Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Ten langen leste, veronschuldigt de hoofdredacteur van het tech glossy Bright, Erwin van der Zande, zich: hier dan toch de speciaal voor de iPad ontwikkelde App: Screenzine. Een magazine voor het screen, dat is het geworden. Zoals te verwachten van Bright, prachtig vormgegeven en voor iPad Apps toch wel met een paar bijzonderheden: alleen een horizontale oriëntatie, compleet unieke inhoud, dus geen kopie van het gedrukte blad of van de website, en alles maakt optimaal gebruik van de iPad functionaliteit en dus met name video is ruim vertegenwoordigd. De keuze van de uitgever om de App te vullen met unieke inhoud is misschien voor vele fans onverwachts, maar het geeft je wel de mogelijkheid om die onderwerpen te behandelen op een manier die niet kan in een gedrukt tijdschrift. En daarmee geeft Bright aan te begrijpen wat uitgeven anno 2011 inhoudt: vele platformen, allemaal met hun eigen product-markt-combinaties. Vraag is nu wel hoe Bright zijn Screenzine positioneert, want veel inhoud is er niet (12 issues, waarvan 2 advertenties, 1 x welkom en 1x colofon ) en de app kost € 3,99 per nummer.
“We geloven in de mogelijkheden van de iPad, maar dan niet als vervanging voor die dingen die we via andere media al doen. De iPad app heeft zijn eigen karakter en biedt nieuwe mogelijkheden, voor ons, maar natuurlijk ook voor adverteerders. In de fase waarin we nu zitten proberen we deze te ontdekken. Ik geloof dat we daar met Bright Screenzine optimaal gebruik van maken”, zegt Leo Schaap, uitgever van Bright.
Ik onderschrijf een dergelijke aanpak, en de uitgever is daar met Screenzine ook in geslaagd. Maar als je kijkt naar de eerste reacties op de App in de iTune zie je wel gemengde reacties: uiteraard de mensen die het geweldig vinden, maar ook reacties als: “Te hoge verwachting?”, “Te weinig voor te veel”, ‘lang moeten wachten op ..?”. Blijkbaar heeft Bright andere verwachtingen gewekt bij de al lang geleden en intensief aangekondigde nieuwe iPad App. En als je naar de functionaliteit en het gebruik van de iPad kijkt, dat perfect in staat is de vertrouwde gedrukte producten ‘op de sofa’ heel plezierig weer te geven, zou er ook niets op tegen zijn om het Bright blad in die vorm op iPad beschikbaar te stellen. Tablet users verwachten, blijkens de reactie in de iTune-store, blijkbaar ook hun favoriete producten te vinden in de shop. En dat zal vroeg of laat veel uitgevers doen overwegen hun gedrukte versie maar gewoon op te heffen en naar het veel goedkoper te produceren en te distribueren tablet-medium over te stappen.
Neemt niet weg dat het nog steeds interessant is, specifieke iPad of Tablet applicaties zoals Screenzine, te ontwikkelen. Maar dan moet je wel helder zijn wat je aan toegevoegde waarde levert en dat moet gebeuren tegen de juiste prijs. Want €3,99 is erg veel in de scene van de iPad waar gratis of €0,79 de doorsnee pricing is, en ook niet nodig met het soort en aantal adverteerders waar Bright een beroep op kan doen. Wat betreft de inhoudelijke positionering: op de website staat als aanprijzing: “Bright Screenzine is ontwikkeld,naar een ontwerp van Bright artdirector Jonathan Looman en Luis Mendo samen met Twin Media en is voor € 3,99 – inclusief gratis documentairefilm – verkrijgbaar in de Nederlandse en Belgische App Store.“. Misschien zou een regelmatig verschijnende App over Design met steeds een interessante documentaire film over een thema wel een positionering zijn. Want dat kan je in een gedrukte versie niet realiseren.
De website van Bright geeft een aardig verhaal over “the making of Screenzine“. Hoe dan ook, voor vele iPads bezitters is het de moeite waard om kennis te maken met deze iPad van een innoverende uitgever.
Verder lezen over Apple
Entertainment09.12.2024
Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Verder lezen over Design
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Verder lezen over iPad
Gaming23.11.2024
Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024