​The Daily Google - Google als krant

​The Daily Google - Google als krant

Vorig artikel Volgend artikel

Stel: Google geeft een krant uit. Van papier. Niet zo’n heel gek idee eigenlijk, want bij Google kan alles. Hoe zou die krant dan opgezet worden? Is er een redactie? Zijn er advertentieverkopers? Maar bovenal: als we Google als krant zouden beschouwen, is de werkwijze van Google dan nog zo logisch? Een review van Google als krant. Met een knipoog ;-).

"Welkom bij The Daily Google. De krant waarin iedereen redacteur kan worden. De krant waar vraag en aanbod de beste advertenties bepalen. En de krant waarin deze lezer altijd vindt wat hij zoekt. Welkom bij de nr. 1 krant van Nederland: The Daily Google."

De redactie

In The Daily Google staan net als in elke krant artikelen. Alleen worden die artikelen niet geschreven door een eigen redactie. Bij The Daily Google worden artikelen geschreven door externe redacteuren. Het mooie daarbij is: iedereen mag meedoen.

"Schrijf je artikel en ding mee voor jouw plek op de voorpagina!"

extra2__google_als_krant_proven_context_hoog

Om jouw artikel geplaatst te krijgen, moet het voldoen aan de redactionele eisen van The Daily Google. Daarbij geldt er één belangrijke ‘maar’: The Daily Google maakt die eisen niet kenbaar. Eén van de medewerkers bij The Daily Google geeft hooguit zo nu en dan een hint. Die hint is meestal algemeen van aard: “Zorg dat je artikel relevant is”. Een expliciete set aan redactie-regels ontbreekt. Of beter gezegd: die is er wel, maar die ligt opgeslagen in een kluis.

En The Daily Google maakt het nóg iets ingewikkelder. De hoofdredactie past tussentijds, soms mét en soms zonder aankondiging, de redactieregels aan. Als trouwe voorpagina-redacteur kun je hierdoor op een bepaalde dag met je artikel op pagina 1, en de volgende dag op pagina 4 terechtkomen. Er wordt overigens wél van jou als redacteur verwacht dat je de gewijzigde redactieregels netjes kent en naleeft.

Als je dit als externe redacteur een rare werkwijze vindt, kun je hierover niet corresponderen met de hoofdredactie. Contact is niet mogelijk. The Daily Google beantwoordt geen belletjes of mailtjes. Of, zoals de Daily Google het zelf verwoordt, : “Als u geen deel uitmaakt van de pers, ontvangt u geen reactie”.

AO-Specialisten

De praktijk is dat vooral erkende professionele redacteuren weten hoe je op die voorpagina kunt komen. Oneerlijk? Valt mee. Want voor de beginnende of onervaren redacteuren zijn er inmiddels honderden of wellicht al duizenden adviesbureaus ontstaan, allemaal gespecialiseerd in AO: Artikel Optimalisatie.

Bijna alle AO-bureaus claimen een stuk van de heilige graal te hebben: de vereisten waar een artikel bij The Daily Google aan moet voldoen. Enkele harde vermoedens zijn:

  • je artikel moet kernwoorden bevatten (welke dat zijn, moet je zelf ontdekken)
  • lezers moeten je artikel positief beoordelen (uitknippen en thuis op het prikbord plakken)
  • andere redacteuren moeten hun lezers doorverwijzen naar jouw artikel

Adverteren bij The Daily Google

Een gegarandeerde, maar dure manier om jouw goed artikel zichtbaar te krijgen in The Daily Google, is adverteren. Het maakt daarbij niet uit of jouw artikel een artikel, een advertorial, of gewoon reclame is.

Advertenties worden in The Daily Google geplaatst op de meest prominente plaatsen: gedeelten van de krant die maximale aandacht van de lezer krijgen. Sommigen advertenties zijn zeer subtiel. Ze bevatten alleen tekst en zijn slechts door de subtiele afkorting ‘adv’ van gewone artikelen te onderscheiden. Andere advertenties gaan gepaard met afbeeldingen en aanbiedingen.

Advertenties inkopen

Google heeft geen advertentieverkopers in dienst. Het initiatief om te adverteren ligt bij de adverteerder. Google laat de adverteerder advertenties inplannen via eigengebouwde complexe software. Maar die software is zó ingewikkeld, dat het de adverteerder weken of maanden tijd kost om er écht handig in te worden.

Mede hierdoor is er een nieuwe tak van dienstverleners ontstaan: externe advertentieverkopers. Dit zijn verkopers met een erkend Daily-Google-certificaat. Dit certificaat ontvangen verkopers nadat ze een verkoopcursus hebben gedaan bij The Daily Google.

Met het certificaat word je door The Daily Google beschouwd als ‘erkend verkoper’. Dat wil overigens niet zeggen dat je dan ook betaald krijgt voor je verkoopresultaten. The Daily Google betaalt hun verkopers niet. De adverteerder betaalt de verkoper.

Desondanks melden zich heel veel adverteerders voor The Daily Google. Een belangrijke reden daarvoor is dat de ‘gewone artikelen’ van die adverteerders meestal niet geselecteerd worden voor de voorpagina van The Daily Google. Omdat dit bij hun concurrenten wel zo is, blijft adverteren als enige mogelijkheid over om tóch zichtbaar te worden.

De concurrenten adverteren overigens zelf óók nog. Daardoor staan er zowel artikelen als advertenties van dezelfde adverteerder op de voorpagina van The Daily Google. De krant ziet geen noodzaak in het scheiden van artikelen en advertenties. “Wij zien redactie en commercie als hetzelfde”, aldus de krant.

Advertentiegelden snel uitgeven

Er is één hele bijzondere manier om te adverteren in The Daily Google. Je vertelt The Daily Google de hoogte van je volledige advertentiebudget en The Daily Google bepaalt hoe dat budget wordt ingezet. The Daily Google belooft daarbij (met de hand op het hart) om het geld oprecht slim uit te geven.

Concurrent “Bing Nieuwtjes”

Bijna iedereen leest The Daily Google. Er is namelijk geen goed alternatief. Er is eigenlijk maar één kleine concurrerende krant: Bing Nieuwtjes. Bing Nieuwtjes valt vooral op door z’n bijzondere acquisitiemethode om nieuwe lezers te krijgen.

Bing Nieuwtjes dringt zich overal aan je op. Zo wordt de krant standaard bij iedereen thuisbezorgd, ook als je je er niet voor hebt aangemeld.Pas als je een nee-nee-sticker opplakt, ontvang je hem niet meer. Maar zodra je de sticker verwijdert, steekt Bing Nieuwtjes de volgende dag gelijk weer door je brievenbus. Tegelijkertijd wordt je abonnement op The Daily Google automatisch beëindigd.

Ondanks de opdringerige agressieve houding van Bing Weetjes, leest bijna iedereen The Daily Google. Al jarenlang.

Tot slot

Tot zover De Daily Google. Waarom heb ik gekozen voor deze uiteenzetting van Google als krant? Omdat je via een concreet en tastbaar product als een krant goed kunt zien dat de werkwijze van Google op z’n zachtst gezegd ‘vreemd’ kan zijn. Zelf ben ik Content Marketeer en zet ik me, net als duizenden andere online en digital marketeers, hard in om van Google een nóg sterker bedrijf te maken. Een soort gedwongen co-creatie dus. Dat vind ik prima, maar ergens toch ook raar.

Al met al doet dit niks af aan de genialiteit van het bedrijf Google. Want als jij met je bedrijf zo’n uniek product weet te maken, dat de concurrentie er nooit grip op krijgt, dan verdien je uiteindelijk gewoon een pluim. En een jaaromzet van 110 miljard euro.

Deze blogpost is geschreven door Olaf Geysendorpher, Content Marketeer en specialist in Marketingcommunicatie, SEO en Tekstschrijven @ Proven Context.

Olaf Geysendorpher

Olaf Geysendorpher is eigenaar van marketing- en communicatiebureau Proven Context. Zijn expertises zijn tekstschrijven, content marketing en marketingcommunicatie....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies