Online13.11.2011

Webwinkeliers onderschatten het belang van hosting


webwinkeliers-onderschatten-het-belang-v.jpg
webwinkeliers-onderschatten-het-belang-v.jpg

De naderende feestdagen zijn een goudmijn voor de meeste webshops. Uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org bleek dat de gemiddelde omzetstijging eind vorig jaar in de periode van 1 november tot tweede kerstdag maar liefst veertig procent bedroeg. “Het is van groot belang dat de website en de webshop juist in deze periode continu bereikbaar zijn en alle transacties zonder problemen uitgevoerd kunnen worden. Om de bereikbaarheid optimaal te houden moeten webshops – natuurlijk al vanaf de start – maatregelen nemen om piekbelasting goed op te vangen, zonder dat bijvoorbeeld de laadtijd of de bereikbaarheid van de site vertraging oploopt“, adviseert Emile Schouwstra, Business Development Manager bij LeaseWeb. “Als hostingprovider houden wij ons bezig met het optimaliseren van de onderliggende IT infrastructuur en het garanderen van uptime (de totale tijd dat de infrastructuur bereikbaar is). Hoewel wij ons dus niet bezighouden met de programmering van de website zelf, kunnen we dankzij onze kennis wel nuttige adviezen geven.”

De techniek achter de website is minstens zo belangrijk voor het succes van een webshop als de marketing, de presentatie en het assortiment“, zegt Emile. “Dat lijkt een open deur, maar je ziet dat veel startende webwinkeliers de rol van de onderliggende techniek onderschatten. Dat begint al met de website zelf; de webshop-software en betalingssystemen moeten feilloos functioneren. Dit is alleen te realiseren op hoogwaardige infrastructuur. Goede performance van de site is daarbij van vitaal belang, want de consument wordt steeds kritischer. Als een site traag of uren achter elkaar niet bereikbaar is, haakt de consument heel snel af. Voor bedrijfskritische sites is de norm voor uptime 99,99% en voor de laadtijd van een pagina maximaal 2 seconden.”

Een aantal belangrijke tips voor de hosting en continuïteit van webwinkels, met name tijdens het feestseizoen:

1. Zorg ervoor dat de webwinkel extra dataverkeer bij pieken in het feestseizoen aankan. Als een overeenkomst met een hostingprovider afgestemd is op een vaste hoeveelheid dataverkeer, kunnen onvoorziene pieken kostbaar worden. Kies daarom voor een schaalbare omgeving die ruimte biedt voor een snelle en flexibele uitbreiding van de capaciteit.

2. Werk bij voorkeur niet met een ‘shared webhosting dienst’, waarbij meerdere webshops dezelfde faciliteiten en infrastructuur delen. Deze is namelijk extra gevoelig voor piekbelasting. Een dedicated infrastructuur op basis van fysieke of cloud servers is de beste keus. Omdat ook een cloudoplossing op fysieke apparatuur staat, is de keuze van een goed datacenter eveneens van groot belang.

3. Zorg voor een dubbel uitgevoerde, ofwel redundante infrastructuur. Hierdoor blijft de site bij uitval van de servers of delen van het netwerk toch bereikbaar. Een ander alternatief is gebruik te maken van een twin datacenter oplossing, waarbij de infrastructuur in twee aparte datacenters gehost wordt.

4. Kies voor een hostingprovider met een kwaliteitsnetwerk. Het klinkt mooi als een website 99 % van de tijd operationeel is, maar in de praktijk kan dat betekenen dat de website bijna vier dagen per jaar niet bereikbaar is. Wanneer dit gebeurt in de aanloop naar Sinterklaas en de feestdagen loop je een hoop omzet mis. Om toch verzekerd te zijn van goede performance, is het belangrijk dat de gekozen hostingprovider beschikt over een redundant netwerk met een goede wereldwijde connectiviteit.

5. Websites zijn vanuit de hele wereld te bezoeken, onafhankelijk van tijdzones en tijdstip. Als problemen zich voordoen, ongeacht op welk moment, moeten deze zo snel en accuraat mogelijk verholpen worden. Een hostingprovider moet daarom 24/7 technische ondersteuning bieden. Daarnaast is het belangrijk dat het technisch personeel over de benodigde kennis beschikt en regelmatig cursussen volgt om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen