Online01.12.2009

De robot-redactie van AOL


de-robot-redactie-van-aol.jpg
de-robot-redactie-van-aol.jpg

Het Amerikaanse webportaal AOL komt met een plan om kant-en-klare content te koppelen aan zoektermen zoals ze door lezers worden ingegeven. In plaats van redacties te laten beslissen wat nieuws is, heeft AOL een algoritme ontwikkeld dat – gekoppeld aan zoektermen en een overzicht van de sites die AOL abonnees bezoeken – relevante content zal laten produceren door goedkope freelancers. Dat meldt The Wall Street Journal. Zo zou AOL afgelopen week vele artikelen hebben geproduceerd over de veiligheid van kinderbedjes, nadat 4 kinderen in de VS overleden in bedjes van Canadese makelij en ongeruste ouders massaal op internet op zoek gingen naar informatie.

Het algoritme probeert ook te voorspellen hoeveel marketeers bereid zijn te betalen om te adverteren naast artikels die over bepaalde onderwerpen verschijnen. Het bedrag dat daar verschijnt stemt ongeveer overeen met het bedrag dat AOL bereid is te betalen om het artikel te laten schrijven. Via de AOL-site Seed.com zullen fotografen en freelance-copywriters hun werk kunnen inleveren, waarna het door een redacteur wordt nagelezen en op de site gepost.

Volgens de WSJ zullen de bedragen die voor de artikels worden betaald variëren van 0 dollar, met de belofte om de uiteindelijke winst te delen tot meer dan 100 dollar per artikel.

AOL zegt te hopen dankzij deze robot-redacteuren de traditioneel dure contentcreatie goedkoper te maken.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.