Online11.01.2019

StukTV de Kluis: televisiewaardig, maar dan op YouTube


Het YouTube-kanaal StukTV is een van de grootste Nederlandse kanalen, gerund door Giel, Thomas en Stefan. Iedere week doen zij naar eigen zeggen ‘onzinnigheden’ zoals verstoppertje in een tuincentrum. Leuk voor kids om naar te kijken, maar volwassenen zullen er niet echt warm voor lopen denk ik. Maar hun nieuwste serie op YouTube is voor een groter publiek leuk: de Kluis.

De Kluis: het concept

De drie worden opgesloten in de Koepelgevangenis in Arnhem, waar zij gedurende twaalf dagen vier kluizen moeten bewaken. Iedere dag liggen in één van die kluizen goudstaven, waar een team van overvallers op uit is. Dat team van overvallers bestaat uit een trio BN’ers, die onaangekondigd op de stoep staan. De mannen van StukTV weten dus niet wanneer de overvallers komen en moeten dus 24/7 de kluizen bewaken.

Het levert een stuk (hah!) entertainment op dat televisiewaardig is, maar dat dus niet op tv verschijnt, maar op YouTube. Een aflevering duurt ongeveer een half uur en zou zeer zeker niet misstaan op RTL op zaterdagavond.

Ze hebben er ook meteen een goed doel aan weten te koppelen, want de wanneer de BN’ers de goudstaven naar buiten weten te brengen, gaat er vanuit de Postcodeloterij een bedrag naar een goed doel naar keuze. Voor wie het nog niet gezien heeft is hier de eerste aflevering.

Qua niveau heeft dit natuurlijk niets meer te maken met de gemiddelde vlog die op YouTube verschijnt. Er zit een compleet team achter van productie, cameramensen en ga zo maar door. Iedere aflevering (er zijn er inmiddels drie geweest) zit zo goed in elkaar dat het geen seconde verveelt. En dus zijn de mannen hard op weg om de eerste ’televisiezender’ op YouTube te worden – die ook voor volwassenen leuk is. Knap werk.

De Kluis is overigens niet de eerste serie van StukTV die zo’n succes is. Eerder maakten de mannen ook al het Jachtseizoen, waarbij een BN’er op de vlucht slaat in een oranje overall en met een GPS-tracker, die zij na 20 minuten gaan opjagen. Stuk voor stuk (hah) afleveringen die een miljoen (of soms wel twee) views behalen. Niet voor niets dat John de Mol er ook wel iets in zag, want het kanaal is inmiddels overgenomen door Talpa.

Tot en met 9 februari 2019 kun je iedere zaterdag om 17.00 uur een nieuwe aflevering van de Kluis zien.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over YouTube

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd