Technology25.01.2012

Google past privacybeleid en voorwaarden aan


Gisteren heeft Google aangekondigd dat zij de verschillende privacybeleid en voorwaarden die nu voor iedere Google dienst apart worden gehanteerd gaat samen voegen. Dit houdt niet alleen in dat het makkelijker wordt voor een gebruiker om een overeenkomst te begrijpen, ook wordt data van de verschillende Google diensten samengevoegd. Op deze manier kan Google jou als gebruiker beter van dienst zijn. 

google-past-privacybeleid-en-voorwaarden.jpg
google-past-privacybeleid-en-voorwaarden.jpg

De wijziging in het privacybeleid en de voorwaarden gaat in per 1 maart. Hoewel de meeste gebruikers al dachten dat dit gebeurde, is de grootste wijziging dat de verschillende Google diensten hun data gaan combineren. Waar eerst iedere Google dienst haar eigen set aan informatie had, wordt alles nu samengevoegd en wordt de gebruiker gevolgd bij het gebruik van andere Google diensten. Zo kunnen advertenties die getoond worden naast zoekresultaten gebruik maken van informatie die werd verzameld tijdens het gebruik van Gmail.

Vooral dit laatste stoot veel gebruikers tegen het hoofd. Waar ze eerst nog gebruik konden maken van verschillende Google diensten zonder dat alle data aan elkaar werd gelinkt, is er nu dus geen ontkomen meer aan. Uit de informatie die beschikbaar is blijkt dat het niet mogelijk is om te kiezen voor een opt-out. Google trekt dus een streep waarbij je als gebruiker of akkoord dient te gaan met de nieuwe overeenkomst of Google volledig links moet laten liggen. Google biedt iedere gebruiker de mogelijkheid zijn of haar data mee te nemen via het Data Liberation Front.

Voor Android gebruikers is dit een wijziging die niet licht zal vallen. Doordat het eigenlijk noodzakelijk is om een Google-account te hebben om een Android telefoon te gebruiken, wordt je bijna verplicht om met de voorwaarden akkoord te gaan. Uiteraard bestaat er altijd de mogelijkheid om geen gebruik te maken van Google op een Android telefoon maar dan heb je als gebruiker geen toegang tot de market om apps te installeren. Naar wat wij begrijpen gaat ook de locatie data van een Android telefoon gebruikt worden om de andere diensten van informatie te voorzien. Op deze manier hoopt Google ook op basis van jouw locatie nog meer relevantie te kunnen bieden.

Buiten het feit dat er veel kritiek is op de nieuwe privacy overeenkomst, geven ook veel gebruikers aan dat ze eigenlijk al dachten dat het delen van informatie tussen de verschillende Google diensten een feit was. Daarnaast vinden sommige gebruikers relevantie belangrijker, hoewel dat laatste ook weer wordt weerlegd. Doordat Google graag relevante informatie wilt tonen, wordt de werkelijkheid verborgen. Zonder dat je het weet als gebruiker krijg je vaak informatie getoond die berust op basis van relevantie en wat jouw netwerk belangrijk vindt. Of dit wel een slimme zet is, valt te betwijfelen.  

googlesearchprivacybeleid.jpg
googlesearchprivacybeleid.jpg

Vanaf vandaag gaat Google alle gebruikers op de hoogte te brengen van de aankomende wijziging. Dit wordt ondermeer gedaan door een bericht op Google.com en via een email die naar alle gebruikers wordt verzonden. Kijk voor meer informatie op de speciaal ingerichte pagina waar ook veel gestelde vragen worden beantwoord. 

Graag horen wij jouw mening ook. Wordt Google Evil? 

Verder lezen over Google

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024