Online22.04.2008

Online marketingbestedingen stijgen tot 45 procent


online-marketingbestedingen-stijgen-tot-.jpg
online-marketingbestedingen-stijgen-tot-.jpg

E-Profile heeft vandaag op de eerste dag van de TCD vakbeurs het resultaat bekend gemaakt van het jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen in Direct Marketing, uitgevoerd in samenwerking met Twinkle en IDMK.

Voor het eerst gaf geen enkele direct marketeer aan minder geld te gaan besteden aan online- en e-mailmarketing. De marketeer gaat in 2008 al zijn online uitgaven verhogen: voor de website met 35 procent , e-mailmarketing stijgt met 44 procent en webvertising met 28 procent.

De klassieke advertentie in krant of tijdschrift is de grote verliezer, zowel de inzet als de bestedingen hieraan gaan ook dit jaar verder dalen.

DM staat op het snijvlak van de oude en nieuwe media. Verrassend genoeg antwoordt 82 procent van de respondenten op de vraag of de oude DM principes ook werken voor digitale media, met “ja”. En 75 procent met “nee” op de vraag of DM dialoog is. Hiermee lijken behavioral targeting, dialoque marketing en overige innovaties nog niet op de DM kaart te staan. Toch onderschrijft tweederde van de marketeers de stelling “Online Marketing is DM”. Ook wordt online marketing volwassen, wat blijkt uit het feit dat nog maar 37 procent van de respondenten denkt dat direct mail door e-mail wordt vervangen. E-marketing is daarmee niet langer een wondermiddel, maar heeft zijn vaste plaats in de mediamix. 
 
Waren vorig jaar de contactmomenten vooral gericht op bestaande klanten middels cross- en up-selling, dit jaar neemt het aantal contactmomenten met prospects flink toe. Zo’n 45 procent van de bedrijven had vorig jaar minder dan vier contactmomenten met prospects. In 2008 wil 44 procent meer dan acht contactmomenten hebben. Directe verkoop middels DM is echter op z’n retour. In 2007 noemde bijna 61 procent directe verkoop nog als doel, dit jaar is dat 45 procent, een daling van bijna 25 procent.
 
Met een toename van 15 procent maakt 69 procent van de dm’ers gebruik van Infofilter, tevens is de Opt-In policy bij ruim tweederde van de bedrijven gemeengoed geworden. In 2007 lag dit percentage nog ruim onder de 50 procent. De zelfregulerende werking van deze maatregelen toont aan dat de branche verder professionaliseert.
 
U leest de gehele uitslag van de enquête op www.e-profile.nl.

Verder lezen over Kranten

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

ChatGPT, Bard en andere generatieve AI-chatbots zijn voor een groot deel afhankelijk van input die zowel handmatig als automatisch in hun ‘systemen’ gepompt wordt. Allemaal content die ze nodig hebben als training zo...

Media15.08.2023

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

Factcheck marathon van samenwerkende media

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten organiseren een aantal (regionale) kranten samen met Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden en het actualiteitenprogramma Pointer van KRO-NCRV een factchec...

Media27.02.2023

Factcheck marathon van samenwerkende media

In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten
​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Kunstmatige intelligentiehit ChatGPT heeft zich door zijn bijzondere kunnen flink in de schijnwerper gezet, maar hoge bomen vangen veel wind. Scholen zijn er niet blij mee, schrijvers maken zich zorgen en nu is er nog ee...

Online19.02.2023

​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Wordle is nu een krantenpuzzel

Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze sm...

Gaming01.02.2022

Wordle is nu een krantenpuzzel

New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'
All-Inn Verspreidingen op overname pad

Zijn huis-aan-huis-kranten nog aan de orde van de dag? Ja, want ze staan vol met informatie van de gemeente die je nodig hebt. De kranten worden daarom veel gelezen en vaak met folders rondgebracht. All-Inn Verspreidinge...

DC Business03.11.2021

All-Inn Verspreidingen op overname pad

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het is de avond van 14 april. Precies 109 jaar geleden vond rond deze tijd een van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis plaats. Ik denk dat iedereen wel weet welk schip ik bedoel dat die avond, net voor midderna...

Nieuws14.04.2021

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen later
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Voor wie elke ochtend de krant leest is het vaste prik. Naast het nieuws even de strips achterin de krant checken. Vandaag in 1922 verscheen de eerste strip in een krant. Het Rotterdams Nieuwsblad (nu onderdeel van het...

Nieuws16.02.2021

Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

Voor de meeste Nederlander boven de rivieren zal het Belgisch Nederlandstalige dagblad De Morgen de - ver weg van hun bed show – zijn. In Vlaanderen wordt De Morgen (ooit een linkse partijkrant) gezien als een kwalitei...

Media17.12.2020

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

De chaos van het afgelopen jaar