Nieuws08.10.2018

​The Daily Google – Google als krant


Stel: Google geeft een krant uit. Van papier. Niet zo’n heel gek idee eigenlijk, want bij Google kan alles. Hoe zou die krant dan opgezet worden? Is er een redactie? Zijn er advertentieverkopers? Maar bovenal: als we Google als krant zouden beschouwen, is de werkwijze van Google dan nog zo logisch? Een review van Google als krant. Met een knipoog ;-).

“Welkom bij The Daily Google. De krant waarin iedereen redacteur kan worden. De krant waar vraag en aanbod de beste advertenties bepalen. En de krant waarin deze lezer altijd vindt wat hij zoekt. Welkom bij de nr. 1 krant van Nederland: The Daily Google.”

De redactie

In The Daily Google staan net als in elke krant artikelen. Alleen worden die artikelen niet geschreven door een eigen redactie. Bij The Daily Google worden artikelen geschreven door externe redacteuren. Het mooie daarbij is: iedereen mag meedoen.

“Schrijf je artikel en ding mee voor jouw plek op de voorpagina!”

extra2__google_als_krant_proven_context_hoog
extra2__google_als_krant_proven_context_hoog

Om jouw artikel geplaatst te krijgen, moet het voldoen aan de redactionele eisen van The Daily Google. Daarbij geldt er één belangrijke ‘maar’: The Daily Google maakt die eisen niet kenbaar. Eén van de medewerkers bij The Daily Google geeft hooguit zo nu en dan een hint. Die hint is meestal algemeen van aard: “Zorg dat je artikel relevant is”. Een expliciete set aan redactie-regels ontbreekt. Of beter gezegd: die is er wel, maar die ligt opgeslagen in een kluis.

En The Daily Google maakt het nóg iets ingewikkelder. De hoofdredactie past tussentijds, soms mét en soms zonder aankondiging, de redactieregels aan. Als trouwe voorpagina-redacteur kun je hierdoor op een bepaalde dag met je artikel op pagina 1, en de volgende dag op pagina 4 terechtkomen. Er wordt overigens wél van jou als redacteur verwacht dat je de gewijzigde redactieregels netjes kent en naleeft.

Als je dit als externe redacteur een rare werkwijze vindt, kun je hierover niet corresponderen met de hoofdredactie. Contact is niet mogelijk. The Daily Google beantwoordt geen belletjes of mailtjes. Of, zoals de Daily Google het zelf verwoordt, : “Als u geen deel uitmaakt van de pers, ontvangt u geen reactie”.

AO-Specialisten

De praktijk is dat vooral erkende professionele redacteuren weten hoe je op die voorpagina kunt komen. Oneerlijk? Valt mee. Want voor de beginnende of onervaren redacteuren zijn er inmiddels honderden of wellicht al duizenden adviesbureaus ontstaan, allemaal gespecialiseerd in AO: Artikel Optimalisatie.

Bijna alle AO-bureaus claimen een stuk van de heilige graal te hebben: de vereisten waar een artikel bij The Daily Google aan moet voldoen. Enkele harde vermoedens zijn:

  • je artikel moet kernwoorden bevatten (welke dat zijn, moet je zelf ontdekken)
  • lezers moeten je artikel positief beoordelen (uitknippen en thuis op het prikbord plakken)
  • andere redacteuren moeten hun lezers doorverwijzen naar jouw artikel

Adverteren bij The Daily Google

Een gegarandeerde, maar dure manier om jouw goed artikel zichtbaar te krijgen in The Daily Google, is adverteren. Het maakt daarbij niet uit of jouw artikel een artikel, een advertorial, of gewoon reclame is.

Advertenties worden in The Daily Google geplaatst op de meest prominente plaatsen: gedeelten van de krant die maximale aandacht van de lezer krijgen. Sommigen advertenties zijn zeer subtiel. Ze bevatten alleen tekst en zijn slechts door de subtiele afkorting ‘adv’ van gewone artikelen te onderscheiden. Andere advertenties gaan gepaard met afbeeldingen en aanbiedingen.

Advertenties inkopen

Google heeft geen advertentieverkopers in dienst. Het initiatief om te adverteren ligt bij de adverteerder. Google laat de adverteerder advertenties inplannen via eigengebouwde complexe software. Maar die software is zó ingewikkeld, dat het de adverteerder weken of maanden tijd kost om er écht handig in te worden.

Mede hierdoor is er een nieuwe tak van dienstverleners ontstaan: externe advertentieverkopers. Dit zijn verkopers met een erkend Daily-Google-certificaat. Dit certificaat ontvangen verkopers nadat ze een verkoopcursus hebben gedaan bij The Daily Google.

Met het certificaat word je door The Daily Google beschouwd als ‘erkend verkoper’. Dat wil overigens niet zeggen dat je dan ook betaald krijgt voor je verkoopresultaten. The Daily Google betaalt hun verkopers niet. De adverteerder betaalt de verkoper.

Desondanks melden zich heel veel adverteerders voor The Daily Google. Een belangrijke reden daarvoor is dat de ‘gewone artikelen’ van die adverteerders meestal niet geselecteerd worden voor de voorpagina van The Daily Google. Omdat dit bij hun concurrenten wel zo is, blijft adverteren als enige mogelijkheid over om tóch zichtbaar te worden.

De concurrenten adverteren overigens zelf óók nog. Daardoor staan er zowel artikelen als advertenties van dezelfde adverteerder op de voorpagina van The Daily Google. De krant ziet geen noodzaak in het scheiden van artikelen en advertenties. “Wij zien redactie en commercie als hetzelfde”, aldus de krant.

Advertentiegelden snel uitgeven

Er is één hele bijzondere manier om te adverteren in The Daily Google. Je vertelt The Daily Google de hoogte van je volledige advertentiebudget en The Daily Google bepaalt hoe dat budget wordt ingezet. The Daily Google belooft daarbij (met de hand op het hart) om het geld oprecht slim uit te geven.

Concurrent “Bing Nieuwtjes”

Bijna iedereen leest The Daily Google. Er is namelijk geen goed alternatief. Er is eigenlijk maar één kleine concurrerende krant: Bing Nieuwtjes. Bing Nieuwtjes valt vooral op door z’n bijzondere acquisitiemethode om nieuwe lezers te krijgen.

Bing Nieuwtjes dringt zich overal aan je op. Zo wordt de krant standaard bij iedereen thuisbezorgd, ook als je je er niet voor hebt aangemeld.Pas als je een nee-nee-sticker opplakt, ontvang je hem niet meer. Maar zodra je de sticker verwijdert, steekt Bing Nieuwtjes de volgende dag gelijk weer door je brievenbus. Tegelijkertijd wordt je abonnement op The Daily Google automatisch beëindigd.

Ondanks de opdringerige agressieve houding van Bing Weetjes, leest bijna iedereen The Daily Google. Al jarenlang.

Tot slot

Tot zover De Daily Google. Waarom heb ik gekozen voor deze uiteenzetting van Google als krant? Omdat je via een concreet en tastbaar product als een krant goed kunt zien dat de werkwijze van Google op z’n zachtst gezegd ‘vreemd’ kan zijn. Zelf ben ik Content Marketeer en zet ik me, net als duizenden andere online en digital marketeers, hard in om van Google een nóg sterker bedrijf te maken. Een soort gedwongen co-creatie dus. Dat vind ik prima, maar ergens toch ook raar.

Al met al doet dit niks af aan de genialiteit van het bedrijf Google. Want als jij met je bedrijf zo’n uniek product weet te maken, dat de concurrentie er nooit grip op krijgt, dan verdien je uiteindelijk gewoon een pluim. En een jaaromzet van 110 miljard euro.

Deze blogpost is geschreven door Olaf Geysendorpher, Content Marketeer en specialist in Marketingcommunicatie, SEO en Tekstschrijven @ Proven Context.

Olaf Geysendorpher

Olaf Geysendorpher is eigenaar van marketing- en communicatiebureau Proven Context. Zijn expertises zijn tekstschrijven, content marketing en marketingcommunicatie. Daarnaast doceert hij Digital Marketing aan Hogeschool TIO te Rotterdam.

...

Verder lezen over Digital

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Kranten

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

ChatGPT, Bard en andere generatieve AI-chatbots zijn voor een groot deel afhankelijk van input die zowel handmatig als automatisch in hun ‘systemen’ gepompt wordt. Allemaal content die ze nodig hebben als training zo...

Media15.08.2023

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

Factcheck marathon van samenwerkende media

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten organiseren een aantal (regionale) kranten samen met Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden en het actualiteitenprogramma Pointer van KRO-NCRV een factchec...

Media27.02.2023

Factcheck marathon van samenwerkende media

In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten
​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Kunstmatige intelligentiehit ChatGPT heeft zich door zijn bijzondere kunnen flink in de schijnwerper gezet, maar hoge bomen vangen veel wind. Scholen zijn er niet blij mee, schrijvers maken zich zorgen en nu is er nog ee...

Online19.02.2023

​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Wordle is nu een krantenpuzzel

Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze sm...

Gaming01.02.2022

Wordle is nu een krantenpuzzel

New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'
All-Inn Verspreidingen op overname pad

Zijn huis-aan-huis-kranten nog aan de orde van de dag? Ja, want ze staan vol met informatie van de gemeente die je nodig hebt. De kranten worden daarom veel gelezen en vaak met folders rondgebracht. All-Inn Verspreidinge...

DC Business03.11.2021

All-Inn Verspreidingen op overname pad

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het is de avond van 14 april. Precies 109 jaar geleden vond rond deze tijd een van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis plaats. Ik denk dat iedereen wel weet welk schip ik bedoel dat die avond, net voor midderna...

Nieuws14.04.2021

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen later
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Voor wie elke ochtend de krant leest is het vaste prik. Naast het nieuws even de strips achterin de krant checken. Vandaag in 1922 verscheen de eerste strip in een krant. Het Rotterdams Nieuwsblad (nu onderdeel van het...

Nieuws16.02.2021

Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

Voor de meeste Nederlander boven de rivieren zal het Belgisch Nederlandstalige dagblad De Morgen de - ver weg van hun bed show – zijn. In Vlaanderen wordt De Morgen (ooit een linkse partijkrant) gezien als een kwalitei...

Media17.12.2020

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

De chaos van het afgelopen jaar

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go