Online21.02.2013

Site of the Year bij The FWA bewijst dat Flash leeft


De Favourite Website Awards (FWA) worden al meer dan 10 jaar toegekend aan de beste websites door een deskundige, wereldwijde, vakjury. Dagelijks wordt een Site of the Day gekozen, maandelijks een Site of the Month en eens per jaar de beste site van het jaar. Onlangs werd de website Bear71, een interactieve documentaire, uitgeroepen tot beste website van 2012. Jawel: een Flash website.

De website, geproduceerd door NFB, werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens het Sundance Film Festival. De 20 minuten durende interactieve, online documentaire volgt een grizzly beer ‘Bear71’ met een chip aan zijn halsband. De kijkers ervaren zo zijn dagelijkse leven in het Banff National Park. De documentaire bestaat uit verschillende bronnen waarmee het verhaal van de beer wordt verteld, zoals trail camera’s, tracking tags van dieren en fotografie. De kijker kan zelf de informatiebron kiezen van waaruit het verhaal verteld wordt over het Park, de wildlife en de rol van de mens.

site-of-the-year-bij-the-fwa-bewijst-dat.jpg
site-of-the-year-bij-the-fwa-bewijst-dat.jpg

De oprichter van FWA, Rob Ford, was lyrisch over Bear71 vanwege de ambitie: “In een jaar waarin met name experimenteel werk centraal stond, waren veel bureaus en klanten bezig om juist op een goede manier om te gaan met het mobiel maken van hun websites. Het is juist zo verfrissend om eens een écht idee te zien met een krachtig verhaal en een interactieve opbouw.” Bij het bouwen van de interactieve website werd gebruik gemaakt van Adobe Flash Professional. Veel gehoord commentaar: ‘Maar Flash is toch dood?’. Volgens velen is HTML5 de vervanger, maar mist het ook voor een groot deel de mogelijkheden die Flash wel in zich heeft.

De stem van jurylid Wesley ter Haar (MediaMonks) ging ook naar Bear71. Het verbaasde hem totaal niet dat de site is gebouwd met Flash: “De ‘Flash is dood’ discussie loopt al jaren, maar een project als Bear71 had met geen enkele andere technologie gebouwd kunnen worden zonder in te boeten op kwaliteit, bereik of beide. Uiteindelijk is het ons werk om ervoor te zorgen dat we aansprekende projecten opleveren, waar we zoveel mogelijk mensen mee bereiken en aanzetten tot ‘iets’. Dat ‘iets’ is gebaseerd op de doelstellingen, doelgroep en creatieve ambities van een project. Op basis daarvan besluiten we de beste technische invulling. Soms is dat HTML(5), soms Flash, misschien is het een mobiele applicatie of installatie en in veel gevallen is het een combinatie daarvan. De trend om techniek leidend te maken – en daar vervolgens je creatieve concept in te proppen – zorgt alleen maar voor minder goed werk en dus minder resultaat. Bij ons op de werkvloer is de verdeling tussen HTML en Flash projecten ongeveer 70/30. Maar voor complexe games, grote film-gedreven projecten en real-time 3D-visualisatie is Flash objectief gezien nog steeds de beste keuze in de kwaliteit/bereik-afweging. Projecten als Bear71 bewijzen dat Flash zeker niet dood is.

Verder lezen over Flash

​Adobe Flash is niet meer: vaarwel!

Er waren jaren dat je er bijna niet omheen kon, maar inmiddels is het echt uit. Letterlijk en figuurlijk, want Adobe heeft officieel de stekker getrokken uit Flash. Flash-content wordt nog niet geblokkeerd, het blijft we...

Technology02.01.2021

​Adobe Flash is niet meer: vaarwel!

Pas op met onbekende Excel-bestanden: Flash-lek maakt pc kwetsbaar

Adobe Flash is een vreselijk programma: niet alleen is het web er jarenlang door geteisterd, maar er blijven maar beveiligingslekken uit komen. Het probleem is dat Adobe pas over twee jaar Flash gaat begraven, en dus zit...

Cybercrime05.02.2018

Pas op met onbekende Excel-bestanden: Flash-lek maakt pc kwetsbaar

Eindelijk: Adobe gaat een einde maken aan Flash in 2020

Adobe heeft aangekondigd dat Flash afgebouwd wordt en tegen 2020 helemaal verdwenen zal zijn. Een zucht van verlichting ging door het internet. Eindelijk verlost van die ellende. Waar er een soort van algemene nostalgie...

Online26.07.2017

Eindelijk: Adobe gaat een einde maken aan Flash in 2020

Google stopt met het gebruik van Flash voor display ads

Google kondigde eerder deze week via G+ aan dat het Google Display Netwerk en DoubleClick Digital Marketing volledig gaan stoppen met Flash en dus definitief overstappen op HTML5. Iets specifieker, adverteerders zullen...

Advertising10.02.2016

Google stopt met het gebruik van Flash voor display ads

HTML5 vs Flash games [Infographic]

Onderstaande infographic gaat verder met de strijd tussen HTML5 en Flash, maar nu op het gebied van games.Flash heeft nog altijd veel voordeel, zo zijn er meer dan 100.000 Flash games tegenover een paar honderd HTML5 gam...

Gaming01.02.2012

HTML5 vs Flash games [Infographic]

Nog een keer: Flash

Een goed half jaar geleden waren de reacties nogal verdeeld toen mijn ongezouten menig over de toekomst van Flash gaf: Flash is een bejaarde dikke dame op ballet. Nog geen zes maanden later spreken de de koppen wereldwi...

Nieuws21.12.2011

Nog een keer: Flash

Adobe stopt ontwikkeling ‘Flash for Mobile’

Cowboy Ron schreef het vanmorgen al op Mobilecowboys: Adobe stopt met de ontwikkeling van Flash voor (smart)phones. Na de langdurige discussie, het door Apple niet toestaan van Flash op de iPhone, en de opmars van HTML5...

Mobile09.11.2011

Adobe stopt ontwikkeling ‘Flash for Mobile’

Flash naar HTML5 converter van Adobe

Adobe heeft toegegeven aan het onvermijdelijke: een nieuwe tool zal Flash bestanden gaan converteren naar HTML5 zodat het ook werkt op Apple's iPhone en iPad.Apple heeft haar afkeer voor Adobe's Flash technologie nooit o...

Technology09.03.2011

Flash naar HTML5 converter van Adobe