26.01.2010
Online

Het Grote Google Merken Alfabet

By: Johan Voets

BlogOnline
het-grote-google-merken-alfabet.jpg
het-grote-google-merken-alfabet.jpg

Een simpele zoekopdracht naar de term “alfabet” leert al snel dat er meerdere interpretaties van mogelijk zijn, van Arabisch naar Grieks, Koptisch naar Tibetaans. Ook de uitleg van de collectie letters is er in talloze verschijningsvormen, maar vaak niet bijster modern. Tenzij je een beetje creatief zoekt: Google biedt ons namelijk een heus Merken Alfabet, toegespitst per land zelfs. En zo leren we dat de “A” in de Verenigde Staten voor “Amazon” staat, waar hij voor ons onlosmakelijk aan de “ANWB” is verbonden.

Hoe komt men tot deze nieuwe uitleg? Door handig gebruik te maken van Google Suggest. Op Dutchcowgirls werd eerder al melding gemaakt over de (soms grappige) inzichten die de functionaliteit geeft. In dit geval heb ik gekeken of het eerste voorstel van Google bij het invoeren van 1 letter, bijvoorbeeld de “A”, een merknaam is.

Okay, erg wetenschappelijk onderbouwd is dit post-moderne merken alfabet wellicht niet, maar het geeft wel een leuk overzicht van welke merknamen men het meest op zoekt. Een overzicht voor de Nederlandse zoeksuggesties:

A – ANWB
B – Buienradar
C – Connexxion
D – De Telefoongids
E – eBuddy
F – Funda
G – Google Earth
H – Hyves
I – Ikea
J – Jumbo
K – KNMI
L – LinkedIn
M – Marktplaats
N – NS
O – OV9292
P – nog vrij
Q – Q Music
R – nog vrij
S – nog vrij
T – Telefoongids
U – Uitzending Gemist
V – nog vrij
W – Wikipedia
X – Xenos
Y – YouTube
Z – Ziggo

Opvallend genoeg zijn er nog niet veel merknamen die beginnen met een P, R, S of V die op de hoogste suggestie-score van Google kunnen rekenen. Daarnaast speelt De Telefoongids misschien een beetje vals met een vermelding bij zowel de D als de T. Een overzicht van het Amerikaanse Merken Alfabet vind je overigens hier.

Share this post