Tijdschrift voor de Marketing schrijft: Volgens onderzoek van eMarketer blijkt dat de beste dagen van word of mouth marketing nog moeten komen, maar nu al onderkennen steeds meer marketeers de mogelijkheden van virale marketing en buzz.
Volgens adviesbureau McKinsey wordt tweederde van alle economische activtiteit beïnvloed door mond-tot-mond reclame over een product, dienst of merk. En volgens onderzoek van onderzoekbureau RoperASW (onderdeel van de GfK Groep) ziet 90 procent van de Amerikaanse consumenten ‘word of mouth’ als belangrijkste bron voor ideeën en informatie. Daarnaast vindt men word of mouth tweemaal zo belangrijk als boodschappen via advertenties en content in tijdschriften, en wordt aan word of mouth anderhalf maal zoveel waarde toegekend als 25 jaar geleden.
Word of mouth wordt ook wel gezien als ‘vrienden- en familiemarketing’. Volgens NOP (ook onderdeel van GfK) zijn mensen eerder geneigd om ervaringen te delen met naasten, dan met vreemden. Maar juist op internet zijn er tegenwoordig grote groepen actief in social network- omgevingen, denk aan Hyves en de MSN Messenger. Deze online connecties kunnen diep gaan, bijvoorbeeld groepen die zich richten op specifieke onderwerpen, zoals gezondheisproblemen, of zwangerschap, of heel vluchtig, bijvoorbeeld product- of reiservaringen. Oppervlakkig of niet, de informatie die wordt uitgewisseld, heeft veel meer waarde dan de traditionele vormen van marketingcommunicatie. Forrester Research vond uit dat 15 procent van de online Amerikanen producten eerst vergelijkt op basis van productrecensies van andere consumenten, en daarna pas tot de koop overgaat.
Maar word of mouth marketing staat als aparte discipline nog in de kinderschoenen. eMarketer schat, op basis van verzamelde data en interviews met online marketeers, dat dit jaar bijna de helft van alle online marketeers een vorm van word of mouth of virale marketingactie zal inzetten in de communicatie naar de klant. En volgend jaar zal de meerderheid van de online marketeers het instrument inzetten. Op de vraag ‘welke digitale media ga je inzetten?’ antwoordde tweederde van de respondenten met word of mouth.
Verder lezen over MSN
Online16.10.2023
Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos
Mobile12.12.2014
MSN-apps voor iOS en Android beschikbaar in Nederland
Nieuws30.09.2014
Vernieuwd MSN-platform morgen live in Nederland
Online08.09.2014
Dit is het nieuwe MSN platform
beta-versieOnline31.08.2014
De langzame dood van MSN Messenger
Technology30.01.2013
MSN.nl geoptimaliseerd voor smartphone en tabletgebruik
Technology07.11.2012
Microsoft bevestigt samengaan Windows Live Messenger en Skype
Technology26.03.2012
Windows Live Messenger blokkeert Pirate Bay links
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Verder lezen over Viral
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Social Media10.12.2024
‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’
Metaverse09.12.2024
Viral-sensatie Hawk Tuah Girl moet mogelijk de gevangenis in
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024