Online05.08.2008

Gouden Gidsen: Dag met je Handjes!?


gouden-gidsen-dag-met-je-handjes.jpg
gouden-gidsen-dag-met-je-handjes.jpg

Het US Marketing Research Bureau Borrell Associates , gespecialiseerd in local advertising trends, heeft een rapport gepubliceerd over de Gouden Gidsen in Amerika: “Say goodbuy to Yellow Pages!“.

De titel verwijst naar een rapport van Forrester Resaerch waarin tien jaar geleden (correct) de neergang van de omzet van de rubrieksadvertenties bij de kranten werd voorspeelt: “Say Goodbuy to Classifieds”. Borrell stelt nu dat de omstandigheden die toen golden voor de ‘classifieds’ nu gelijk is aan die voor de printed Yellow Page advertenties.

Zij voorspellen dat in de komende vijf jaar (in de US) ongeveer 39% van de advertentie inkomsten zal verdampen omdat de lokale kleinere adverteerders hun budgetten gaan re-alloceren naar on-line, ondanks het feit dat in de laatste jaren het omzet niveau van Yellow pages stabiel bleef. Door de komende recessie zullen bedrijven gedwongen worden hun advertentie budgetten te herwaarderen en na 12 jaar zullen deze adverteerders keyword advertsiing en interactieve directories en goedkope video-advertising ontdekken as effectieve lokale promotie.

Het zijn met name Google die van deze herallocatie van budgetten gaat profiteren volgens Borrell, wat nog maar eens aantoont dat Google wereldwijd de grootste directory uitgever is geworden. De shift van omzet van print naar on-line zal door de Gouden Gidsen gedeeltelijk worden gecompenseerd als omzet naar hun eigen on-line producten.

Belangrijke driver is daar dat al hun verkopers inmiddels getraind zijn om ook on-line producten te verkopen en de omvang van die sales force is natuurlijk nog steeds indrukwekkend. Mede daardoor voorspelt Borrell dus ook dat de on-line sales in de komende vijf jaar met 61% zal stijgen.

Vijf jaar geleden hebben wij bij Gouden Gids deze trend al nauwkeurig voorspelt. Ongeloof en hoon was ons deel bij de buitenlandse collega’s. Intern moesten pleiten voor “don’t shoot the messager!”. In Nederland is deze omwenteling dus al lang gaande; Amerika gaat ons nu volgen. Gezien de voorsprong die Internet in Nederland heeft op veel landen in de wereld zou Nederland door buitenlandse bedrijven meer als gids-land moeten worden bekeken. Hier gebeurd lijkt wel alles vijf jaar eerder!

Is dat reden om de gedrukte Gouden Gidsen op te heffen of er niet meer in te adverteren? Nee, dat is mijn stellige mening. Nee, omdat er altijd een deel van de mensheid liever gedrukte informatie tot zich zal blijven nemen neemt dan elektronische informatie (20%?) en onderzoek aantoont dat er nog steeds rubrieken zijn die consumenten liever in het boek raadpleegt dan on-line in een directory. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de ongeëvenaarde kracht van informatie browsen in gedrukte media.

Er is dus een goede toekomst voor de gedrukte directories, mits de tarieven worden  aangepast aan de nieuwe reële media-waarde, en vorm en inhoud van het boek wordt aangepast aan het nieuwe internet tijdperk. Het meest verontrustende is dat geen enkele directory uitgever juist daar mee bezig lijkt te zijn. Als ze er in slagen die aanpassing van de gedrukte media tot stand te brengen, dan zal de beloning zijn dat de ondersteuning van print bij de on-line directories, en vice versa, ze een beslissende voorsprong zal geven op alle directories die hun heil nu alleen zoeken in on-line.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.