Uber-chauffeurs krijgen straks stickers van passagiers

Uber-chauffeurs krijgen straks stickers van passagiers

...bij wijze van compliment

Vorig artikel Volgend artikel

Als je het nieuws over Uber een beetje hebt gevolgd weet je dat er ondanks de populariteit van de crowdsource-taxidienst een hoop problemen zijn. Als het bedrijf niet in het nieuws komt omdat ze onsympathiek reclame maken, dan hebben ze wel ruzie met hun chauffeurs. Die voelen zich niet gewaardeerd door het bedrijf en, zo blijkt nu, ook niet door de klanten. Daarom heeft Uber aangekondigd dat passagiers vanaf nu naast de sterren-rating die ze aan chauffeurs kunnen uitdelen ook de mogelijkheid hebben om een virtuele sticker daaraan toe te voegen, zodat chauffeurs beloond kunnen worden voor dat stapje extra dat ze zetten om het passagiers naar de zin te maken.

compliments_112016-1

Er zijn veel stickers die heel specifiek een onderdeel van de taxirit benoemen, zoals 'Awesome DJ!' of 'Great car!'. Je kunt ook zelf iets schrijven aan het einde van de rit, zoals dat eerder ook al kon. Uiteindelijk bleek die open methode voor feedback niet heel succesvol en Uber hoopt dat passagiers met de stickers sneller hun waardering geven. Slim, want als mensen zich gewaardeerd voelen, werken ze vaak harder en voor minder geld. Nu is Uber zich wel bewust van het feit dat ze hun chauffeurs tevreden moeten houden, anders valt de hele organisatie uit elkaar.

Als we beter kunnen begrijpen wat een vijfsterren-ervaring maakt kunnen we ook betere omstandigheden creëeren om die te blijven maken.
- Nundu Janakiram, Product manager Uber

Het bedrijf is nu hard aan de slag om het werk voor chauffeurs beter te maken, onder andere door het invoeren van Driver Destinations, een functie die chauffeurs laat aangeven waar ze heen gaan of willen en dan een ritje erbij zoekt dat ook in dezelfde richting gaat. Het zijn dat soort dingen die het leven van een Uber-chauffeur een stuk aangenamer maken en daar hoort feedback en waardering van de klant ook zeker bij.

Leuk detail: de bazen van het concern worden door Janakiram, die Product Manager Driver Experience is, aangespoord om zelf ook zo vaak mogelijk een ritje te doen, dus als je in San Fransisco bent bestaat er een kans dat je door een hoge pief van het bedrijf wordt rondegekard. Verstandig, want alleen als je weet wat je medewerkers freelancers meemaken tijdens het rijden kun je het verbeteren. Laten we hopen dat de tijden van het uitknijpen van chauffeurs en diens protesten daartegen verleden tijd zijn en we allemaal blij en gelukkig stickers kunnen gaan uitdelen in de taxi Uber.

[Afbeeldingen © Uber / olly - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies