Online07.12.2008

STIR haalt dataset oktober uit de markt


De STIR heeft afgelopen vrijdag besloten de cijfers over de maand oktober terug uit de markt te halen. Dit o.a. naar aanleiding van alle commotie over de Telegraaf die met een toename van ruim 17% naar plaats nummer 3 is opgeklommen. Hieronder de officiele verklaring van de STIR zelf.

Afgelopen week is op diverse plekken een discussie ontstaan over de juistheid van bepaalde STIR-cijfers in de maand oktober 2008 en dan specifiek het bereik van telegraaf.nl. Naar aanleiding van die discussies en de eerder geuite twijfel heeft het STIR-bestuur vanochtend overleg gevoerd met haar technische providers Intomart GfK en Nedstat . Hieruit is naar voren gekomen dat er technisch toch onvolkomenheden zitten in het domein van telegraaf.nl. Dat betekent dat eerdere vermoedens van STIR worden bevestigd. STIR heeft daarom besloten de dataset van oktober 2008 terug te halen uit de markt. In overleg met de technische providers wordt op korte termijn een nieuwe dataset geproduceerd en uitgeleverd, zonder het domein van telegraaf.nl.

STIR betreurt de gang van zaken ten zeerste en heeft de uitleveringsprocedure van de data verder aangescherpt. Peter Wiegman van STIR: “In de toekomst zullen we bij twijfel of grote afwijkingen de uitlevering van de data tegenhouden. Ook al is dat tegen het advies van de technische providers in. Dat is nu niet gebeurd. Ook zullen we scherper toezien op de juistheid van de codering van de websites. STIR orienteert zich op dit moment op een grootschalige audit op het bereiksonderzoek. De prioriteit van die audit is door deze case verhoogd.

Zie ook de discussie op Marketingfacts over dit onderwerp.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Stir

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

comScore maakt vandaag bekend dat het een volledig pakket analyseservices voor publieksmetingen en advertentieanalyses in Nederland op de markt wil brengen. Deze aankondiging volgt op de succesvolle lancering van het com...

Advertising04.06.2013

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het a...

Online21.03.2012

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering va...

Online01.07.2011

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

De STIR heeft zojuist via een persbericht de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites reg...

Online17.03.2011

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

Nederlanders zijn langer online

Vandaag zijn nieuwe cijfers over de internetconsumptie in Nederland bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% tegenover 83% in 2009. Verder is de gemiddelde surft...

Online07.09.2010

Nederlanders zijn langer online

STIR Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in te...

Online21.02.2010

STIR Internet Marktmonitor 2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

Het bestuur van JIC STIR heeft Frans Kok benoemd tot directeur. Frans Kok is in het verleden onder meer werkzaam geweest bij Intomart GfK en is sinds 1 juni als onafhankelijk adviseur werkzaam in de mediabranche.Na de vo...

Online13.07.2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

STIR wordt JIC STIR

Op vrijdag 15 mei is het STIR internetbereiksonderzoek officieel ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de exploi...

Online17.05.2009

STIR wordt JIC STIR