Technology08.11.2011

Google+ bedrijvenpagina’s, en nu?


google-bedrijvenpagina-s-en-nu.jpg
google-bedrijvenpagina-s-en-nu.jpg

Het is eindelijk zover, zoals gisteren ook bij ons al aangekondigd, de bedrijvenpagina’s zijn live in Google Plus. Ze waren er niet meteen in het begin. En bij Google hebben ze nog wat problemen gehad om sommige organisaties ervan te overtuigen niet de persoonlijke profielen te gebruiken als bedrijvenpagina. En eerst moesten nog Google Apps ingericht worden zodat die accounts (vooral van bedrijven) ook op Google+ konden inloggen. Maar na die horden is het dan eindelijk toch gebeurd. Op het G+ netwerk gaat het op dit moment bijna alleen over de bedrijvenpagina’s en dat mensen ze aan het aanmaken zijn. Maar moet je nu meteen beginnen met een bedrijvenpagina op Google Plus? 

Moet je nu gelijk beginnen met een bedrijvenpagina?

JA! En wel om de volgende redenen die ik al eerder in vorige blogs heb vermeld:

1. SEO, de bedrijfspagina wordt geindexeerd door Google

Als je je ergens voor inschrijft op Google Plus dan is het voor vindbaarheid in Google. In tegenstelling tot facebook worden de profielpagina’s geindexeerd. Op de profielpagina kun je heel veel informatie kwijt en het is tevens een plek waar G+ leden direct contact met jouw organisatie kunnen opnemen. Profielpagina’s komen ook hoog in de zoekresultaten. 

2. G+ als sociaal netwerk is here to stay

Hoewel er genoeg kritische berichtgeving is over Google Plus is wel duidelijk dat het een kracht van belang is. Ga niet wachten om te weten of het een succes wordt. Of G+ facebook verslaat is irrelevant voor jouw organisatie. Je (potentiele) klanten zitten er al dus jij moet er ook zijn. 

3. Leren 

Als je nu opent heb je gelijk een voorsprong op de concurrentie. Alleen al door je naam en de informatie van jou organisatie neer te zetten ben je al een leermoment verder. Google Plus is een sociaal netwerk (en meer dan dat), maar zeker niet hetzelfde als facebook of twitter. Over de cultuur en het proces heb ik geschreven op mijn eigen blog (let niet op de vreselijke opmaak en lange tekst). Echter dat ga je alleen ervaren en toepassen als je dit netwerk ook gebruikt. Het is dan ook zeker aan te raden om naast je bedrijvenpagina een eigen profielpagina te openen als je die niet al had. 
 

Het verschil tussen bedrijfspagina’s en persoonlijke pagina’s

Natuurlijk zijn er een aantal verschillen tussen de persoonlijke profielen en de bedrijfspagina’s.

– Een Bedrijfspagina kan mensen niet volgen voordat een Bedrijspagina is vermeld (zoals @gerbuiker in twitter) of is toegevoegd aan een kring van een gerbuiker

– Een Bedrijfspagina kan worden aangemaakt voor verschillende categorieen. Een profiel enkel voor een persoon

– De standaard instelling voor de verschillende elementen op een Bedrijfspagina is openbaar dus voor iedereen op het internet te lezen

– Een Bedrijfspagina heeft een +1-knop

– Een Bedrijfspagina kan een andere Bedrijfspagina geen +1 geven, tevens kunnen ze websites geen +1 geven

– Een Bedrijfspagina kan geen spelletjes spelen 😉

– Een Bedrijfspagina kan niets delen met “Uitgebreide Kringen” oftewel de vrienden van je vrienden.

– Een Bedrijfspagina ontvangt geen notificaties via email, SMS of in de Google bar

– Een Bedrijfspagina kan niet deelnemen aan een hangout op een mobiel apparaat

– Een Bedrijfspagina voor lokale bedrijven heeft speciale velden waarmee gebruikers de fysieke locatie kunnen vinden van het bedrijf/merk op de Page 

Met dank aan Arvid Bux voor bovenstaande, meer op GooglePlusWorld.

Van bovenstaande is de eerste het belangrijkste. Een bedrijfspagina kan niet zomaar iemand gaan volgen. Iemand moet eerst het bedrijf zelf aan zijn kringen toevoegen of het bedrijf vermelden in een post of in een commentaar op een post. Een belangrijk verschil met persoonlijke profielen waarbij iedereen elkaar mag volgen. Wat de uitwerking daarvan in de praktijk is moeten we nog achter komen.

 
Organisaties die al actief zijn

De livegang van Google+ Pages is ook gelijk met een aantal internationaal bekende organisaties uit allerlei bedrijfstakken. Dit zijn ook officiele geverifieerde accounts. Zie hieronder een aantal voorbeelden:
 
The Muppets
The New York Times
Coldplay
FC Barcelona 

Maar ook kleinere organisaties hebben een profiel:

Zen Bikes 

Nederlandse organisaties

Nu Bedrijfspagina’s live zijn, zijn er ook velen in Nederland al actief. Een Nederlands geverifieerd account is Fiat Nederland. Die morgenochtend om 10.45 ook een Hangout organiseren. In de onderstaande lijst staan nog meer Nederlandse organisaties, maar of deze allemaal officieel zijn heb ik niet geverifieerd.

Dutchcowboys Google+
T-Mobile Nederland

NOS 
Albert Heijn
Dagblad de Pers
Volkskrant 
Sony Ericsson Nederland 

Maar ook organisaties als:

Indivirtual
Cosy Kapsalon & Home
Elf Kinderfotografie
De Werkstudent

En non profit als:
GroenLinks

En niet te vergeten:

Dutch Cowboys
Style Cowboys

De hele lijst die in drie uur is gecrowdsourcet op Google Plus had 98 organisaties. Dus waar wacht je nog op om je eigen Bedrijfspagina aan te maken?

Conclusie

Met Bedrijfspagina’s heeft Google Plus het laatste essentiele onderdeel geplaatst. Tot het einde van het jaar zullen er overigens nog steeds nieuwe features uitgerold worden. Voor zowel de persoonlijke als de bedrijfspagina’s. De komende periode zal vooral interessant worden om te zien hoe de Google en de (commerciele) gebruikers om zullen gaan met deze integratie van search, service en social.
 

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

...

Verder lezen over Google

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert