Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Je zou denken dat EasyJet™ wel iets beters te doen heeft dan Netflix aanklagen over het gebruik van de naam ‘Easy’ voor een serie en dat klopt ook. De vliegtuigmaatschappij klaagt Netflix namelijk niet aan, dat doet een ander bedrijf dat EasyGroup™ heet.
EasyGroup™ is namelijk een zogenaamd investeringsvehikel, dat niks anders doet dan het trademark voor het woord ‘easy’™ in Europa hebben en duizenden varianten van ‘Easy___’ heeft waar andere bedrijven een licentie voor kunnen kopen. Nadat EasyJet™ in 1995 succesvol bleek werd het bedrijf in 1998 opgericht om het ‘Easy’-merk uit te breiden. Zo is er ook EasyCar™, EasyGym™, EasyHotel™ en ga zo maar door.
Onderdeel van het succesvol licenseren van een naam die zo veel voorkomt als ‘Easy’ is dat je iedereen die ook maar ongeveer lijkt op wat je doet achterna moet zitten. Dat doen ze blijkbaar met veel plezier bij EasyGroup™, want er is zelfs een hele pagina op hun website besteed aan ‘brand thieves‘ die het gewaagd hebben om hun EasyName™ te besmeuren en verwarring te zaaien in de markt.
Het wordt heel makkelijk verwarrend
Nu zijn de pijlen dus gericht op Netflix. Die hadden volgens Sir Stelios Haji-Ioannou, de oprichter van EasyGroup™ beter moeten nadenken voordat ze een serie uitbrachten die ‘Easy’ heet. Het is arrogant, zo zegt hij, dat Netflix niet even de Europese advocaten heeft ingezet om te checken of het wel zou mogen. Niet duidelijk is wat EasyGroup™ nu precies wil. Sir Stelios Haji-Ioannou heeft het in elk geval over het verbieden van de naam van de serie en een stop op het promoten en vermoedelijk ook streamen van Easy. Klein probleem is dat we inmiddels bij het derde (en laatste) seizoen van de serie zijn aangekomen. De eerste keer dat we in Europa naar ‘Easy’ konden kijken was in 2016. Beetje laat dus.
Netflix heeft ook tegen The Times gereageerd op de aanklacht van de EasyGroup™ met deze uitspraak: “kijkers kunnen het verschil wel zien tussen een serie die ze kijken en een vliegtuig waar ze in vliegen.” Helemaal waar, maar als de EasyGroup™ echt het trademark op Easy heeft en via EasyJet de aanklacht doorzet zal Netflix toch moeten bewijzen dat er geen enkele verwarring kan ontstaan tussen diensten die ‘goedkoop’ moeten uitstralen en een serie over koppels die in Chicago experimenteren met seks. Dat wordt nog een moeilijke wedstrijd. Not Easy™, zeg maar.
[Afbeeldingen © – Adobe Stock]
Verder lezen over Auteursrechten
Entertainment12.02.2024
Uitzending van Stegeman op de Bres mag doorgaan, ondanks eis tot verbod
Technology21.12.2023
Auteursrecht en AI – de stand van zaken
Mobile24.11.2023
Casetify nept de hoesjes van Dbrand tot op het gênante af
Online21.08.2023
Amerikaanse rechter: AI-kunst kan geen copyright krijgen
Gadgets27.05.2023
Google schendt Sonos-patent: boete van 32,5 miljoen dollar
Social Media01.05.2023
Waarom de Super Mario Bros-film steeds volledig op Twitter staat
Gaming08.06.2021
Ruim 9 ton boete voor Franse hostingpartij die illegale Nintendo games weigerde te verwijderen
E-mail15.09.2019
Is het doorsturen van een e-mail een misdrijf?
Verder lezen over Netflix
Gaming01.05.2024
Dumb Ways to Survive is de nieuwe Netflix-game gebaseerd op een meme
Entertainment29.04.2024
Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024
Entertainment19.04.2024
Netflix-kijktip: Baby Reindeer schuurt, maar maakt wat los
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerGaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Entertainment05.04.2024
Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024
Gaming03.04.2024
Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los
Maar je móet.Entertainment02.04.2024