Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Shudu is het supermodel van de toekomst. Ze is net als virtuele influencer Lil Miquela (inmiddels 1,3 miljoen volgers op Instagram) een digitale constructie. Digitale influencers worden steeds populairder bij jongeren, want die kunnen niet genoeg krijgen van de beter-dan-echte-mensen schoonheid van digitale modellen. Ook Shudu timmert aan de weg, geholpen door het feit dat ‘ze’ er zo ontzettend goed uit ziet. Het verschil tussen Shudu en Lil Miquela is vrij fors, want waar Miquela maar zelden voor een echt mens verward zal worden is die kans bij Shudu een stuk groter.
Dat heeft alles te maken met haar afkomst. Visueel artiest Cameron-James Wilson heeft veel tijd gestoken in de looks van Shudu. Het is de bedoeling dat ze er uitziet als iemand in haar mid-20’s die uit Zuid-Afrika komt. De naam werd aangeleverd door een vroege volger van het werk die uit de regio komt. Wilson heeft nogal wat kritiek gekregen op het bestaan van Shudu, niet in de laatste plaats omdat hij een witte man uit Groot-Brittannië is die als eerste creatie een zwarte vrouw uit Zuid-Afrika portretteert. Het idee dat Shudu ‘geboekt’ zou kunnen worden voor het tonen van kleding zou werk voor gekleurde modellen wegnemen en dat werd hem niet in dank afgenomen.
Digitaal poseren
Zo ver is het echter nog lang niet. Hoewel Shudu een respectabele 136.000 volgers heeft op Instagram (niet slecht voor een account met 26 posts in het laatste jaar) is er nog lang geen wachtlijst. Dat heeft ook te maken met het feit dat er op dit moment nog heel veel werk zit in het maken van een virtueel model, zoals je in de onderstaande video kunt zien.
Wilson ziet het eerder als een tool om in de toekomst het leven van bestaande modellen makkelijker te maken. Of dat nodig is, is een andere discussie, maar hij voorziet een tijd waarin succesvolle modellen zichzelf kunnen laten ‘inscannen’ en daarna kan ze digitaal geleverd worden in elke pose en stijl die gewenst wordt, natuurlijk binnen de grenzen van het fatsoen. Dat laatste aspect zal zeker een drempel zijn voor bestaande modellen, dus of dat snel van de grond zal komen valt nog maar te bezien. Die bestanden zullen maar in de verkeerde handen vallen…
Hoeft niet echt, als het maar mooi is
De opmars van de digitale modellen laat eerder zien dat de meeste mensen het eigenlijk geen hol uitmaakt wie de kleding showt die ontwerpers willen laten zien, als ze er maar goed uitzien. Naargelang de 3D modellen steeds levensechter zullen worden gaat het verschil tussen een echt en digitaal mens ook zo klein worden dat je bijna zelf in de business zult moeten zitten om het nog te kunnen zien. Miquela laat ook zien dat zelfs als het duidelijk niet echt is, mensen er toch van smullen. In dat opzicht is Shudu misschien zelfs een beetje te veel van het goede.
[Afbeeldingen © – Cameron-James Wilson]
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Influencers
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Gaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Gadgets25.10.2023
Een pop-up barber op tramstation Leidseplein
Social Media03.10.2023
Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”
In gesprek met #sponSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over Social Network
Social Media04.05.2024
Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s
Social Media02.05.2024
Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat
Social Media02.05.2024
Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024