Online04.02.2014

LinkedIn start in mei met Masterclass carrièreplanning


linkedin-start-in-mei-met-masterclass-ca.jpg
linkedin-start-in-mei-met-masterclass-ca.jpg

Nederlandse studenten zijn onzeker hoe zij de stap van studie naar loopbaan het beste kunnen maken. Uit een recent onderzoek van LinkedIn, uitgevoerd door TNS NIPO onder zo’n 1.000 Nederlandse studenten, blijkt dat 41% van de Nederlandse studenten behoefte heeft aan meer advies over hoe ze zich moeten oriënteren op een baan. Veel studenten willen bovendien advies krijgen over hoe ze social media en professionele netwerken als LinkedIn kunnen inzetten voor carrièreplanning.

Meer dan de helft van de studenten wil deze kennis het liefst direct vanuit het bedrijfsleven krijgen. LinkedIn start daarom in dit jaar een Masterclass Carrièreplanning. In samenwerking met Universiteiten, Hogescholen en werkgevers wil het zakelijke netwerk daarmee studenten gaan helpen om zich al tijdens hun studie beter te oriënteren en profileren op de arbeidsmarkt.

Gebruik sociale netwerken
Hoewel veel studenten actief aanwezig zijn op social media en professionele netwerken als LinkedIn, gebruiken relatief weinig studenten het om zich te oriënteren op een baan. Slechts 26% oriënteert zich bijvoorbeeld via LinkedIn op vacatures en mogelijke werkgevers. Maar liefst 69% van de studenten geeft echter aan wel graag meer advies te willen over hoe ze zich actief kunnen profileren op online platformen om zo hun zichtbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Onder WO studenten is deze behoefte het grootst: 76% van de WO-ers wil graag weten hoe ze social media en professionele netwerken kunnen inzetten als hulpmiddel voor het plannen van hun loopbaan.

Theorie en praktijk
Studenten krijgen tijdens de Masterclass een mix van theorie en praktijk voorgeschoteld, waarbij er onder meer aandacht zal zijn voor de inzet van sociale media en professionele netwerken voor carrièreplanning. Doelstelling van de Masterclass is echter vooral om studenten breder te informeren en inspireren met verhalen en advies uit de praktijk.

Welk advies zoeken studenten?
WO en HBO studenten willen graag hulp bij hun carrièreplanning; driekwart van de WO studenten en meer dan de helft van de HBO studenten heeft hier behoefte aan. Studenten hebben met name behoefte aan advies over hoe en waar zij het beste kunnen zoeken naar geschikte vacatures en werkgevers: 8 op de 10 studenten geeft dit aan. Bijna 6 op de 10 wil weten hoe een goed sollicitatiegesprek te voeren en 5 op de 10 wil weten hoe een goede CV en motivatiebrief eruit zien.

Masterclass in mei 2014
De Masterclass wordt op dit moment ontwikkeld in samenwerking met Universiteiten en Hogescholen die al actief bezig zijn met loopbaantrainingen voor hun studenten en ook de rol van social media hierin hoog in het vaandel hebben staan. Dit zijn de Hogeschool Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), TU Delft, TU Eindhoven en de Vrije Universiteit Amsterdam. De eerste Masterclass staat gepland voor mei 2014. 

Contact met talenten van de toekomst
Maaike Thijssen, manager Recruitment bij Koninklijke BAM Groep, licht toe waarom zij meewerken aan de Masterclass: “BAM is als werkgever regelmatig op zoek naar jonge talenten. Wij beschouwen de LinkedIn Masterclass Carrièreplanning als een prima instrument om studenten te helpen zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Wij gaan ze bijpraten over een onderwerp als ‘waar let een bedrijf als BAM op bij het aannemen van nieuwe werknemers’. Maar we zullen ook tips geven hoe studenten zichzelf het beste op de kaart kunnen zetten, om zo in het oog te springen bij potentiële werkgevers. De Masterclass is bovendien voor ons een goede manier om rechtstreeks in contact te komen met de talenten van de toekomst. Wie weet zijn zij ooit onze collega’s.” 

Toegevoegde waarde voor onze studenten
Yvonne Jordens, hoofd van NEXT Career Services bij de Rijksuniversiteit van Groningen, zag direct de toegevoegde waarde van de LinkedIn Masterclass: “Wij zijn als Universiteit al heel actief in het begeleiden van onze studenten bij het plannen van hun loopbaan. We zagen echter direct in dat de Masterclass die LinkedIn gaat opzetten iets extra’s kan bieden voor onze studenten. De combinatie van theorie met verhalen uit de praktijk spreekt ons erg aan. Onze doelstelling is om onze studenten te helpen bij het maken van bewuste keuzes die bijdragen aan hun (studie)loopbaan. Als deze Masterclass hen helpt om dat doel te bereiken, vinden wij dat van grote toegevoegde waarde! We werken graag samen met LinkedIn aan het ontwikkelen van een Masterclass die optimaal past bij de studenten van de Rijksuniversiteit Groningen.”

Samenwerking
Anke van Vuuren, Directeur Management & Bedrijf bij Hogeschool Leiden: “Social media zijn uiteraard al onderdeel van onze (business)opleidingen. Wij zien een unieke unieke kans om in samenwerking met Universiteiten, Hogescholen en bedrijven zoals BAM en Linkedin, kennis en praktijkervaringen optimaal te combineren. We hopen met deze samenwerking onze studenten te inspireren een goede start te maken met hun toekomstige loopbaan.”

Verder lezen over LinkedIn

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

LinkedIn heeft AI helemaal ontdekt. Het rolt nu nog meer mogelijkheden uit, waaronder de optie om je curriculum vitae een flinke boost te geven. 

Social Media14.06.2024

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is