Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Shudu is het supermodel van de toekomst. Ze is net als virtuele influencer Lil Miquela (inmiddels 1,3 miljoen volgers op Instagram) een digitale constructie. Digitale influencers worden steeds populairder bij jongeren, want die kunnen niet genoeg krijgen van de beter-dan-echte-mensen schoonheid van digitale modellen. Ook Shudu timmert aan de weg, geholpen door het feit dat ‘ze’ er zo ontzettend goed uit ziet. Het verschil tussen Shudu en Lil Miquela is vrij fors, want waar Miquela maar zelden voor een echt mens verward zal worden is die kans bij Shudu een stuk groter.
Dat heeft alles te maken met haar afkomst. Visueel artiest Cameron-James Wilson heeft veel tijd gestoken in de looks van Shudu. Het is de bedoeling dat ze er uitziet als iemand in haar mid-20’s die uit Zuid-Afrika komt. De naam werd aangeleverd door een vroege volger van het werk die uit de regio komt. Wilson heeft nogal wat kritiek gekregen op het bestaan van Shudu, niet in de laatste plaats omdat hij een witte man uit Groot-Brittannië is die als eerste creatie een zwarte vrouw uit Zuid-Afrika portretteert. Het idee dat Shudu ‘geboekt’ zou kunnen worden voor het tonen van kleding zou werk voor gekleurde modellen wegnemen en dat werd hem niet in dank afgenomen.
Digitaal poseren
Zo ver is het echter nog lang niet. Hoewel Shudu een respectabele 136.000 volgers heeft op Instagram (niet slecht voor een account met 26 posts in het laatste jaar) is er nog lang geen wachtlijst. Dat heeft ook te maken met het feit dat er op dit moment nog heel veel werk zit in het maken van een virtueel model, zoals je in de onderstaande video kunt zien.
Wilson ziet het eerder als een tool om in de toekomst het leven van bestaande modellen makkelijker te maken. Of dat nodig is, is een andere discussie, maar hij voorziet een tijd waarin succesvolle modellen zichzelf kunnen laten ‘inscannen’ en daarna kan ze digitaal geleverd worden in elke pose en stijl die gewenst wordt, natuurlijk binnen de grenzen van het fatsoen. Dat laatste aspect zal zeker een drempel zijn voor bestaande modellen, dus of dat snel van de grond zal komen valt nog maar te bezien. Die bestanden zullen maar in de verkeerde handen vallen…
Hoeft niet echt, als het maar mooi is
De opmars van de digitale modellen laat eerder zien dat de meeste mensen het eigenlijk geen hol uitmaakt wie de kleding showt die ontwerpers willen laten zien, als ze er maar goed uitzien. Naargelang de 3D modellen steeds levensechter zullen worden gaat het verschil tussen een echt en digitaal mens ook zo klein worden dat je bijna zelf in de business zult moeten zitten om het nog te kunnen zien. Miquela laat ook zien dat zelfs als het duidelijk niet echt is, mensen er toch van smullen. In dat opzicht is Shudu misschien zelfs een beetje te veel van het goede.
[Afbeeldingen © – Cameron-James Wilson]
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Influencers
Entertainment26.11.2024
MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media10.12.2024
‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’
Social Media09.12.2024
Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder
Social Media06.12.2024
5 redenen om Bluesky te gebruiken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024