Ook de CES heeft te maken met deze opkomende trend, Philips en anderen kondigden al eerder niet aanwezig te zullen zijn en wie regelmatig de Cebit (Hannover) bezoekt heeft kunnen zien dat tijdens de laatste editie heel wat grote bedrijven afwezig waren.
Robert Scoblizer geeft een andere uitleg voor de toekomstige afwezigheid van Apple op Macworld: “44,000 people go to MacWorld. Hell, a lot more people watch Engadget report from that much cheaper conference room. And Apple has the personal touch already thanks to their stores. They don’t need to meet with consumers anymore in expensive trade show booths that, simply, aren’t a very good experience anyway”.
Hij geeft daarbij Bloggers de schuld als straks alle big evenst gaan lijden onder dit fenomeen. Maar Scobel heeft een terecht punt, want het internet biedt tegenwoordig met Blogs en services als Ustream, Qik, Kyte, YouTube, Vimeo en veel anderen genoeg mogelijkheden om een enorm groot publiek te bereiken.
Hoewel in Apple-kringen het internet op z’n kop staat met de aankondiging kan het niet zomaar voor de organisatie uit de lucht zijn komen vallen, Apple trok zich al eerder terug van Macworlds in New York, Tokyo en de Apple Expo in Parijs.