CCP maakt het EVE universum groter met Oculus Rift

Vorig artikel Volgend artikel

CCP is vooral bekend om haar succesvolle Sci-fi MMORPG EVE Online die stilletjes al heel lang heel succesvol is: onlangs vierde de ontwikkelaar het 10-jarige jubileum van deze nog steeds groeiende MMO. Het succes is volgens de IJslandse studio te danken aan een grote, gastvrije community waar goed naar geluisterd wordt door de ontwikkelaars. Elke update is het directe resultaat van speler-feedback en de studio doet er alles aan om de community het naar de zin te maken. De community zelf organiseert zelf ook events die vaak de officiële content kwalitatief overstijgt. De game groeit daardoor nog steeds en jaarlijks is er een grote fan bijeenkomst in IJsland (EVE Online - Fanfest) waar EVE spelers van over de hele wereld naartoe trekken. Hier drinken gezworen vijanden een biertje en wordt er flink gefeest. Ook in-game worden er regelmatig evenementen georganiseerd door zowel de ontwikkelaar als de spelers.

CCP maakt het EVE universum groter met Oculus Rift

Torfi Frans Olafssonn (links op de foto beneden), de Creative Director van CCP legt het uit:

"Het zijn de spelers die EVE Online maakt wat het is. Zij maken de verhalen, ontwikkelen de lore en strijden om politieke, economische en militaire macht. Voor ons ontwikkelaars is het zeer interessant te zien in hoe de wereld evalueert en hoe bepaalde facties met elkaar concurreren."

CCP breidt haar succesvolle EVE universum steeds verder uit. Zo zijn er comics en een bordspel verkrijgbaar. De studio heeft tevens de rechten van EVE verkocht aan een grote partij die een TV serie gaat maken. Het mooie is dat hiervoor de 10 jaar oude  geschiedenis van de game als uitgangspunt wordt genomen. De lore en verhaallijnen zijn door de jaren heen natuurlijk ontstaan en daarmee is de EVE community dus eigenlijk verantwoordelijk voor het script. Ter viering van het 10-jarige bestaan zijn de mooiste, meest spannende tevens gebundeld op deze website.

Screen Shot 2013-06-21 at 22.35.25

Dust 514

Naast de serie heeft CCP Dust 514 gelanceerd, een MMOFPS die exclusief verschenen is voor de PlayStation 3. Deze shooter staat in direct contact met EVE Online en hebben daardoor direct invloed op elkaar. Ruimtgevechten in EVE kunnen gewonnen of verloren worden door de inzet van de grondoorlogen in DUST 514. Dit is natuurlijk een interessant gegeven, maar de link is voor vooral de consolespelers niet direct voelbaar. Toen de game uitkwam, klaagden veel journalisten over de schietactie en vonden de game nogal tekort komen in vergelijk met andere shooters toen de game uitkwam. CCP zegt deze klachten zeer serieus te nemen:

"Dust 514 is niet zomaar een experiment voor ons", aldus Torfi Frans Olafsson. "Net als bij EVE zijn we continue de game aan het verbeteren en luisteren we heel goed naar de spelers. Toen de game werd gelanceerd, duurde het ruim 2 minuten voordat spelers in een match zaten. Deze tijd hebben we nu aanzienlijk verminderd en nu zoeken we naar manieren om het universum beter te communiceren aan Dust 514 spelers en ze zodoende beter te laten ervaren dat ze onderdeel zijn van een groter geheel."

De game blijft overigens exclusief voor PlayStation 3. De belangrijkste reden hiervoor is dat CCP zich niet door moeilijke bochten hoeft te wringen als het gaat om content updates. Een voor de hand liggende PC versie ligt nog niet in de planning.

"Het werken met Sony is erg fijn. We hoeven geen eindeloze goedkeuringsprocessen door en we kunnen gewoon live de game updaten als we dat willen. Verder geloven ze in de kracht van Dust 514 en het EVE universum."

EVR

De CCP ontwikkelaars zijn niet vies van een beetje experimenteren. Een team van vijf enthousiaste medewerkers heeft een game ontwikkeld voor de Oculus Rift, een Virtual Reality kickstarter project dat momenteel hoge ogen gooit bij de Internationale games pers. Evr is een game die vergelijkbaar is met Star Fox en/of Ace Combat. Het is feitelijk een dogfight-sim die zich afspeelt in de wereld van EVE. Spelers besturen een jager en hebben de beschikking over lasers en doelzoekende raketten. De game wordt gespeeld met een Xbox 360 controller en de besturing is zoals je die bij een dergelijke titel zou verwachten. Met de rechter trigger kun je boosten en de 'A' knop is voor het afvuren voor je standaard lasers. Het schip bestuur je met het linkerpookje en de camera met de Oculus Rift. Door simpelweg je hoofd te draaien kun je alle bedieningspanelen en waarschuwingslampjes zien. Dit is zo levensecht dat je het vreemd vindt dat je benen en armen niet ziet bewegen als je er met de Oculus Rift naar kijkt.

Screen Shot 2013-06-21 at 22.34.53

Nog leuker wordt het in gevecht. Je kunt doelzoekende raketten inzetten door de linker trigger in te houden. Door met je hoofd te draaien kun je vijandelijke jagers markeren. Als je ze lang genoeg in het zicht heb, verschijnt er een lock-on symbooltje en kun je de raketten loslaten die vrijwel zeker doel zullen treffen. De ervaring is overweldigend met deze eerste speciaal voor Oculus Rift ontwikkelde game. We speelden op developer kits die nog de nodige resolutie missen (1080p is beloofd voor de consumenten versie), maar het prototype van CCP laat goed zien wat er in de toekomst mogelijk is op het 'platform' Oculus Rift en bevestigt de groeiende interesse op alle fronten voor de virtual reality headset.

Rick van Beem

Rick is Marketing manager bij Lunagames, PR manager bij OneBigGame en co-host van de gamecowboys podcast. Volg Rick via @ianfleming77 op Twitter.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies