Demon's Souls 2 was Project Dark maar wordt Dark Souls (en moeilijker)

Vorig artikel Volgend artikel

Dankjewel, Famitsu: in een deze week uitgekomen editie van dit Japanse blad werden de eerste details bekend gemaakt over het vervolg op culthit Demon's Souls, met als meest intrigerende de opmerking dat de nieuwe game moeilijker wordt dan de vorige exercitie in zelfkastijding. De game, eerder half aangekondigd onder de naam Project Dark is een 'spiritueel vervolg' op Demon's Souls zoals die dat was op de King's Field-games van ontwikkelaar From Software. Meer info zal deze week volgen tijdens de westerse aankondiging in San Francisco, dus ik ben zeer benieuwd.

Demon's Souls 2 was Project Dark maar wordt Dark Souls (en moeilijker)

Wat we wel al weten is dat het gebied waar de game zich in afspeelt niet meer bestaat uit een hub en een aantal aparte levels, maar één grote wereld waar je à la Oblivion iets interessants aan de horizon kunt zien en er vervolgens heen kunt lopen. Althans, zolang je niet elke twee minuten bruut om zeep wordt geholpen door de vijanden die in de wereld rondlopen. Er is een soort van kamp dat centraal gelegen is, waarna je verder weg de wereld in je tent kunt opslaan in kleinere kampen die verder verspreid zitten.

Die mate van vrijheid binnen de gamewereld is belangrijk, zo zegt producer Miyazaki Hidetaka: "natuurlijk zijn de gevechten en de actie belangrijk, maar om naar een gebied te kunnen lopen dat je in de verte al ziet liggen is iets dat wij belangrijk vinden." Ik kan me inderdaad voorstellen dat een kasteel zoals dat in Demon's Souls voorkwam in de context van een wereld nog veel indrukwekkender zou zijn; je bent allereerst bezig om er te komen en dan sta je daar in je eentje voor zo'n enorm gebouw waarvan je weet dat het vol zit met demonisch gespuis.

Screen shot 2011-02-02 at 23.58.38

Een andere fijne verandering is dat je geen keuze meer hoeft te maken in je uitrusting of sterke punten: je karakter maakt wel nog een groei door, maar die wordt niet meer gelimiteerd doordat je een vechter, magiër of dief zou zijn. Wat wel terugkomt is de gave online integratie die we kennen van Demon's Souls waarbij je als geest in andermans game kunt gaan helpen of hinderen, afhankelijk van je voorkeur en of je oproepkracht of indringer bent.

Ook de boodschappen die je kunt achterlaten zouden terugkomen; geen overbodige luxe als die verhalen over de moeilijkheidsgraad niet overdreven zijn. Gezien de commentaren over het thema van de game (het leren van fouten en het plezier van ontdekking) zou het zomaar eens kunnen dat je nog verder in het diepe gegooid wordt als in Demon's Souls. Als dat echt waar is kan Namco-Bandai wel beter een controller bij de game gaan meegeven om diegene die je tegen de muur kapot gooit te vervangen.

Screen shot 2011-02-03 at 00.00.56

Update: er is nu ook nog een trailer vrijgegeven die duidelijk maakt dat ze het wel een 'spiritueel vervolg' kunnen noemen maar dat we wel degelijk te maken hebben met een game die in alle opzichten lijkt op Demon's Souls. Ik ontplof bijna van opwinding na het zien van de trailer, maar wellicht dat de duistere sfeer niet zo evident is als je de voorgaande game niet hebt gespeeld. See for yourself:

Bron: Andriasang

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies