Search04.12.2008

‘Keeping up with consumer changes in the downturn’


keeping-up-with-consumer-changes-in-the-.jpg
keeping-up-with-consumer-changes-in-the-.jpg

Vanmiddag gaven experts van Google een webinar, onder de noemer ‘Keeping up with consumer changes in the downturn’, over de manier waarop online adverteerders volgens hen het beste kunnen inspelen op het veranderende zoekgedrag van mensen in relatie tot de financiële crisis en de daaruit voortvloeiende recessie.

Ondanks dat de onderliggende boodschap uiteraard was dat Google allerlei tools biedt waarop adverteren juist nu interessant is, werd een helder en redelijk objectief beeld gegeven van de huidige situatie en de beschikbare mogelijkheden.

Uiteraard kwam een aantal cijfers en percentages voorbij. Let op; het betreft hier exacte data uit de UK, maar volgens Google is dit redelijk exemplarisch voor de rest van Europa.

De groei in zoekopdrachten rondom termen die direct met de financiële crisis, financiële producten en zaken als korting en kortingscoupons te maken hebben is de laatste maand met 38% gegroeid. Adverteerders spelen hier zo goed mogelijk op in, waardoor de concurrentie op dergelijke zoektermen aanzienlijk toeneemt, met als logisch gevolg dat de kosten per bezoeker toenemen. De gemiddelde CPC op termen omtrent ‘savings & investments’ is momenteel dan ook driemaal zo hoog als ‘vroeger’.

Maarrr… De mensen van Google vertelden ons ook dat in een aantal markten al goed merkbaar is dat financiële adverteerders zich terugtrekken. Bij de thema’s ‘credits & lending’ (-37%), ‘credit card products’ (-60%) en ‘mortgages & loans’ (-36%) zijn aanzienlijke dalingen in de gemiddelde CPC’s zichtbaar. Hier neemt de concurrentie dus aanzienlijk af. Zo zien we dus dat beide ontwikkelingen, hoewel beiden redelijk logisch te verklaren, nu ook door de zoekmachines duidelijk gerapporteerd wordt. Google gaf hierbij wellicht ten overvloede aan dat er voor stabiele en nog kapitaalkrachtige adverteerders in deze branches nu duidelijke kansen liggen om hun doelgroep te bereiken. Als aanvulling hoorden we nog dat ‘trusted brands’ momenteel erg goed scoren betreffende het daadwerkelijke doorklikken vanuit de zoekmachine.

Behalve het strooien met een aantal stijgende en dalende percentages gaven de sprekers een interessante voorspelling op basis van ‘eerdere ervaring’: Volgens Google gaat het zoekvolume op voornamelijk financiële termen NA de kerstdagen aanzienlijk toenemen. Als verklaring hiervoor geven ze de gesprekken die onder het genot van spijs en drank op gang zullen komen bij de kerstboom met familie en vrienden. Deze zullen meer dan ooit gaan over ‘de crisis’ en ‘recessie’, waardoor mensen daags na kerst op zoek zullen gaan naar meer informatie rond hun persoonlijke situatie. Reden te meer dus volgens Google om, áls je nog adverteerd, om dan in ieder geval in die periode zichtbaar te zijn. Mooie gratis tip dus bij dezen, en volledig in lijn met de kerstgedachte…

Verder ligt er volgens de mensen bij Google een enorme markt open in de zoekmachine voor discounters. In de eerder genoemde 38% groei in zoekvolume ligt een belangrijk aandeel voor discount-gerelateerde-zoekopdrachten. Hiermee is de mogelijkheid om met discountproducten te adverteren dus nog interessanter geworden aldus Google.

Tenslotte nog een korte conclusie van Google’s verhaal in correct Nederlandsch: It’s all about ‘Speeding up in the slowdown’. ‘Invest’ daarom ‘for growth’, ‘Drive profit’ en ‘Manage the costs’. Dan valt er zelfs in de financieel donkere dagen rond kerst nog geld te verdienen met (en door) Google.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken