Online21.11.2017

Het Chinese Tencent is groter dan Facebook, maar wat is het?


Hoeveel groter kan het nog worden?

Tencent Holdings Ltd., zoals Tencent officieel heet, is nu het vijfde grootste bedrijf ter wereld na Apple, Alphabet (Google), Microsoft en Amazon. Het Chinese bedrijf is nu 523 miljard dollar waard. Facebook is 522 miljard dollar waard, dus het verschil is relatief gezien minimaal, maar toch.

Hoe kom je daar? Het antwoord is even simpel als ingewikkeld: door groot te zijn in China. Het bedrijf begon ooit als game-portaal en groeide dankzij een aantal dikke hits uit tot één van de grootste game-bedrijven op de planeet. Ze hebben een aandeel in Activision-Blizzard, hebben League of Legends-maker Riot opgekocht, zitten in Gears of War-maker Epic Games en hebben nog een hele rits aan online games die ze intern maken en waar goed aan verdiend wordt. Soms iets te goed, zelfs.

Blijven investeren

Met al dat geld is Tencent verder gaan investeren. De lijst is te lang om helemaal op te noemen, maar het bedrijf is niet bang om te investeren in innovatieve bedrijven en zit naast hun andere core business, Social Media, dik in online banken, online video streaming (ze zijn distributeur van HBO in China), e-commerce, zelfrijdende auto’s (ze hebben een redelijk aandeel in Tesla, bijvoorbeeld) en alles wordt steeds meer in elkaar gerold.

WeChat, hun social media applicatie, heeft al 770 miljoen gebruikers, maar ze zijn nu ook bezig met WeBank, WeGame en andere services die een ecosysteem gaan vormen. Investeerders zien dat wel zitten en denken dat de advertentie-inkomsten van het bedrijf uit de pan gaan rijzen in de toekomst, dus wil iedereen een stukje en is het bedrijf in het laatste jaar zo in waarde gestegen.

In de lift

Als die trend doorzet en de plannen van Tencent werken, dan zou het bedrijf nog veel groter kunnen gaan groeien. De markt, altijd betrouwbaar in de zin dat als er geld geroken wordt iedereen er bovenop springt, is nu eigenlijk wel iets té enthousiast over de vooruitzichten van het bedrijf, in elk geval volgens Bloomberg.

Als de sneeuwbal echter blijft rollen en Tencent de mogelijkheid krijgt om nog meer te investeren in de juiste bedrijven, dan zou de Chinese kolos straks wel eens niet meer te stoppen kunnen zijn. Het is in elk geval een naam om in de gaten te gaan houden, zelfs als je niet economisch geïnteresseerd bent in het Chinese bedrijf.

[Afbeeldingen © imtmphoto – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over China

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Apple en Android brengen bètaversies uit van nieuwe OS-versies, zodat developers alvast aan de slag kunnen hun apps te testen in een nieuw OS, en gebruikers er ook bugs en andere niet helemaal goed werkende functies uit...

Automotive06.03.2024

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?
​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Het Chinese merk Build Your Dream mag dan vooral voet aan de grond krijgen met zijn betaalbare elektrische auto’s: het merk maakt ook auto’s die niet onderdoen voor een Lamborghini. De nieuwe elektrische supercar van...

Automotive27.02.2024

​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label