Search14.02.2007

Kijkgedrag bij zoekmachines verschilt tussen kopers en informatie zoekers


1171450820oogbewegingen-eyetracking.jpg
1171450820oogbewegingen-eyetracking.jpg

De Vos & Jansen Marktonderzoek heeft in samenwerking met Search Engine Mediabureau Checkit eyetracking onderzoek gedaan naar hoe men bij zoekmachines kijkt als men met verschillende intenties het web opgaat. Het blijkt dat kopers meer zoekresultaten bekijken en meer gericht zijn op merken dan informatie zoekers.

Zoekgedrag: de voornaamste conclusies

1. Consumenten kijken gemiddeld 1,1 seconde naar één zoekresultaat.

2. 98% bekijkt de niet gesponsorde zoekresultaten.

3. 96% bekijkt de bovenste (drie) gesponsorde zoekresultaten.

4. 31% bekijkt de rechtse gesponsorde zoekresultaten.

5. Kopers kijken langer (gemiddeld 11,4 sec.) en naar meer resultaten (gemiddeld 10) en focussen op vertrouwde merknamen.

6. Kijkers kijken korter (gemiddeld 9,4 sec.) en naar minder resultaten (gemiddeld 8) en letten meer op inhoud dan op merkbekendheid.

Zoekmachine Marketing: de belangrijkste aanbevelingen

Zoekmachines zijn waardevolle merkenbouwers: consumenten vormen zich een beeld van de website en de organisatie (het merk) bij het bekijken van een zoekresultaat.

1. Zorg dat u met uw website op een hoge positie komt te staan. Hierdoor wordt uw resultaat opgemerkt en daarnaast wordt de inhoud van het zoekresultaat als relevant en actueel ervaren.

2. Probeer een hoge positie te behalen binnen de natuurlijke zoekresultaten, want die worden het beste en langste bekeken door consumenten. Kopers nemen overigens ook de moeite om naar de onderste resultaten op de eerste pagina te kijken.

3. Gebruik de volgende elementen: bekende, betrouwbare merk,- en websitenamen, beschrijving van interessante websitefuncties, aanwezigheid van prijsindicaties, het herhalen van de zoekterm en aanwezigheid van indicaties van de omvang van het aanbod op een website. Dit zijn voor consumenten redenen om door te klikken.

4. Gebruik geen hoofdletters, schreeuwende teksten en uitroeptekens, want dit wordt als irritant ervaren.

5. Zorg dat de boodschap binnen een seconde te begrijpen is.

Opzet van het onderzoek De webpagina’s die de 50 respondenten bekeken hebben, zijn afkomstig van vijf zoekmachines: Google, MSN, Ilse, Lycos en Kobala. De respondenten zochten naar vijf populaire e-commerce producten: een lening voor een verbouwing, een tweedehands auto, een autoverzekering, een vliegticket naar New York en een mp3-speler van Philips. De helft van de respondenten kreeg zoekopdrachten gericht op het verkrijgen van informatie over deze producten. De andere helft zocht naar dezelfde producten maar dan met een koopopdracht.

Achtergrond Het eyetracking onderzoek, uitgevoerd De Vos & Jansen en Checkit, maakt voor het eerst duidelijk dat kijkgedrag bij zoekmachines verschilt tussen zoekers met een koopopdracht en zoekers naar informatie. Het Tijdschrift voor Marketing, waarin dit onderzoek werd gepubliceerd zegt “[…]als de uitvoering van dit onderzoek één ding aantoont, dan is het wel dat zoekmachinemarketing snel volwassen wordt.” Paul Aelen, commercieel directeur van Checkit: “Adverteren op internet is een wezenlijk onderdeel geworden van de bedrijfsstrategie. Meer inzicht krijgen in deze branche is dus heel belangrijk.” Checkit publiceert daarnaast sinds 2002 elk half jaar de Nationale Search Engine Monitor. Deze monitor signaleert de marktaandelen en de ontwikkelingen in het gebruik van de diverse zoekmachines in Nederland.

Op de website vind u meer gedetailleerde informatie, inclusief afbeeldingen van het eyetracking onderzoek naar kijkgedrag bij zoekmachines. Tevens kunt u daar de pdf met het onderzoeksverslag downloaden.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Mac

Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit

Mailbird, de populaire e-mailclient die wereldwijd door miljoenen Windows-gebruikers wordt vertrouwd, heeft zijn langverwachte Mac-versie gelanceerd. Deze release brengt dezelfde overzichtelijke eenvoud en strakke vormgeving naar Apple-gebruikers, waardoor e-mailbeheer op macOS efficiënter en gebruiksvriendelijker wordt.

Online04.12.2024

Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple hint zelf naar nieuwe Macs door een X-post van Greg Joswiak, de marketing-topman van Apple. Hij zegt dat je je kalender moet maccen.

Gadgets25.10.2024

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

Het is wat iedereen zegt, en nu ook wat Apple zegt: kunstmatige intelligentie. Dit zijn de 10 grootste aankondigingen van Apple WWDC 2024.

Mobile11.06.2024

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Het is deze week veertig jaar geleden dat Apple met zijn eerste Mac op de proppen kwam. Het bijzondere aan dit apparaat was dat het een alles-in-een computer was. Wel een los toetsenbord en losse muis, maar de monitor en...

Gadgets24.01.2024

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

We zien het de laatste tijd steeds vaker en op CES was het ook weer raak: de mini-PC. Het is een klein kastje dat je onder andere kent van Apple, de Mac Mini, maar ook van Intel met zijn Intel NUC. Ze zijn erg hip: is he...

Gadgets15.01.2024

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Apple biedt zijn zelfreparatieprogramma nu ook aan in Nederland. Goed nieuws, want hierdoor kun je Apple-onderdelen kopen om zelf je iPhone of je Mac te repareren. Zo heb je dus wel échte onderdelen, maar hoef je geen g...

Gadgets13.12.2023

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Je moet er even voor opblijven, maar als je een beetje een Mac-fan bent, dan doe je dat natuurlijk. Waar evenementen van Apple meestal in de Amerikaanse ochtend plaatsvinden, heeft het bedrijf nu gekozen voor een moment...

Gadgets30.10.2023

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie