Veel groeimogelijkheden Europese e-commerce

Vorig artikel Volgend artikel
Veel groeimogelijkheden Europese e-commerce

Door de economische crisis hebben veel Europeanen het plezier in het winkelen verloren, maar het online shoppen is er wel in geslaagd zijn niveau te behouden doordat consumenten meer tijd thuis doorbrengen en op het internet zoeken naar de beste deals. Dat is de conclusie van een onderzoek van Eurostat en Forrester Research.

Uit het onderzoek blijkt dat 57% van de Europese online consumenten van mening is op het internet betere deals te kunnen vinden. Verder heeft het internet zijn populariteit als winkelkanaal ook tijdens de economische recessie kunnen behouden omdat meer dan één derde van de Europese consument aangeeft de gezochte producten in de fysieke winkels niet te kunnen vinden. 

Naarmate de economie zich herstelt en ook breedband verder doorbreekt, zal de consument volgens de onderzoekers verder online blijven shoppen, aangezien men verwacht daar belangrijke voordelen te kunnen vinden.

"Forrester verwacht dat het online shoppen in Europa de volgende vijf jaar telkens een groei van gemiddeld 11 % zal kennen," merkt The Wall Street Journal op. "De voorbije groei van de online verkoop weerspiegelt de beslissing van de consumenten om thuis te blijven in plaats van hun vrije tijd te besteden aan fysieke winkels en de hoop om online goedkopere aankopen te kunnen doen. Patti Freeman Evans, analist e-commerce bij Forrester, stelt dat de retailsector steeds meer beseft hoe belangrijk het is om producten op het internet aan te bieden. Maar ze merkt op dat de online retailsector nog altijd niet voldoende flexibel en dynamisch is om in te spelen op de behoeftes van de bijzonder complexe consument."

Forrester voegt er aan toe dat online omzetgroei voor West-Europese retailers belangrijk is, aangezien de markt nog maar weinig verzadigd is.

In Groot-Brittannië zegt 48% van de consumenten geregeld gebruik te maken van het internet om aankopen te doen. In Spanje en Italië zou echter slechts één op tien consumenten online aankopen doen. "Nochtans blijkt een aantal retailers - waaronder het Spaanse Inditex en het Zweedse Hennes & Mauritz (H&M) - volgens Forrester op het gebied van e-commerce nog altijd in zijn kinderschoenen te staan," aldus nog The Wall Street Journal. "Peter Farren, retailanalist bij de Britse investeringsbank Bryan Garnier, stelt dat de online omzet van Hennes & Mauritz nog altijd tot een enkelcijferig groeipercentage beperkt blijft. Inditex heeft wel aangekondigd dat het later dit jaar in zes Europese landen met een online Zara-winkel van start gaat." De Franse winkelketen Fnac biedt volgens Forrester daarentegen een aantal extra mogelijkheden aan, waardoor de online verkoop gevoelig is gestegen. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies