15.03.2012
Social Media

Hoe sponsoren van de Olympische Spelen Facebook gebruiken

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
hoe-sponsoren-van-de-olympische-spelen-f.jpg
hoe-sponsoren-van-de-olympische-spelen-f.jpg

Komende zomer staat in het teken van sport. Niet alleen het EK Voetbal, maar zeker ook de Olympische Spelen in Londen. Tijdens deze Olympische Spelen hebben de atleten voor het eerst toestemming van het IOC om social media (Facebook) te gebruiken om in contact te komen met hun fans in de aanloop naar en tijdens de Spelen. Nog een maand is het 18 april, en dan is het nog precies 100 dagen tot aan de opening van de Olympische Spelen. Op dit moment zijn het vooral merken die de aandacht willen leggen op komende zomer en zij gebruiken sociale media om dit te doen.

Als je kijkt naar drie merken op Facebook (Samsung, Coca-Cola en Procter & Gamble) ook alle drie officiële Olympische sponsoren, zie je behoorlijk veel activiteit. De Facebook-app van het ‘Genome Project’ van Samsung is gericht op het verbinden van mensen met de sporters die hen interesseren en met wie ze interesses delen. Coca-Cola gebruikt Facebook om tieners aan te trekken voor de ‘Move to the beat’-campagne. P&G breidt de bestaande ‘Thank you, Mum’-campagne uit met een Olympisch thema voor de Facebook lancering in Groot-Brittannie op 18 april. Hier onder vind je meer informatie over de verschillende campagnes.

 

Om alvast een voorproefje te geven van de aandacht die merken nu al aan het creëren zijn is hier een exclusieve snapshot van de nieuwste Olympische nieuwtjes op Facebook:

* Lijst van Olympische topatleten op Facebook en een demografische weergave van hun fans
* Overzicht van wat er nu al gezegd wordt op Facebook over atleten en sporten
* Polluitslagen om te laten zien waar mensen het meest enthousiast over zijn, welke wedstrijden, sporten, enz.

Samsung lanceert het Genome Project. Onderdeel van deze campagne is een Facebook app bedoeld om gebruikers in contact te brengen met Olympische sporters op zo’n manier die alleen via sociale media kan. Via dit project kunnen Amerikaanse gebruikers atleten volgen tijdens hun gang richting de Spelen, zien wat zij en hun vrienden gemeen hebben met de sporters en de app delen met vrienden.

Coca-Cola maakt consumenten uit Groot-Brittannie warm voor hun “Move to the Beat” campagne die begonnen is in de week van 12 februari. De algemene ervaring is erop gericht om tieners te betrekken bij de Olympische Spelen door de “beats” van de atleten te vertalen naar populaire muziek. Gebruikers kunnen verschillende beats – zoals een dribbelende basketbal – downloaden van sporters van over de hele wereld. Ze kunnen deze delen met vrienden, ze remixen met SoundCloud en meedoen aan een competitie en een reis naar Londen winnen om Katie B en Mark Ronson live te zien spelen.

P&G brengt het ‘bedanken van mams’ naar een wereldwijd niveau door het groots te lanceren via Facebook op 18 april. P&G is een officiële sponsor van de Olympische Spelen en ze zullen tijdlijn-apps gaan gebruiken om gebruikers hun moeder te kunnen laten bedanken. Via televisie en andere media zullen ze ook laten zien hoe Olympische sporters hun eigen moeder bedanken.

Share this post