Internetshops en fysieke winkels in de steden vullen elkaar aan. Consumenten gebruiken het internet vaak om informatie over producten in te winnen alvorens naar de winkel te gaan om daar inkopen te doen. Het komt ook voor dat ze zich eerst in de winkel oriënteren voordat ze online hun slag slaan.
Dat concluderen de onderzoekers Sendy Farag en Jesse Weltevreden. Beide deden onderzoek naar het winkelen via internet en promoveren daar deze maand op aan de Universiteit van Utrecht. Volgens Farag en Weltevreden zijn consumenten prijsbewuster geworden dankzij het internet.
Ruim 80 procent van de winkelketens heeft tegenwoordig een eigen internetsite. Onder zelfstandige ondernemers is dat 44 procent. Een website levert meer klanten op en verbetert de concurrentiepositie, stellen de onderzoekers.
De toenemende populariteit van winkelen op het internet heeft tot nu toe weinig nadelige gevolgen gehad voor de winkels in de binnensteden. Slechts 20 procent van de internetgebruikers bezoekt de binnenstad minder en doet er minder aankopen door de winkelmogelijkheden op internet.via Zibb