemers destijds tegen De Telegraaf.

Maar was het merk Saab wel zo springlevend? Nederlandse Saab-bezitters wentelen zich graag in een haast sektarische zelfverzekerdheid, zoals de bezoeker van www.saabforum.nl of www.saabclub.nl zelf kan vaststellen. Maar het werd de Saab-tifosi nimmer makkelijk gemaakt door Saab Nederland zelf, dat het merk in Nederland nooit echt van de grond kreeg. Alleen al door een doorgaans raadselachtige merkpositionering. De bijbehorende reclamecampagnes waren soms hautain of misplaatst arrogant, soms ludiek en slim maar geregeld ook ronduit onbegrijpelijk. Met zulke vrienden had je als Saab-fan in Nederland geen vijanden nodig.

Saab-moe

In 2012 verschijnen liefst drie Nederlandse boeken over Saab. Eerst twee jubelende monografieën, ‘Saab in Nederland’ van Onno Walgien (ASN) en ‘Saab, meer dan een merk’ van Ton Lohman (Elmar), en eind november ‘Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller’ van Robert van den Oever en Maarten van der Pas (Nieuw Amsterdam). Ik heb over geen van deze boeken veel gelezen of gehoord. De media lijken een tikje Saab-moe. En als de media je links laten liggen besta je niet als merk.

saaboverdekop.jpg
saaboverdekop.jpg

Slechts af en toe is er een oprisping. Het Financieele Dagblad meldt steevast de kleine stapjes die Victor Muller met zijn beursfonds Spyker maakt in zijn rechtszaak tegen voormalig Saab-eigenaar General Motors (GM). Het zijn de laatste stuiptrekkinkjes in de Saab-soap die begon toen lilliputter Spyker in januari 2010 Saab overnam. De hoorzitting dient op 28 februari 2013. Muller claimt 3 miljard dollar van GM dat Saab volgens hem opzettelijk failliet zou hebben laten gaan.

Begin december 2012 meldt Het Financieele Dagblad dat Spyker een joint-venture aangaat met de Chinese autofabrikant Zhejiang Youngman Passenger Car Group om een serie automodellen onder de naam Phoenix te produceren gebaseerd op de (oude) Saab-modellen waarvoor Youngman in 2011 al een licentie verwierf. Youngman krijgt een belang van 80% en Spyker 20% in Spyker Phoenix.

Eerder in 2012, in de zomer, is er wel mediabreed veel reuring rond Saab, als bekend wordt dat het failliete merk wordt overgenomen door het Chinees-Zweedse National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Voor krap 200 miljoen euro, zo werd pas deze week bekend uit stukken van de curatoren van Saab (6 februari 2013). NEVS wil van Saab een merk elektrische auto’s maken. Een 100%-elektrisch automerk. Te beginnen met een op de Saab 9-3 gebaseerde elektrische auto die in 2014 op de markt komt.

De Saabfabriek in het Zweedse Trollhättan zou daarvoor komende zomer weer opgestart worden, meldde het ANP op 25 januari.

Er komt zelfs een elektrische Saab cabrio, weet Autoweek in november 2012 te melden. Een ‘fluisterstille boulevardcruiser’, aldus Autoweek.

Saab? Turbo toch?

Maar. Saab? Elektrische auto’s? Is dat slim voor een merk als Saab? Zeg Saab en je zegt turbo. Saab turbo is een spreekwoordelijke combi, zoals ook Audi Quattro. Of Porsche 911. Saab Turbo is net zo’n begrip als Sony Playstation of iPhone 5.

Van veel automerken kun je een 100%-elektrisch merk maken. Nissan, Toyota, Renault, Peugeot, ga maar door.

Maar van Saab?

En dat nog afgezien van de beperkte en onzekere markt voor elektrische auto’s. In Nederland zijn in 2010 en 2011 samen niet meer dan 58 elektrische auto’s aan een particulier verkocht. In 2012 zijn het er meer, iets meer dan 2000 volledig elektrische auto’s verkocht. Op een personenautomarkt van 502.000 stuks. Het marktaandeel van elektrische auto’s over heel 2012 is niet meer dan één procent.

Andere autofabrikanten trekken zich al terug van de markt voor elektrische auto’s. Saab’s Zweedse zusje Volvo besluit in maart 2012 te stoppen met de productie van de elektrische C30. Bijna niemand kocht ‘m en Volvo denkt ook niet dat de belangstelling voor elektrische auto’s toeneemt.

De Europese Unie voorspelt voor 2020 een aandeel van 3 tot 4 procent voor de elektrische auto, maar Volvo-topman Anders Kärrberg, bij Volvo verantwoordelijk voor overheidslobby en milieu, denkt dat het marktaandeel hooguit 1 procent wordt. In 2011 werden wereldwijd 50.000 elektrische auto’s verkocht en dat is 0,1 procent van de totale autoproductie – te verwaarlozen dus, vindt Kärrberg. ‘Elektrische auto’s zijn vanwege de benodigde accu’s te duur en overheden ondernemen te weinig actie voor een geharmoniseerd stimuleringssysteem’, verklaart hij in maart 2012 op een congres over elektromobiliteit in Brussel.

Corvee-auto

Buiten een enkele Tesla of Fisker Karma zijn elektrische auto’s corvee-auto’s (en wie ziet wel eens een Tesla of Fisker in het wild rondrijden?). Elektrisch klinkt naar Prius, een auto die je van je baas moet rijden voor het milieu en de vermeende MVO-uitstraling.

Een elektrische auto is een auto die bezongen wordt in zo’n typische commerciële FD-bijlage met als titel ‘Duurzame Mobiliteit’. Eerder dan het milieu wordt het bedrijf dat zulke krantjes maakt, MediaPlanet, daar wijzer van.

Het imago van een elektrische auto is dat van het elektronische kwartshorloge – het wordt door horlogeliefhebbers niet serieus genomen. Alleen een mechanisch horloge geeft aanzien.

Tuurlijk, een elektrische auto, met nul emissie, is een uitkomst in drukke steden. Maar met wie je er ook over spreekt, de bedenkingen tegen de elektrische auto zijn haast ontelbaar. Om enkele horden te noemen: zware en kostbare accu’s, bereikangst en oplaadstress, hoge afschrijvingen, onzekerheid over de restwaarde, de verre van groene stroom uit kolencentrales, een onbetrouwbare overheid (steeds weer andere fiscale stimuleringsmaatregelen, lokale subsidieregelingen en laadpaalbeleid), verspilling van belastinggeld, hoge ontwikkelingskosten, discutabele lithiumwinning voor die accu’s in Bolivia, ga maar door. De elektrische auto is niet zaligmakend, en dat is zacht uitgedrukt.

Saab elektrisch? Eerder dan de redding voor Saab lijkt het de nekslag.

De nieuwe eigenaren, de bazen van het Chinees-Japanse consortium NEVS, zeggen van Saab, ik citeer, ‘weer het innovatieve, toonaangevende en eigenzinnige’ automerk te willen maken dat het ooit was.

Maar was Saab wel zo innovatief? Zoals bijvoorbeeld Volvo dat was, en Lancia ooit, en Mercedes? Was Saab toonaangevend? Bij wie en wanneer dan?

Blijft over eigenzinnig.

Dat was Saab zeker. Maar belangrijker: bracht die eigenzinnigheid ook brood op de plank?

saab-hybrid-x-ray.jpg
saab-hybrid-x-ray.jpg

Morgen volgt deel 2.

[Erwin Wijman is schrijver en journalist, zie erwinwijman.nl en @erwinwijman]

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!

Verder lezen over Innovatie

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

Het is geen waarzegger: Amazon introduceert een app waarmee je hand wordt gelezen. Niet om te bepalen hoe lang je levenslijn is, maar wel om vast te stellen hoe hoog je banksaldo is. Of nou ja, of het genoeg is om de bet...

Technology29.03.2024

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein