Endemol Nederland heeft een filiaal geopend in Second Life. Het eerste project van de producent is een virtuele, internationale editie van Big Brother, die op 1 december aanvangt.
Vanaf vandaag kunnen belangstellenden uit de hele wereld zich opgeven voor de eerste virtuele realityshow ooit. De uiteindelijke winnaar ontvangt een tropisch eiland in Second Life.
Elke week bepalen zogeheten avatars (inwoners van Second Life) welke drie bewoners het huis moeten verlaten. Tijdens een spectaculaire live-finale op 31 december wint de populairste bewoner een onbewoond tropisch eiland in Second Life .
Het virtuele huis is gesitueerd op het Big Brother-eiland, dat 24 uur per dag toegankelijk is. Bezoekers kunnen vanaf die plek meekijken in vijf transparante units, waarin de bewoners verblijven. Vanuit de Big Brother-club kan elke bezoeker stemmen op een favoriete bewoner, naar DJ’s luisteren, dansen en nieuwe mensen ontmoeten. De bewoners van het Big Brother-huis krijgen voortdurend opdrachten. Zo moeten zij bijvoorbeeld beroemde bouwwerken foutloos nabouwen. Als de bouw is voltooid, wordt het project geveild. De opbrengst gaat naar een goed doel in de echte wereld, dat wordt bepaald door de bezoekers.
Endemol Nederland is de eerste televisieproducent ter wereld met een vestiging in Second Life. Algemeen Directeur Paul Römer zegt hierover: “De rol van online communities wordt steeds belangrijker. Als producent van crossmediale content, vormt dit project een prachtige kans om kennis van de virtuele wereld te vergaren. Deze ervaring zullen wij in de toekomst inzetten om specifieke content voor online communities te ontwikkelen. Big Brother is hiervoor een uitgelezen formule. Het programma veroverde al de echte wereld, nu is de virtuele wereld aan de beurt.”