Online22.11.2005

Internet als liefdesmakelaar


1132606028lovemaker.jpg
1132606028lovemaker.jpg

Bijna een vijfde van de Nederlandse vrouwen zet de stap richting een nieuwe vlam liever via e-mail en sms dan persoonlijk. Met internetdating zijn we nog een beetje voorzichtig. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.

Met de komst van moderne technologieën als sms en e-mail is het leven een stuk eenvoudiger geworden voor iedereen die intimiteit zoekt. Moed verzamelen om te bellen of iemand aan te spreken, eindeloos wachten bij de telefoon: het ligt allemaal achter ons. En waarom zouden we niet de ideale man of vrouw op internet zoeken? De succesverhalen zijn oneindig. Die beladen eerste stap naar romantiek is veel minder eng geworden en dat komt het zelfvertrouwen alleen maar ten goede. Ook is de klap van de eventuele afwijzing minder hard en minder gênant – om nog maar te zwijgen van het gemak zélf iemand digitaal te dumpen. En er is niets veiliger dan virtueel flirten: mocht de prins op het witte paard toevallig voorbijgalopperen, dan is dat mooi meegenomen.

Nieuwe technologieën en veranderde tijden hebben een revolutie ontketend in de datingbranche. Onderzoek in opdracht van Intel legt de hartsgeheimen van de moderne Europeaan bloot en wijst uit dat daten via internet populair is. 13% van de Duitsers heeft dit medium wel eens aangesproken om De Ware Liefde of een scharrel tussendoor op te sporen. Ook in Italië, waarvan het vooroordeel wil dat de romantiek er vanzelf gaat, probeert 13% van de bevolking elkaar via het net te vinden. In Nederland zijn we aanmerkelijk terughoudender: slechts 7% waagde de sprong op het digitale pad der passie.

In Nederland zijn het vooral vrouwen die zich zekerder voelen als ze elektronisch toenadering zoeken tot kandidaten in de hartstocht: 18% zegt op deze manier makkelijker het initiatief te nemen. Bij de Nederlandse mannen is dat 10%. Spanje laat ongeveer hetzelfde beeld zien: 17% tegenover 12%. De Zweden zijn er nog meer bij gebaat, maar verhoudingsgewijs zijn de Zweedse vrouwen stoerder in het echte leven: hier komt 31% van de mannen virtueel sterker uit de strijd, terwijl hetzelfde geldt voor 20% van de vrouwelijke bevolking.

Contact zoeken via internet en tekstbericht is niet alleen makkelijker: het scheelt ook tijd. In onze jachtige 24-uursmaatschappij heeft immers niet iedereen de gelegenheid om mensen ‘in het echt’ te ontmoeten.

Het in opdracht van Intel uitgevoerde consumentenonderzoek is telefonisch gehouden onder ruim zesduizend mensen in zeven Europese landen: Duitsland , Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Intel wil met de bevindingen meer inzicht bieden in de oorzaken en gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving.

81% van de Nederlanders voelt zich minstens op zijn gemak in een omgeving waarin zij zijn omringd door apparaten als computers, dvd-spelers, mp3-spelers en mobiele telefoons, een omgeving die ons in staat stelt op een andere manier informatie te vergaren, te genieten van onze vrije tijd, sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. We blijven daarmee niet ver achter bij koploper Italië: daar reageert 83% positief op de alomtegenwoordige technologie. Wat betreft het gebruik van deze onderzochte technologieën neemt Nederland de tweede plaats in, na Groot-Brittannië.

Het onderzoek, dat heeft geresulteerd in het Intel Digital Lifestyle rapport, is uitgevoerd en uitgewerkt door Consumer Analysis Group Ltd., bijgestaan door FutureBrand, het gerenommeerde consultancybureau voor merken- en consumentenonderzoek.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...