Maak jouw website gebruiksvriendelijk met deze UX design tips

Maak jouw website gebruiksvriendelijk met deze UX design tips

Vorig artikel Volgend artikel

User Experience (UX) gaat om het gevoel en de interactie die een bezoeker heeft met een website. Iedereen wilt toch een website die gewoon klopt en die je als gebruiker gewoon snapt? Dat is precies wat je met UX helemaal op orde kan brengen. Gebruiksvriendelijkheid waar goed over nagedacht is zorgt voor een betere beleving en uiteindelijk meer conversie. Wil je weten met welke handige concrete tips jij de gebruiksvriendelijkheid van jouw website kunt verbeteren? Lees dan dit blog!

Maak je homepage concreet en duidelijk

“Home is where the heart is”, en dat is precies wat de homepage is: het centrale punt van jouw website. Zie het als een centrale hub waar veel bezoekers terecht komen. Belangrijk dus dat de homepage helemaal klopt. Op de homepage maak je duidelijk kenbaar wat je doet, wie je bent en wat bezoekers op de website kunnen vinden.

Het kan een uitdaging zijn om concreet te omschrijven wat je precies doet, of wat er op jouw website te vinden valt. De meeste bezoekers zijn geen fan van grote blokken tekst, so keep it simple. Hoe concreter, hoe beter!

Naast je duidelijke boodschap is het belangrijk dat de homepage ‘clean’ is, daar bedoelen we mee dat er overzicht is. Teveel beelden, teksten of andere blokken met content kunnen ervoor zorgen dat bezoekers snel wegklikken. Help, too much information! Dat is niet wat je wilt.

Onthoud de volgende dingen wanneer je met de homepage aan de slag gaat:

  • Houd het kort en simpel
  • Plaats de meest belangrijke informatie boven de ‘fold’
  • Houd je homepage schoon en plaats niet teveel afleidende content

Zie hieronder het voorbeeld van dropbox. In een oogopslag is het gelijk duidelijk wat dropbox is, wat je kunt doen en waar je kunt aanmelden

Geef de ruimte aan belangrijke content

Je wilt dat bezoekers de meest belangrijke informatie lezen of zien op elke pagina van je website. Geef daarom de ruimte aan belangrijke content. Je hoeft niet alles op een kleine pagina te proppen. Juist met het creëren van ruimte tussen verschillende titels en contentblokken, zorg je ervoor dat de lezers geen belangrijke informatie kunnen missen. Zorg daarom voor genoeg ‘ademruimte’ rondom teksten en titels. Dit zorgt voor meer focus en aandacht, en het geeft de website een moderne en frisse look! Met meer ruimte is er meer kans dat een bezoeker uiteindelijk overgaat tot een conversie. Dat is precies wat je wilt!

Zie hieronder ook voorbeeld van Mailchimp. De content is duidelijk verdeeld en heeft genoeg ruimte zodat de belangrijkste informatie gelijk te lezen is.

Call to Action: zorg voor actie!

Het heet niet voor niks een “Call to Action”, een roep om actie. Dat is ook precies wat je moet doen, vraag om aandacht en zet aan tot actie. Een goede call to action is essentieel wanneer je betere conversies wilt behalen. Daarnaast vertellen deze teksten of buttons precies wat je bezoeker moet doen en waar deze moet zijn om actie te ondernemen.


Zorg ervoor dat de call to action een kleur heeft die contrast staat tegenover de kleuren van de website. Zo valt het gelijk lekker op. Naast de kleur moet je ook goed nadenken over de tekst die je plaats bij een call to action. Probeer jouw bezoekers te vertellen wat er gebeurt wanneer deze op een call to action klikken. Schep de juiste verwachting, dan is de keuze sneller en makkelijker gemaakt.

Voorbeelden van duidelijke call to action teksten: “Ik wil meedoen” of “Start hier jouw proefabonnement”.

Ook Spotify laat duidelijk weten waar je als gebruiker moet klikken om 'Spotify Free' te gaan gebruiken.

Makkelijk te lezen

We blijven nog even hangen bij het onderdeel tekst. Leesbare teksten die goed te volgen zijn, verhogen de UX van een website. Denk aan de manier waarop je content op de website plaats en welke structuur je deze content geeft. Een goede structuur zorgt ervoor dat bezoekers makkelijker de weg vinden en de boodschap beter en sneller begrijpen.

De volgende punten kunnen je helpen om jouw website makkelijk leesbaar te maken:

  • Maak zinnen niet te lang
  • Gebruik lijstjes
  • Witte achtergrond? Gebruik dan zwarte tekst
  • Zorg ervoor dat teksten groot genoeg zijn, zo zijn ze makkelijk te lezen
  • Gebruik woorden die jouw bezoekers begrijpen

Zorg voor duidelijke navigatie

Stel je voor: je staat in de lift en je wilt naar de verdieping voor t-shirts. Je ziet een overzicht waarop staat dat zevende verdieping de juiste afdeling is. Je drukt op de knop en je komt aan op de “juiste afdeling”. Vervolgens stap je uit de lift en kom je tot de conclusie dat je midden tussen de keukenspullen staat. Hoe dan?

Een menu of navigatie bar zijn cruciaal voor een perfecte UX beleving van een website. Verreweg de meeste bezoekers vinden hun weg door een website door het gebruik van de navigatiebalk. Het is daarom belangrijk om dit menu logisch en duidelijk in te delen. Klinkt simpel toch? Maar, wat is logisch en duidelijk?

Vaak zien we dat veel websites bestaan uit verschillende categorieën die weer zijn onderverdeeld in sub-categorieën. Voor een goede navigatie is het daarom noodzakelijk om de categorieën een duidelijke naam of omschrijving te geven. Wat vindt de bezoeker als hij klikt op die ene categorie? En klopt dit bij de verwachting van bezoeker of wat de bezoeker denkt te vinden? Het menu moet kloppen. Dus een categorie t-shirts, bevat ook alleen t-shirts. Dus niet stiekem spijkerbroeken en truien toevoegen;)

Hieronder zie je nog een voorbeeld van hoe Rituals het menu heeft ingedeeld. En, hoe denk jij over deze navigatie en categorieën

UX maakt jouw website gebruiksvriendelijk

Het lijkt misschien allemaal heel logisch, en dat is het op zich ook. Maar, een website onderhouden, indelen, logisch maken en ervoor zorgen dat deze klopt, kost veel tijd. Daarnaast ben je nooit klaar en zul je altijd rekening moeten blijven houden met jouw bezoekers. Hoe denkt jouw bezoeker en hoe gebruiken bezoekers jouw website?

Wil je aan de slag gaan met de UX van jouw website en wil je jouw conversie verhogen? Neem dan een kijkje bij Red Banana. Zij zijn onze digitale partner en weten als geen ander hoe je een succes kunt maken van jouw website!

Kristian Verhoef

Kristian is content manager bij Red Banana. Deze creatieveling voelt zich helemaal thuis in de wereld van UX design, content creation, websites en webshops....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies