Online18.03.2021

Maak jouw website gebruiksvriendelijk met deze UX design tips


User Experience (UX) gaat om het gevoel en de interactie die een bezoeker heeft met een website. Iedereen wilt toch een website die gewoon klopt en die je als gebruiker gewoon snapt? Dat is precies wat je met UX helemaal op orde kan brengen. Gebruiksvriendelijkheid waar goed over nagedacht is zorgt voor een betere beleving en uiteindelijk meer conversie. Wil je weten met welke handige concrete tips jij de gebruiksvriendelijkheid van jouw website kunt verbeteren? Lees dan dit blog!

Maak je homepage concreet en duidelijk

“Home is where the heart is”, en dat is precies wat de homepage is: het centrale punt van jouw website. Zie het als een centrale hub waar veel bezoekers terecht komen. Belangrijk dus dat de homepage helemaal klopt. Op de homepage maak je duidelijk kenbaar wat je doet, wie je bent en wat bezoekers op de website kunnen vinden.

Het kan een uitdaging zijn om concreet te omschrijven wat je precies doet, of wat er op jouw website te vinden valt. De meeste bezoekers zijn geen fan van grote blokken tekst, so keep it simple. Hoe concreter, hoe beter!

Naast je duidelijke boodschap is het belangrijk dat de homepage ‘clean’ is, daar bedoelen we mee dat er overzicht is. Teveel beelden, teksten of andere blokken met content kunnen ervoor zorgen dat bezoekers snel wegklikken. Help, too much information! Dat is niet wat je wilt.

Onthoud de volgende dingen wanneer je met de homepage aan de slag gaat:

  • Houd het kort en simpel
  • Plaats de meest belangrijke informatie boven de ‘fold’
  • Houd je homepage schoon en plaats niet teveel afleidende content

Zie hieronder het voorbeeld van dropbox. In een oogopslag is het gelijk duidelijk wat dropbox is, wat je kunt doen en waar je kunt aanmelden

Visual: <a href=\
Visual:

Geef de ruimte aan belangrijke content

Je wilt dat bezoekers de meest belangrijke informatie lezen of zien op elke pagina van je website. Geef daarom de ruimte aan belangrijke content. Je hoeft niet alles op een kleine pagina te proppen. Juist met het creëren van ruimte tussen verschillende titels en contentblokken, zorg je ervoor dat de lezers geen belangrijke informatie kunnen missen. Zorg daarom voor genoeg ‘ademruimte’ rondom teksten en titels. Dit zorgt voor meer focus en aandacht, en het geeft de website een moderne en frisse look! Met meer ruimte is er meer kans dat een bezoeker uiteindelijk overgaat tot een conversie. Dat is precies wat je wilt!

Zie hieronder ook voorbeeld van Mailchimp. De content is duidelijk verdeeld en heeft genoeg ruimte zodat de belangrijkste informatie gelijk te lezen is.

Visual: <a href=\
Visual:

Call to Action: zorg voor actie!

Het heet niet voor niks een “Call to Action”, een roep om actie. Dat is ook precies wat je moet doen, vraag om aandacht en zet aan tot actie. Een goede call to action is essentieel wanneer je betere conversies wilt behalen. Daarnaast vertellen deze teksten of buttons precies wat je bezoeker moet doen en waar deze moet zijn om actie te ondernemen.

Zorg ervoor dat de call to action een kleur heeft die contrast staat tegenover de kleuren van de website. Zo valt het gelijk lekker op. Naast de kleur moet je ook goed nadenken over de tekst die je plaats bij een call to action. Probeer jouw bezoekers te vertellen wat er gebeurt wanneer deze op een call to action klikken. Schep de juiste verwachting, dan is de keuze sneller en makkelijker gemaakt.

Voorbeelden van duidelijke call to action teksten: “Ik wil meedoen” of “Start hier jouw proefabonnement”.

Ook Spotify laat duidelijk weten waar je als gebruiker moet klikken om ‘Spotify Free’ te gaan gebruiken.

Visual: <a href=\
Visual:

Makkelijk te lezen

We blijven nog even hangen bij het onderdeel tekst. Leesbare teksten die goed te volgen zijn, verhogen de UX van een website. Denk aan de manier waarop je content op de website plaats en welke structuur je deze content geeft. Een goede structuur zorgt ervoor dat bezoekers makkelijker de weg vinden en de boodschap beter en sneller begrijpen.

De volgende punten kunnen je helpen om jouw website makkelijk leesbaar te maken:

  • Maak zinnen niet te lang
  • Gebruik lijstjes
  • Witte achtergrond? Gebruik dan zwarte tekst
  • Zorg ervoor dat teksten groot genoeg zijn, zo zijn ze makkelijk te lezen
  • Gebruik woorden die jouw bezoekers begrijpen

Zorg voor duidelijke navigatie

Stel je voor: je staat in de lift en je wilt naar de verdieping voor t-shirts. Je ziet een overzicht waarop staat dat zevende verdieping de juiste afdeling is. Je drukt op de knop en je komt aan op de “juiste afdeling”. Vervolgens stap je uit de lift en kom je tot de conclusie dat je midden tussen de keukenspullen staat. Hoe dan?

Een menu of navigatie bar zijn cruciaal voor een perfecte UX beleving van een website. Verreweg de meeste bezoekers vinden hun weg door een website door het gebruik van de navigatiebalk. Het is daarom belangrijk om dit menu logisch en duidelijk in te delen. Klinkt simpel toch? Maar, wat is logisch en duidelijk?

Vaak zien we dat veel websites bestaan uit verschillende categorieën die weer zijn onderverdeeld in sub-categorieën. Voor een goede navigatie is het daarom noodzakelijk om de categorieën een duidelijke naam of omschrijving te geven. Wat vindt de bezoeker als hij klikt op die ene categorie? En klopt dit bij de verwachting van bezoeker of wat de bezoeker denkt te vinden? Het menu moet kloppen. Dus een categorie t-shirts, bevat ook alleen t-shirts. Dus niet stiekem spijkerbroeken en truien toevoegen;)

Hieronder zie je nog een voorbeeld van hoe Rituals het menu heeft ingedeeld. En, hoe denk jij over deze navigatie en categorieën

Visual: <a href=\
Visual:

UX maakt jouw website gebruiksvriendelijk

Het lijkt misschien allemaal heel logisch, en dat is het op zich ook. Maar, een website onderhouden, indelen, logisch maken en ervoor zorgen dat deze klopt, kost veel tijd. Daarnaast ben je nooit klaar en zul je altijd rekening moeten blijven houden met jouw bezoekers. Hoe denkt jouw bezoeker en hoe gebruiken bezoekers jouw website?

Wil je aan de slag gaan met de UX van jouw website en wil je jouw conversie verhogen? Neem dan een kijkje bij Red Banana. Zij zijn onze digitale partner en weten als geen ander hoe je een succes kunt maken van jouw website!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Design

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website