Technology06.06.2014

Hoe voeg je relevantie toe in lokale zoekresultaten?


hoe-voeg-je-relevantie-toe-in-lokale-zoe.jpg
hoe-voeg-je-relevantie-toe-in-lokale-zoe.jpg

Vandaag de dag bevinden we ons in een tijd waar mensen altijd een bepaald niveau van relevantie verwachten in de zoekresultaten. Als zij naar een specifiek item op zoek zijn, wordt er verwacht dat de search engine gepersonifieerde zoekresultaten biedt. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de vijf smartphone gebruikers van mening zijn dat zoekresultaten moeten aansluiten op de directe omgeving van een gebruiker. Om uit te zoeken wat de huidige stand is rondom local Search, heeft Google samen met Ipsos een onderzoek gedaan naar het klantgedrag en de mind-set wanneer men online zoekt.

Hoog level local search
Als we vroeger een goed restaurant zochten in de omgeving vroegen we onze vrienden en keken we naar advertenties in de krant. Nu is het zo dat we zelf op onderzoek uitgaan door alle techniek die we altijd bij ons dragen. Uit het onderzoek van Google is gebleken dat vier op de vijf mensen zoekmachines gebruikt om producten en diensten in de omgeving te vinden. Wat verder is opgevallen, is dat ruim 84% via de computer of tablet zoekt en ruim 88% via de smartphone.

Verder is bekend dat de zoekopdrachten via de desktop of tablet vooral worden uitgevoerd vanuit huis (76%). Daarnaast zijn ook werk (24%) en een hotel/motel (18%) populaire plaatsen waar gezocht wordt. Als het aankomt op de smartphone, wordt er vanuit huis (53%) het meeste gezocht. Daarnaast wordt zoals verwacht onderweg vaak gezocht en ook in winkels en winkelcentra zijn het aantal zoekopdrachten via de smartphone hoog met ruim 41%. Daarnaast is bekend dat 56% van alle zoekopdrachten op de smartphone een lokaal doel betreft. Hierbij wordt in de meeste gevallen gezocht naar lokale winkels, adressen en routebeschrijvingen.

Lokale zoekopdrachten leiden tot actie
Verder is gebleken dat lokale zoekopdrachten consumenten met zich meebrengen die zich al ver in de funnel bevinden. Zo gaat 50% van alle lokale zoekopdrachten op een smartphone later diezelfde dag naar een winkel.

google-2.jpg
google-2.jpg

Als deze consumenten zich uiteindelijk in een winkel bevinden gaat 18% over tot aankoop ten opzichte van 7% bij niet-lokaal gebonden zoekopdrachten.

Wat betekent dit voor de adverteerder?
Uit de gegevens van Google blijkt dat consumenten rekenen op relevante in bepaalde advertenties. Daarnaast beweert meer dan 60% van de onderzoeksgroep dat zij lokale informatie gebruiken in een advertentie. Hierbij gaat het met name om de routebeschrijving en de bel-button van bepaalde bedrijven.

De kern van de onderzoeksresultaten is dat lokaal adverteren helpt om meer klanten naar je toe te trekken. Een simpele locatie, routebeschrijving of bel-knop kan ervoor zorgen dat klanten sneller contact opnemen. Daarnaast kan in de toekomst radius bidding uitkomst bieden waarbij klanten bereikt worden die zich in de directe omgeving van een bepaalde winkel bevinden.

Verder lezen over Google

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google heeft zijn nieuwe midrange-toestel Pixel 8a aangekondigd. Het toestel lijkt erg op het vlaggenschip van Google.

Mobile07.05.2024

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app