De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Nederlandse werknemer verliest dagelijks 8% van zijn werktijd aan slecht functionerende ICT en gebrekkige digitale vaardigheden. Omgerekend betekent dit een financiële strop van 19 miljard euro per jaar. Zo blijkt uit het rapport Ctrl Alt Delete, productiviteitsverlies door ICT-problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk van de Universiteit Twente in opdracht van ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig.
Volgens de onderzoekers Dr. Ing. Alexander van Deursen en Prof. Dr. Jan van Dijk zijn de uitkomsten ‘schokkend‘ vanwege de omvang en omdat leidinggevenden en werknemers zich nauwelijks bewust zijn van het productiviteitsverlies. Van Deursen pleitte tijdens de presentatie van het onderzoek op het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voor meer gestructureerde ICT-trainingen, het verbreden van de rol van helpdesks en het formeler maken van spontane hulp van collega’s.
Dr. Ing. Alexander van Deursen: “Computers en internet bieden veel voordeel bij het werk van de meeste Nederlanders. Maar de tijd die we nu iedere dag verliezen door niet of slecht functionerende PC of software en een gebrek aan kennis en vaardigheden om efficiënt met computers, internet en software om te gaan is te groot. Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon 4 minuten en 34 seconden. Vooral laagopgeleiden verliezen veel, oplopend tot 10% van hun werktijd op een PC.”
Voor werkgevers is de improductiviteit een enorme kostenpost die eigenlijk moet worden opgeteld bij de ‘klassieke’ ICT-kosten zoals hard- en software, energie en ICT-ondersteuning. Uit de steekproef blijkt dat gemiddeld medewerkers 1,7 keer per week een serieus ICT-probleem ervaren. Laagopgeleiden zelfs 2,5 keer per week waarbij het oplossen van hun probleem gemiddeld 35 minuten en 57 seconden duurt. De helpdesk wordt het meest ingeschakeld als hulpbron bij problemen (49%). 31% Van de werknemers lost problemen zelf op, 17% schakelt collega’s in. Collegiale hulp blijkt de meest efficiënte oplossingsmethode. Alexander van Deursen: “Het is laagdrempelig, kost de minste tijd en je leert nieuwe digitale vaardigheden. Door op iedere afdeling een ICT buddy aan te wijzen die ICT-ondersteuning als neventaak heeft, creëer je een verlengstuk van de helpdesk. Een succesvolle oplossing die gemakkelijk kan worden ingebed in organisaties.“
Werknemers onderschatten verder flink hun digitale vaardigheden. 52% van de ondervraagden leest een binnenkomende e-mail direct terwijl dit een weinig efficiënte manier van e-mail gebruik is. Nederlandse werknemers zijn wel collegiaal. Alexander van Deursen: “Ruim 63% van de werknemers biedt wel eens hulp aan een collega met ontoereikende digitale vaardigheden. Deze ondersteuning kost veel tijd en geld. Werknemers die hulp aanbieden besteden hier gemiddeld 23 minuten en 58 seconden per week aan. Enerzijds kan dit een leerzame oplossingsmethode zijn, zeker wanneer het om minder complexe vaardigheden gaat, anderzijds weten we niet hoe effectief deze hulp daadwerkelijk is.“
Tineke Netelenbos van Digivaardig & Digiveilig en eSkills Ambassadeur maakt zich grote zorgen wanneer werknemers en werkgevers niet snel in actie komen: “Een productiviteitsverlies van 19 miljard euro is onacceptabel. Reduceren tot nul is onmogelijk want nieuwe ICT-ontwikkelingen en nieuwe softwareprogramma’s kosten altijd leergeld. De onderschatting van het probleem en de overschatting van de eigen digitale vaardigheden maakt het verlies extra gevaarlijk. Werkgevers moeten in kaart brengen welke applicaties en systemen voor groot tijdverlies zorgen en concrete oplossingen inrichten. De effectieve hulp van collega’s moet beter georganiseerd worden. Daarnaast moeten werknemers worden getoetst en getraind waardoor digitale vaardigheden toenemen en het tijdverlies afneemt.“
Slechts een vijfde (22%) van de ondervraagden, jongeren meer dan ouderen, heeft de afgelopen 3 jaar een ICT-training gevolgd. Uit de groep directie en hoger management volgde slechts 1 op de 10 werknemers de laatste drie jaar een ICT-training. 60% geeft ‘heb ik niet nodig’ als belangrijkste reden op om dit niet te doen. Opvallend is het verschil tussen de verwachte tijdswinst door een training en de daadwerkelijk geschatte tijdswinst. De daadwerkelijke tijdswinst is twee maal zo hoog als de verwachte tijdswinst.
Aanbevelingen uit Crtl Alt Delete zijn:
1. Inventariseer bronnen van productiviteitsverlies
2. Institutionaliseer hulp aan collega’s
3. Maak een afweging over de breedte van de rol van de helpdesk
4. Schenk in het bijzonder aandacht aan laaggeschoolde werknemers
5. Schenk meer aandacht aan internetvaardigheden
6. Toets digitale vaardigheden bij werving nieuw personeel en monitor die vaardigheden
7. Zorg voor gericht beleid ten aanzien van de inzet van smartphones en tablet PC’s
8. Stel vuistregels op voor efficiënt e-mail gebruik
9. Besteed aandacht aan training en certificering
10. Inventariseer door personeel gekozen oplossingen voor ICT-problemen
Alexander Rinnooy Kan, lid van de Raad van Advies van ECP, die het rapport Ctrl Alt Delete in ontvangst nam: “Dit onderzoek toont de enorme tijdverspilling aan die wordt opgelopen door een tekort aan vaardigheden van werknemers om met de pc en computerprogramma’s om te gaan. Dat alleen al rechtvaardigt dat er in het onderwijs op alle niveaus meer aandacht wordt besteed aan de noodzaak Nederlanders ‘digitaal’ bedrevener te maken.“
Verder lezen over ICT
Technology15.04.2024
Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?
DC Business27.09.2023
Denk je aan een carrièreswitch? Overweeg deze 4 banen eens!
Technology13.07.2023
IT-vacaturebank No Fluff Jobs pleit voor salaris-transparantie
Cybercrime07.04.2023
Waarom het voor elke werknemer belangrijk is om iets te weten over cybersecurity
Technology22.02.2023
Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Cybercrime02.12.2021
Waarom ethische hackers de Sherlock Holmes’ van cyberbeveiliging zijn
DC Business01.10.2021
Bedrijven kunnen niet groeien door tekort aan ICT-personeel
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Onderzoek
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Technology28.03.2024