Langverwachte Comeback - Deus Ex: Human Revolution

Vorig artikel Volgend artikel

Dat ‘ie in de maak was, was al bekend maar de afgelopen E3 in Los Angeles werd het met hooggespannen verwachtingen bekleedde Deus Ex: Human Revolution eindelijk aan de internationale pers getoond. Dat wil zeggen; achter gesloten deuren en alleen op uitnodiging. Hetgeen getoond werd, was fraai en geeft vertrouwen in de geplande comeback van de geliefde franchise begin 2011.

Langverwachte Comeback - Deus Ex: Human Revolution

Wat is het: Langverwachte derde deel in de befaamde Deus Ex reeks, dat tegelijkertijd een prequel is en zich afspeelt voor de gebeurtenissen die zich afspeelden in het gelauwerde Deus Ex uit 2000. Deus Ex was een van de eerste, zo niet de eerste actie-RPG’s die speler diverse keuzes voorschotelden, waarbij je zelf je eigen speelstijl koos. Het betrof een spel waarbij complottheorieën en het grijze schemergebied tussen goed en kwaad op briljante wijze tot gameplay werden gesmeed. In het derde deel schrijven we het jaar 2027 en kruipen spelers in de huid van Adam Jensen, een voormalig beveiligingsexpert van een bedrijf dat gespecialiseerd is in lichaamsextensies; mechanische verbeteringen (augmentations) van het menselijke lichaam. Wanneer Adam Jensen bij een overval van mysterieuze spec ops bijkans het loodje legt, wordt hij zelf volgepompt met augmentations en gaat hij op zoek naar de ware toedracht achter de overval.

Wanneer komt ‘ie: Deus Ex: Human Revolution moet ‘begin 2011’ verschijnen voor PC, PS3 en Xbox 360.

Wie maakt het: De relatief jonge Eidos Montreal studio, eigendom van Square Enix, opende in 2007 zijn deuren. De Canadese studio werd in het leven geroepen door Eidos om oude IP’s opnieuw in het leven te roepen. Naast een nieuw deel van Deus Ex is men momenteel hard aan het werk voor Thief 4.

Wat hebben tot nu gezien: De tot nu toe getoonde in-game footage is op te splitsen in twee delen: conversatie en exploratie enerzijds, actie en de toepassingen van augmentations anderzijds. Een scène speelde zich in een nachtclub waarbij diverse Adam in verschillende situaties zich tijdens dialogen staande moest houden; onderhandelen met de portier om de club binnen te komen, op zoek naar de baas van de club en een lang gesprek met de barman. In alle gevallen zijn er meerdere manieren om je doel te bereiken (de portier kun je in elkaar slaan, omkopen of via een achteringang naar binnen sneaken) afhankelijk van de augmentations die je hebt ontwikkeld. En, enigszins vergelijkbaar met Mass Effect, heb je diverse manieren om je tijdens een gesprek op te stellen en bepaalde vragen te stellen...hetgeen weer leidt tot verschillende uitkomsten.

Deus1(1)

Actieonderdelen hangen evengoed samen met de augmentations want je kunt je specialiseren in allerhande fantastische vaardigheden. Naast omgaan met divers schietgerei, hacken, sluipen, cloaken, springen en rennen heb je vaardigheden die zich richten op zogenaamde takedowns. Zo kan Adam enorme stukken staal uit zijn armen laten schuiven om vijanden te doorboren, trekt hij met gemak een bewaker door een muur van een nabijgelegen kamer heen (met steen en al) en kun middels bommentapijtjes grote groepen vijanden ineens uitschakelen.

Wat hebben we tot nu gespeeld: Nog niet zelf gespeeld. Hoe het spel voelt, hoe je tussen augmentations wisselt, hoe je verschillende ervaringspunten verdeelt en hoe het spel informatie naar de speler communiceert, weten we dus nog niet.

Wat verwachten we van het eindproduct: Grafisch oog het spel sterk met een knappe eigen stijl. De flinke hoeveelheid augmentations en de diverse gameplay die dat in het verschiet heeft, klinkt veelbelovend. De vraag is alleen hoe je de takedowns executeert. Het leek er nu op dat de stoere acties deels automatisch voor je gedaan worden, terwijl je die natuurlijk zo veel mogelijk zelf wilt uitvoeren. De dialogen lijken goed uitgewerkt, de grimmige sfeer roept Blade Runner in de herinnering en de verschillende speelstijlen zorgen er voor dat iedereen het spel uiteindelijk anders zal doorlopen en ervaren. 2011 kan niet snel genoeg komen.

Opmerkelijkheden: Het spel krijgt geen multiplayer en dat is van meet af aan al het streven geweest. De makers willen zich voor nu puur en alleen focussen op een meeslepende singleplayer ervaring.

Deus7

Jan Meijroos

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies