Nieuws08.10.2018

​The Daily Google – Google als krant


Stel: Google geeft een krant uit. Van papier. Niet zo’n heel gek idee eigenlijk, want bij Google kan alles. Hoe zou die krant dan opgezet worden? Is er een redactie? Zijn er advertentieverkopers? Maar bovenal: als we Google als krant zouden beschouwen, is de werkwijze van Google dan nog zo logisch? Een review van Google als krant. Met een knipoog ;-).

“Welkom bij The Daily Google. De krant waarin iedereen redacteur kan worden. De krant waar vraag en aanbod de beste advertenties bepalen. En de krant waarin deze lezer altijd vindt wat hij zoekt. Welkom bij de nr. 1 krant van Nederland: The Daily Google.”

De redactie

In The Daily Google staan net als in elke krant artikelen. Alleen worden die artikelen niet geschreven door een eigen redactie. Bij The Daily Google worden artikelen geschreven door externe redacteuren. Het mooie daarbij is: iedereen mag meedoen.

“Schrijf je artikel en ding mee voor jouw plek op de voorpagina!”

extra2__google_als_krant_proven_context_hoog
extra2__google_als_krant_proven_context_hoog

Om jouw artikel geplaatst te krijgen, moet het voldoen aan de redactionele eisen van The Daily Google. Daarbij geldt er één belangrijke ‘maar’: The Daily Google maakt die eisen niet kenbaar. Eén van de medewerkers bij The Daily Google geeft hooguit zo nu en dan een hint. Die hint is meestal algemeen van aard: “Zorg dat je artikel relevant is”. Een expliciete set aan redactie-regels ontbreekt. Of beter gezegd: die is er wel, maar die ligt opgeslagen in een kluis.

En The Daily Google maakt het nóg iets ingewikkelder. De hoofdredactie past tussentijds, soms mét en soms zonder aankondiging, de redactieregels aan. Als trouwe voorpagina-redacteur kun je hierdoor op een bepaalde dag met je artikel op pagina 1, en de volgende dag op pagina 4 terechtkomen. Er wordt overigens wél van jou als redacteur verwacht dat je de gewijzigde redactieregels netjes kent en naleeft.

Als je dit als externe redacteur een rare werkwijze vindt, kun je hierover niet corresponderen met de hoofdredactie. Contact is niet mogelijk. The Daily Google beantwoordt geen belletjes of mailtjes. Of, zoals de Daily Google het zelf verwoordt, : “Als u geen deel uitmaakt van de pers, ontvangt u geen reactie”.

AO-Specialisten

De praktijk is dat vooral erkende professionele redacteuren weten hoe je op die voorpagina kunt komen. Oneerlijk? Valt mee. Want voor de beginnende of onervaren redacteuren zijn er inmiddels honderden of wellicht al duizenden adviesbureaus ontstaan, allemaal gespecialiseerd in AO: Artikel Optimalisatie.

Bijna alle AO-bureaus claimen een stuk van de heilige graal te hebben: de vereisten waar een artikel bij The Daily Google aan moet voldoen. Enkele harde vermoedens zijn:

  • je artikel moet kernwoorden bevatten (welke dat zijn, moet je zelf ontdekken)
  • lezers moeten je artikel positief beoordelen (uitknippen en thuis op het prikbord plakken)
  • andere redacteuren moeten hun lezers doorverwijzen naar jouw artikel

Adverteren bij The Daily Google

Een gegarandeerde, maar dure manier om jouw goed artikel zichtbaar te krijgen in The Daily Google, is adverteren. Het maakt daarbij niet uit of jouw artikel een artikel, een advertorial, of gewoon reclame is.

Advertenties worden in The Daily Google geplaatst op de meest prominente plaatsen: gedeelten van de krant die maximale aandacht van de lezer krijgen. Sommigen advertenties zijn zeer subtiel. Ze bevatten alleen tekst en zijn slechts door de subtiele afkorting ‘adv’ van gewone artikelen te onderscheiden. Andere advertenties gaan gepaard met afbeeldingen en aanbiedingen.

Advertenties inkopen

Google heeft geen advertentieverkopers in dienst. Het initiatief om te adverteren ligt bij de adverteerder. Google laat de adverteerder advertenties inplannen via eigengebouwde complexe software. Maar die software is zó ingewikkeld, dat het de adverteerder weken of maanden tijd kost om er écht handig in te worden.

Mede hierdoor is er een nieuwe tak van dienstverleners ontstaan: externe advertentieverkopers. Dit zijn verkopers met een erkend Daily-Google-certificaat. Dit certificaat ontvangen verkopers nadat ze een verkoopcursus hebben gedaan bij The Daily Google.

Met het certificaat word je door The Daily Google beschouwd als ‘erkend verkoper’. Dat wil overigens niet zeggen dat je dan ook betaald krijgt voor je verkoopresultaten. The Daily Google betaalt hun verkopers niet. De adverteerder betaalt de verkoper.

Desondanks melden zich heel veel adverteerders voor The Daily Google. Een belangrijke reden daarvoor is dat de ‘gewone artikelen’ van die adverteerders meestal niet geselecteerd worden voor de voorpagina van The Daily Google. Omdat dit bij hun concurrenten wel zo is, blijft adverteren als enige mogelijkheid over om tóch zichtbaar te worden.

De concurrenten adverteren overigens zelf óók nog. Daardoor staan er zowel artikelen als advertenties van dezelfde adverteerder op de voorpagina van The Daily Google. De krant ziet geen noodzaak in het scheiden van artikelen en advertenties. “Wij zien redactie en commercie als hetzelfde”, aldus de krant.

Advertentiegelden snel uitgeven

Er is één hele bijzondere manier om te adverteren in The Daily Google. Je vertelt The Daily Google de hoogte van je volledige advertentiebudget en The Daily Google bepaalt hoe dat budget wordt ingezet. The Daily Google belooft daarbij (met de hand op het hart) om het geld oprecht slim uit te geven.

Concurrent “Bing Nieuwtjes”

Bijna iedereen leest The Daily Google. Er is namelijk geen goed alternatief. Er is eigenlijk maar één kleine concurrerende krant: Bing Nieuwtjes. Bing Nieuwtjes valt vooral op door z’n bijzondere acquisitiemethode om nieuwe lezers te krijgen.

Bing Nieuwtjes dringt zich overal aan je op. Zo wordt de krant standaard bij iedereen thuisbezorgd, ook als je je er niet voor hebt aangemeld.Pas als je een nee-nee-sticker opplakt, ontvang je hem niet meer. Maar zodra je de sticker verwijdert, steekt Bing Nieuwtjes de volgende dag gelijk weer door je brievenbus. Tegelijkertijd wordt je abonnement op The Daily Google automatisch beëindigd.

Ondanks de opdringerige agressieve houding van Bing Weetjes, leest bijna iedereen The Daily Google. Al jarenlang.

Tot slot

Tot zover De Daily Google. Waarom heb ik gekozen voor deze uiteenzetting van Google als krant? Omdat je via een concreet en tastbaar product als een krant goed kunt zien dat de werkwijze van Google op z’n zachtst gezegd ‘vreemd’ kan zijn. Zelf ben ik Content Marketeer en zet ik me, net als duizenden andere online en digital marketeers, hard in om van Google een nóg sterker bedrijf te maken. Een soort gedwongen co-creatie dus. Dat vind ik prima, maar ergens toch ook raar.

Al met al doet dit niks af aan de genialiteit van het bedrijf Google. Want als jij met je bedrijf zo’n uniek product weet te maken, dat de concurrentie er nooit grip op krijgt, dan verdien je uiteindelijk gewoon een pluim. En een jaaromzet van 110 miljard euro.

Deze blogpost is geschreven door Olaf Geysendorpher, Content Marketeer en specialist in Marketingcommunicatie, SEO en Tekstschrijven @ Proven Context.

Olaf Geysendorpher

Olaf Geysendorpher is eigenaar van marketing- en communicatiebureau Proven Context. Zijn expertises zijn tekstschrijven, content marketing en marketingcommunicatie. Daarnaast doceert hij Digital Marketing aan Hogeschool TIO te Rotterdam.

Verder lezen over Digital

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?
Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Alle Europese webwinkels moeten in juni 2025 digitaal toegankelijk zijn. Dat ze nog niet zover zijn, bleek wel uit onderzoek dat wij vorig jaar publiceerden. Dit jaar namen wij opnieuw de proef op de som en er blijkt nog...

Online23.02.2023

Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Verder lezen over Kranten

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

ChatGPT, Bard en andere generatieve AI-chatbots zijn voor een groot deel afhankelijk van input die zowel handmatig als automatisch in hun ‘systemen’ gepompt wordt. Allemaal content die ze nodig hebben als training zo...

Media15.08.2023

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

Factcheck marathon van samenwerkende media

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten organiseren een aantal (regionale) kranten samen met Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden en het actualiteitenprogramma Pointer van KRO-NCRV een factchec...

Media27.02.2023

Factcheck marathon van samenwerkende media

In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten
​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Kunstmatige intelligentiehit ChatGPT heeft zich door zijn bijzondere kunnen flink in de schijnwerper gezet, maar hoge bomen vangen veel wind. Scholen zijn er niet blij mee, schrijvers maken zich zorgen en nu is er nog ee...

Online19.02.2023

​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Wordle is nu een krantenpuzzel

Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze sm...

Gaming01.02.2022

Wordle is nu een krantenpuzzel

New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'
All-Inn Verspreidingen op overname pad

Zijn huis-aan-huis-kranten nog aan de orde van de dag? Ja, want ze staan vol met informatie van de gemeente die je nodig hebt. De kranten worden daarom veel gelezen en vaak met folders rondgebracht. All-Inn Verspreidinge...

DC Business03.11.2021

All-Inn Verspreidingen op overname pad

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het is de avond van 14 april. Precies 109 jaar geleden vond rond deze tijd een van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis plaats. Ik denk dat iedereen wel weet welk schip ik bedoel dat die avond, net voor midderna...

Nieuws14.04.2021

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen later
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Voor wie elke ochtend de krant leest is het vaste prik. Naast het nieuws even de strips achterin de krant checken. Vandaag in 1922 verscheen de eerste strip in een krant. Het Rotterdams Nieuwsblad (nu onderdeel van het...

Nieuws16.02.2021

Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

Voor de meeste Nederlander boven de rivieren zal het Belgisch Nederlandstalige dagblad De Morgen de - ver weg van hun bed show – zijn. In Vlaanderen wordt De Morgen (ooit een linkse partijkrant) gezien als een kwalitei...

Media17.12.2020

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

De chaos van het afgelopen jaar

Verder lezen over Toekomst

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland